Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
530DC

Galvanisk isolator

Rekommendera Poster

Hej igen,

Funkis, min fråga var otydligt ställd. På Bavaria-båtar av nyare modell sitter en zink-anod som jordning till el-systemet. Den sitter genom skrovet strax bakom drevet. Har nu fått svar från annat håll att den inte behövs om man har isolations-trafo.

Självklart behövs zink-anod på drev och propeller i alla fall!

Vidare behövs eventuellt ingen jordplatta om man har isolationstrafo, trots att SXK anger det i sin specifikation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordplatta/jordning till omgivande vatten behövs även om man har isolationstrafo, annars kommer inte jordfelsbrytaren lösa ut om man tex doppar polermaskinen i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror också på vilken typ av isolertransformator man har? En del tar faktiskt ut intern jord mellan fas och nollan så där är nog nytta av en platta i vattnet mindre?

 

Överhuvudtaget är det här en knepig kamp mellan elsäkerhet plus avsäkring i 230V systemet och att man inte vill ha någon förbindelse med vatten pga risk för ökad korrosion. En ökning i det ena medför en minskning i det andra, de hänger ju ihop. Det finns ingen optimal lösning, tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det sker en överledning mellan ledare/fas i maskinen och vattnet så måste det också finns en förbindelse mellan vattnet och jord i trafon för att jordfelsbrytaren ska lösa ut. Isolationstrafon måste jordas i båten/vattnet. Det fina med trafon är att den skiljer isär land och båtjord och tar på så sätt bort risken för galvanisera strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blir kontakt där så går sannolikt säkringen? Om man har en mittmatad jordledare? ( det har jag ) Beror på hur man kopplar förstås...

 

Nu började den här tråden med frågan om det räcker med en diodbaserad isolator? Och svaret blev väl att det räcker bara ibland, inte alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men det är väl bara bra?! Sjön är inte elektriskt ansluten till skyddstrafons elnät och därför finns det ingen anledning för strömmen att ta den vägen. Så badar du med polermaskinen är du säker ändå. Om något över huvud taget händer så blir det kortis i maskinen och då går säkringen i stället.

Så varför skapa en väg tillbaka för strömmen med jordplattan? Känns som en tankevurpa. I vart fall i en fritidsbåt om man inte tänker sig en rejält stor installation där många saker riskerar att bada samtidigt.

---

Men åter till TS fråga, har man en Zink-saver så isolerar den från dom minsta potentialskillnaderna och här verkar det som att åsikterna går isär om dess effektivitet:

Är (potential)skillnaderna stora, något vissa antyder att så är fallet i Sverige, så blir galvaniska strömmarna stora och zink-savern verkningslös. Och är dom små, så är problemen små även utan zink-saver och då kan man lika gärna leva med att byta offeranoder varannat år?

Detta är min tolkning av tråden så här långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zinksavern är en tveksam pryl. Läs Seawolfs inlägg i tex denna tråd. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=377975&highlight=zinksaver Seawolf är en auktoritet på området, det finns troligen ingen här på forumet som kan detta bättre. Kolla gärna detta dokument, http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf här kan man tex tydligt se att isolertrafons skyddsjord skall kopplas till omgivande vatten. Varför kan vara svårt att förstå, men det behöver man inte. Jorden SKALL kopplas tillvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips till dom som har båten i året runt och kanske inte tar upp varje år eller så, på min båt drogs det upp grova koppar ledningar från kylslingorna och även från propellerhylsan upp till en bit under vattenlinjen som man enkelt kan kontrollera och byta ifrån jollen om det så skulle behövas. på bilden är det bara förberedelser gjorda. i fyrkanterna strax under v-linjen bultades rostfria plåtar in i skrovet där kopparledningarna sattes fast och även zinkanoderna. 

post-1122-1394237738,1975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer inte och jag vet för jag har testat. smiley Borrade hål för dusch på akterspegeln och hade dammsugaren igång för att inte uppborrad plast skulle blåsa i vattnet. Dammsugaren är en gammal Volta Rolfy som är helt i plast och har ojordad kontakt.

