Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
simino

Pruta på begbåt hos båtmäklare?

Rekommendera Poster

Min känsla är att båtmäklarna ofta ligger väl högt i pris och jag undrar lite hur man ska tolka det, är de dyrare eller har de en ganska stor prutmån? Hur gärna vill de bli av med sina båtar? Har spanat in en begbåt med pris på 495' som legat ute hela sommaren men jag tycker egentligen att den ligger ca 20% för högt i pris, vill de bli av med sina båtar så att det är värt att kolla upp saken och lägga ett sånt bud eller avstår de hellre då från försäljning och inväntar våren??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att bjuda. Men för att lyckas kan det vara bra att ha ett gäng argument om varför du inte vill betala mer. Det ända mäklaren kan och skall göra är att gå till sin uppdragsgivare och förmedla budet, GDSGD.

Sen skall man komma ihåg att hos en firma skall det vara något dyrare än att köpa privat, detta med tanke på garantier som måste lämnas osv.

 

Pruta av hjärtans lust, men gör det på ett br och trevligt sätt så brukar alla bli nöjda i slutändan.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på säljaren som givit uppdraget till mäklaren. Lägg ett lägre bud, låt mäklaren förmedla det till säljaren och se vad som händer. Det gjorde jag i våras - med resultatet att jag fick köpa båten till det (lägre) pris jag ville.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är det en del mäklare som säljer på uppdrag.

Min kompis tog med mig som extra par ögon och öron. Vi satt där och läste mäklarens avtal, kopierat på mäklarens papper med namn tryckt på varje sida. Insåg - de var inte säljare!

På min lite finurliga fråga om konsumentköplagen gällde så svarade de ganska unga och smidiga killarna exakt så här Ja, det gör den, i tillämpliga delar. Avtalet går alltid före

Men det finns en fördel med det? Det innebär att de kanske till och med övertalar säljaren att gå ner i pris, mäklaren vill ju få sin avtalade kommision. Plus att de på detta sätt ju helt kommer från en CE märkning! Vinn - vinn situation kan jag tycka litegrann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska pruta. Men läser man mellan raderna i ditt inlägg, så är du villig att betala mer! Kanske är priset inte helt fel då ändå?!? Se bara noga till så att du inte ger intryck av att trots allt kunna eller vilja betala mer när du prutar - då väntar dom definitivt på att du kommer med ett högre bud. Sedan kan det ju alltid bli en jämkning i slutet där ni möts.

Var trevlig och visa intresse. Viktigt eftersom många säljare vill se pärlan komma i goda händer. Det kan vara väl så viktigt som att få begärt pris! Var mycket tydlig med varför du inte kan tänka dig ge ett högre bud. Jämför med andra objekt (de kanske ligger lägre), ta upp saker som måste fixas, lyft fram saker som har ett osäkert skick, elektronik som lever på lånad tid och annat där du måste ta höjd för ev. kostnader. En besiktningsman kan kanske vara till hjälp och hittar definitivt fel - han ser båten som den är. Beror på vad det är för objekt och hur insatt du själv är förstås. 

Säljaren kanske har en för rosenskimrande bild av sin båts skick? Är du trevlig, noggrann och professionell i bedömningen kanske säljaren inser, när han ser listan med fel, att skicket inte fullt motsvarade vad han/hon trodde och faktiskt börjar tycka att ett lägre pris skulle kunna vara motiverat. (Eller så upptäcker DU att båten är i riktigt, riktigt bra skick och faktiskt är värd ett högre pris än vad du först tänkte dig...).

Tänk också på att för många säljare är pengar idag värt mer än kanske mer men med viss risk också mindre pengar och större konkurrens i vår. Säljaren slipper också vinterpysslet med båten och får lägre kostnader för vinterförvaringen. Också skäl för dom att göra affär nu och motiverar ett lägre höstpris.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag känner nog snarare att om det skulle vara så att båtmäklaren inte kan gå ner en del i pris, då är båten inte öht intressant. Jag vet iofs inte om det här är ett förmedlingsuppdrag eller om båtfirman äger båten (tex via inbyte) och det spelar ju så klart roll vem som ska godta priset och hur mycket den bryr sig känslomässigt.

Men min tanke var att det kanske finns en del psykologi bakom priset. Det kan kanske tex vara problematiskt att få säljare som vill ge dem försäljningsuppdrag som firma om de ligger med ganska låga priser öppet. Så det var nog mer så jag tänkte, att det kanske är kutym att firmornas priser på pappret ligger högt men i praktiken har en rätt bra prutmån. Rent logiskt sett verkar det ju mer önskvärt för en firma att lägga sig på ett pris som marknaden godtar snabbt och som förvisso ger en något mindre förtjänst men snabbare rotation och fler sålda objekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men riktigt så är det inte. Säljer man på uppdrag ska detta framgå väldigt klart och tydligt. Försöker man vilseleda en köpare så ikläder man sig säljaransvar. Samma regler gäller bilar, bilfirma som säljer på uppdrag skriver de det redan i annonsen. För fastigheter gäller andra regler som tex att muntliga avtal inte gäller tex. Men det regleras i jordabalken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart kan man pruta, beror helt på säljaren dock om han accepterar. Jag köpte nyligen en nimbus 2600, den hade legat ute för 195´ vilket är ett lågt pris (väldigt risigt skick). Jag gjorde så att jag gick igenom hela båten noggrannt och pekade på fel och brister (bla trasig generator). Åkte hem och funderade, ringde sedan mäklaren och sa att jag var intresserad av att gå vidare till provkörning om säljaren kunde acceptera 150´. Säljaren accepterade 155´ och provkörning och affär blev av även om jag upptäckte att roderlagret läckte in vatten under gång.

Tror att det är bra att lämna ett bud efter ordentlig genomgång, inte bara ringa och säga Sista priset, kompis. Att vara seriös och visa intresse är bra. Dessutom vill säljare på hösten sällan ha båten kvar till våren då det oftast innebär både pengar och tidsförlust.

Lycka till!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...