Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Bosse

Propphylla

Rekommendera Poster

Då jag inte kan hitta någon lämplig låda att ha proppen i undrar jag nu om en hylla kan fungera lika bra?

Självklart finns hyllan i ett torrt uppvärmt utrymme.

 

/B

post-633-1394237638,8141_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog högst olämpligt.

Den kan ju ramla ner från hyllan och skadas.

Möjligtvis skulle den kunna förvaras, högst tillfälligt, på nedersta hyllan.

Den enda vettiga förvaringsmetod är att förvara propelern i saltvatten. Behållaren bör va stor och vattnet måste cirkulera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Annars finns det specialframtagna lådor som exempelvis denna som gör att man också kan sitta på sin propeller. Ek med dyna i läder. En billigare variant i furu och med konstläder och IKEA-skruvar finns också för billigare båtar eller för mindre motiverade ägare...

Insidan är vadderad och man kan mot en mindre summa pengar få en exakt passning till sin propp.

Detta hade jag satsat på fast å andra sidan; jag hade nog byggt den själv men i massiv mahogny...

Och du, Bosse;

minns du vår proppellerdiskussion om detta med att ha reservpropparna ombord eller hemma i garaget. Jag kom på att vi ju inte har någon nytta alls av dem eftersom de inte funkar i det långa loppet och skulle ett haveri inträffa så får man väl köpa nytt.

Om någon är intresserad av två skitfina trebladiga proppar (helt felfria) så finns det i vårt garage. Om man inte äger en båt så kan man ha dem på bordet med ett ljus i...

post-10024382-1394237638,8734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv förvarar jag min tvåbladiga propeller i hummersumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast en hummersump kan ju va lite vanskligt, med tanke på alla stölderna.

Vattnencirkulationen är ju ok i sumpen.

Fiskhandlare som sumpar hummer i basänger är livrädda för att pumparna skall stanna och vattnet sluta cirkulera. De hade ett ganska starkt krav på att vi (elverket) skulle tala om ifall det blev strömavbrott i det området där de hade hummerbasänger, så de kunde släppa ur vattnet. Hummer klara sig bättre om den får ligga torrt än om vattnet slutar att cirkulera. 

Med propellrar, både två och trebladiga är det en helt annan sak.

post-945-1394237638,9373_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med toaens, vanligtvis välgrundade tankar, om att att proppen ev. kan falla ner från hyllan och skadas har jag nu applicerat ett störtsäkert säkerhetsbälte om den.

Däremot hans tankar om att den bör förvaras i saltvatten ger jag inte ett skvätt för. Om jag inte missminner mig alldeles så befann sig hans egen propp under avservärd tid i våra söta fina vatten för inte så länge sedan. Och om hans propp skulle tagit skada av denna vistelse är det min fulla övertygelse om att vi hade fått höra om det videt här laget.

 

Nä, putsad, torkad och väl infettad i reglerad tempratur måste vara det ultimata förvaringsklimatet.

 

/B

post-633-1394237638,9997_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överlåt de elektriska observationerna till toaen, han kan sånt !

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar man med såna anläggningar där det finns ett överflöd av proppar finns det ofta proppskåp. I såna sammhang är inte ställ-värk ovanligt. Det kan  va gott att sträcka ut sig i en riktig elanläggning.

Sötvatten kan ge mersmak med ett undantag.

Tänk när man ligger på kryss i ganska grov sjö - gärna krabb som det är i Vänern. Man plöjer ner fören i en våg och vattnet sprutar över hela båten. En del får man i ansiktet - och det smakar absolut ingenting. Då längtar man efter saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern i sig borde ju kunna hantera cirkulationen om man bara får snurr på den.

Det enklaste är kanske att förvara propellern på motorn men innesluten i hummersumpen, då borde ciskulationen sköta sig självt om man bara lämnar motorn på tomgång med växel i över vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsansa

Se upp för böveln.

Jag skaffa propplåda förra året och det gick åt pipan.

Proppen havererade och motorn ble skrot. Hade en proppulse som ja förvara i en propplåda hela vintern. Elände då denna sommarn ble utan båt.

Inte hittat nån lämplig motor efter Marrinern ble skrot. Får bli vinterns projekt. Rydsen står redan i kontajnern.Så nä, skit i propplådan, propphylla eller proppskåp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåja, det är ju några mils skillnad på en Proppulse och Ballalistig. Den senare är ju känd för att på ett klurigt sätt kunna klara sig undan diverse svårigheter. 