Rätt vad det var tappade jag slangen i vattnet och lille Rolfy vattenfylldes rätt snabbt. Jordfelsbrytaren löste ut, vilket jag blev lite förvånad över eftersom jag inte kunde se att jorden var involverad på något sätt. Inser nu att det måste vara för att den är kopplad som Funkis säger.

Har en Victron 2kW med ringkärna av toroidtyp.

(Det komiska i sammanhanget är att efter att ha hällt ut allt vatten ur Rolfy fick den gå med strömmen på och torka ett tag. Efter torken har den fungerat helbra!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På moderna Volvo Penta motorer är drevet elektriskt isolerat från motorblocket, så det finns ingen kontakt mellan vatten och elsystem överhuvudtaget. Åtminstone om man som jag tagit bort elsystemets egen jordning till vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfelsbrytaren löser ut om det går >30mA mindre i den ena av de två ledarna. Men de 30mA måste ta vägen någonstans. En krets måste vara sluten för att leda ström. Frågan är var de 30mA tar vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löser jfb ut så finns en sluten strömkrets och något att åtgärda.

 

Isolera och testa igen tills jfb:aren inte löser ut.

 

Vad jag grunnar på är varför diodisolatorerna eller zinkräddarna är gjorda som de är. Skulle inte en massa dioder läggas i serie så man får 10-20V istället. Ingen dör av den låga spänningen och ingen ström flyter om nätjorden skulle vara ansluten till drevet.

 

Känner att jag sett detta förut men kommer inte ihåg vad den samlade åsikten blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+1

Detta undrar jag med?

Om det ej räcker med en.

Kanske man kan sätta två Zinksavers efter varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var uppe i en tråd för tre år sen och då var det möjligt men dyrt och kanske inte helt säkert med en massa dioder som är en risk. Dvs att de pajar och inte ger en säker jordning när man kopplat med jord som säkerhet.

 

Bättre att kasta ett öga på indikeringen på tvåvoltarn och undvika längre tid med inkopplad sladd.

 

Visst kan man ha två stycken. Klarar fyra volt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan. Varför krångla med kopparplåt tunga skyddstrafos när man kan utveckla metoden som det stora landet i väster anammat som standard.

 

Utan utveckling stagnerar allt. Gör som morfar han kan inte ha fel som levt så länge.

 

En zinksparare med lite mer klös ersätter krångliga installationer och med larm om övertrassering av jordspänningen får båtägaren bra beslutsunderlag för nätanslutning eller ej.

 

Troligen har vi här i norden spänningsbärande jord i våra eluttag. Ett ofog som kostar båtägaren pengar och huvudbry.

 

Tanken är med zinksavern att den ska förhindra materialtransport till bryggan av stål och omgivande jordade båtar och föremål. Den spänningen blir aldrig mer än två volt och zinksavern funkar helt ok.

 

När vi nu har det som vi har det med spänning på jordtråden tycker jag att en jordpunkt som tillåter tillräckligt med ripple är försvarlig forskningsuppgift. Det finns massor av onödiga innovationer som vi öppnar bösen för.

 

Jag kan tänka mig att köpa en burk som skruvas fast på lämpligt ställe som den gröngula sladden får passera och indikera jordspänning. Självklart ska den testa sin funktion och meddela om den gått sönder.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej forgus31, måste få säga emot dig lite. 

1. Min trafo är inte tung. Den väger enkelt in på 10 kg.

2. Jorden från land följer inte ens med in i båten. Det är enkelt och säkert. 

3. Man behöver inte ha en kopparplåt, det finns eleganta jordplattor, t.ex. hjertmans 5503-00.

I övrigt är väl alla alternativ värda att överväga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är med zinksavern att den ska förhindra materialtransport till bryggan av stål och omgivande jordade båtar och föremål. Den spänningen blir aldrig mer än två volt och zinksavern funkar helt ok.

Mja, just obalansspänningen är väl den springande punkten. Sveriges berggrund skiljer sig från övriga Eurpoas och USA.

