Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
fippe1

Fundering kring min sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Jag har en mercruiser 5.7 med alpha one gen2 från 97,

På denna sitter ett sötvattensystem monterat

Vad jag har läst mig till så skall dessa ha en extra vattenpump då alpha one inte skall klara av att leverera rätt mängd vatten.

Det som förbryllar mig är att jag inte verkar ha någon extra vattenpump utan sötvattensystem och oljekylare för servo är kopplat på drevets vattenpump.

Från drevet går kylslagen in till oljekylare för servo vidare till värmeväxlaren sen vidare till vv-beredaren sen till värmeelementet i kabin för att sen gå tillbaka och kyla limpor och knän och vidare ut.

Jag har inte upplevt att det skall vars något problem med kylningen trotts att det är gjort på detta vis.

Varför säger man att man måste ha en extra vatten pump mom det funkar ändå? Kommer jag få problem när limpor börjar bli riktigt dåliga och motståndet ökar i stystemet?

Bör jag göra något åt det eller skall jag låta det vara som det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen du har fungerar bra. Inget du behöver oroa dig över.  Inget du behöver göra åt eller förbättra. Håll bara bra koll på imprellern i drevet. Och byt det enligt serviceintervallen.



Jag skulle byta impreller varje år. Så är man på den säkra sidan. 



Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter noggrannare koll så såg jag att vattnet går endast in kyler värmeväxlare vidare till limpor och knän.

Oljekylaren för servonär jag osäker på om den ligger på sötvatten sidan eller sjövattensidan. Men vv-beredare och värmeelementet ligger på sötvattensidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...