Nej, jag tror på min lösning, tack iaf.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med... Varken proppskåp eller propplåda har funkat för mig heller. Från förrförra hösten till förra våren tappade jag 2 knop på Shetlanden. Chrysslern varva som den skulle och lite mer ändå men knopen kom inte. När jag tog upp i höstas träffade jag en trollare som hade jobbat med Chryssler. Han visste att propellern alltid ska konserveras i propan över vintern och med lite högre tryck än ute för att man inte ska tappa stigning. Jag testade med en gammal kylbägg i plast som jag tätade med 5200 och tryckte i lite från husvagnsflaskan. I somras hade jag samma fart som förra året så det har inte blivit något mer stigningsfel. De 2 knopen jag tappade förut har inte kommit tillbaka men eftersom propanet gör att propellern håller kvar stiget ska jag köpa en ny nu och ha den i lbäggen igen tills i maj så kommer jag nog upp på 43 igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nybliven seglare står jag inför nya frågeställningar.  Vinterförberedelserna är inte riktigt klara, framförallt vad gäller förvaringen av seglen.  Jag antar att det är en segelgarderob som jag borde ha för detta.  Var hittar jag en sjysst sådan till ett bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

En berättigad fråga!

Skulle man inte bara kunna tvätta, stärka och sedan köra dem i en gammal stenmangel. Därefter lägger man dem i finskåpet för all det ärvda linnet. När man sedan tar fram dem på vårkanten luktar de så gott av doftkulor...

post-10024382-1394237701,7333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäkligt tråkigt, lider me dig.broken

 

SJälv nu skaffat ny båt, ja inte helt ny men jäkligt välvårdad. Nu me en Merkurry utombordare på 225 kusar. (4 taktare)

Båten ja givetvis en ryds igen, Finns inget annat i mitt hjärta. En fin 620 GTS. Så jäkla grann att tårarna e nära när ja tänker på min gamla rydsen.

Men tänk frammåt grabbar. Jäklar va sugen ja e på sjösättningen.

O sen proppen, ja den är givetvis väl förvarad. Inlindad i en filt och förvarad i förrådet.

Proppen ja de en en Merkurry Chopper och ska ge ett gött vrid.

 

 

Letar trim te motorn så om nån har lite tipps så mottas de gärna.enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppen bör förvaras råttsäkert.

Hittade en för mej ny propp 13 Amp!

post-571-1394237702,33_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många proppar har du Lasse. Från 10 A till 35 (misstänker jag) Var det en 20 A längst till vänster.

Jag har mina proppar i ett par olika propplådor Gänga två i en och gänga 3 i en. Greppsäkringarna liggerdock på en särskilld propphylla och glasrörssäkringarna i ett sortimentlåda i garaget. Flatstiftssäkringarna har jag dock i ett sortimentslåda för flatstiftskontakter och kabelskor i båten.

Jag råkar nog ha några högspänningssäkringar - såna som man sätter i linjefrånskiljare -  liggandes också. Det är mycket skräp som legat i fickorna på blåbyxorna när de skulle tvättas och dessvärre hamnar det i regel i garaget. surprise

Frågan om proppar och dess förvaring är ett stort och viktigt ämne.

Det finns ju risk att man kanåka på en propp - i alla fall om man stjäl bilder på internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några  proppsar på  att proppen bör ligga i en propps back.

post-571-1394237702,4623_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har börjat komma sådan. Själv hade jag ingen aning förrän en kompis visade mig en. Den är rödmärkt och får tydligen ersätta 10 A. När jag började som elektriker skulle vissa grupper säkras 6 A. Sen fick man höja till 10 och nu är tydligen  13 A ok.

Förr löste vissa de problemen med en avklippt tretummsspik. Har också hört talas om proppar som man svarvat helt i mässing för att köpepropparna inte höll.

 

En arbetskompis - på elverket - som, av någon oförklarig anledning ofta hade beredskapen på påsk, brukade åka ut till Kärleksvägen på Hovenäset på skärtorsdagen och byta ut de 100 A diazesäkringarna som avsäkrade en linjestump med förstärkta do. Sen bytte han tillbaka till de ordinarie säkringarna på första arbetsdagen efter påsk.

De 100 A säkringarna brukade alltid gå när badgästerna kom och satte på elvärmen på påsk och arbetskompisen ville inte få en extra utryckning och lättförtjänta pengar.

Det närmaste marina anknytningen i detta inlägg är väl att crabfish  brukar köra förbi Hovenäset när han skall ut och bada på St Furö. wink och så min bild med Hovenäset i bakgrunden - eller är det förgrunden!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propps - är inte det sån där runda trästöttor för att stötta upp taket i gruvgång. De får väl inte plts i den där lilla proppsbacken. Den är väl mer avsedd för ölflaskor, och då var vi genast inne på 0,2-lagen.wink

Taskigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, gruvpropps! Men en mer marin anknytning för ordet är de stöttor som användes för att fartyget inte skulle välta inne i dockan, dom stöttorna kallades för pitpropps eller bara propps.

ordet är inlånat det engelska ordet för stötta.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...