Citat från slide 4 i denna presentation av seawolf:

http://batteknik.se/2010/13297_foredrag.pdf

Obalansspänning i Sverige ofta 7 volt ibland 20 volt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, zinksavern som den är konstruerad idag passar inte alla platser i Norden ser det ju ut som. Verkar som man inte har samma obalans i elnätet i Amerika.

Sen är det väl inte OK att ha så många volt som uppåt 10 eller 20 då en badande redan kan få stötar av några volt.

Så breckan, du har nog den bästa lösningen. 

Men om man skulle ge tips till nån som jobbar med en zinksaver för våra förhållanden kan tyristor eller transistorlösningar vara nåt. Dvs en jordning liknande JFBrytaren. Lika snabb men som sluter strömmen till jord så snart den når 10 mA förlagsvis. Ingen högteknologi men säkert svårt att få den godkänd hos elsäkerhetsverk el. likn. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När krypströmmarna är så kraftiga som 20-25volt.

Undrar jag om det kan det ge skador på aluminiumskrov även om det är grannbåten som har problem?

Jag tänker mig ett senario där aliminiumskrovet är imellan brygga och en båt med bara zinksaver tex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.  Felspänningen i skyddsjorden kan vara så mycket som 7-20V. Hur mycket ström det blir av det hela beror på.

Men ja, att grannbåten har problem med läckströmmar kan påverka din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klumpa mig lite,därför citerar jag mig själv.(glömde den fina bilden)haha

 

Men frågan kvarstår och är seriös.

Skulle jag kunna skruva ihop ett kit som man kan gå runt i olika marinor och visa (svart på vitt)att här är ok.

Eller motsatsen!!!!

 

Här är problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svårt.

Vanlig multimeter, ena testpinnen på jordblecket i uttaget på bryggan, den andra i vattnet. Mät både växel och likspänning. Allting under säg... 0,1-0,2 V  är väl ofarligt.

Eller är jag för enkel i min ansats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag då upptäcker ett mätvärde på tex 4v.

Är det då bara att rycka en landströmskabel i taget till dessa 4v upphör.

Och då har man hittat boven i dramat.

Dvs båten med felaktig elinstallation.

Eller tänker jag fel,alt inte färdigt.

:-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju börja leta där det är som enklast. Men det finns många på tråden och de största läckorna till jord finns troligen i gamla hus. Inga JFBrytare, gamla spisar, värmare, elpatron osv. Den som saknar JFB vet inte att en del av energin försvinner ner i marken genom jordledaren.

 

Vi har väl för billig el här hemma.

 

Visst vore det väl bra om några båtar har en lite mer avancerad isolator som kan meddela det elektriska läget för bryggrannarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du kan rycka ur varenda sladd du äger utan att spänning ändras. Det du mäter är den sk “obalanspänningen” dvs spänningsskillnaden mellan jord-i-landströmen och jord-i-vattnet.

Överslag/jordfel i installationen eller apparater kontrelleras med en isolationsmätning för det behöver man en megger som mäter med 500 volt. En landstömsinstallation i en båt SKALL isolationmätas när den installerats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte ha en kopparplåt, det finns eleganta jordplattor, t.ex. hjertmans 5503-00.

Tyvärr, joirdsinterplatta är inte rätt, kopparplåten ska vara min 2dm2, jordsinterplattan är endast ca 0,8 dm2. Plattan är avsedd som HF-jord men många menar att sättet att räkna kulornas yta = jordplåten yta är felaktig, det är bara ytterytan som räknas. Men en kopparplåt 100x200 mm är ju inte svårt att montera. Dessutom billigt, en på plåt 500x200 kostar 220kr och räcker till fem båtar! Resten av grejerna, två polskruvar, ett kopplingsbleck och lite kabel kostar bara några tior.

En isolertrafo å andra sidan kostar betydligt mer men ger den absolut säkraste och bästa lösningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst. Såg att finns moderna för ca 150 kr och uppåt. http://www.ebay.com/itm/BM500A-1000V-1999M-Digital-Insulation-Resistance-Tester-Meter-Megger-Megohmmeter-/350907773493?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51b3bbb235 Annars kan man låna av elektrikern ...

De gamla med vevgenerator var kul. Håll här i sladdarna och sen vevade man ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...