Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hangun

Nervöst ta över ansvaret

Rekommendera Poster

Har väl bestämt mig för båt nu. En nimbus 22dc från 2000 med ny motor. Inser ansvaret att ta hand om båten på rätt sätt. En sak att köpa. En annan att underhålla. Hmm det tynger lite men man växer väl in i det. Kan förstå dem som säljer att det lättar att slippa en del jobb. Jag var inne på en enklare variant av båt från början men jag tar besväret och får den båt jag vill ha när den är i sjön

 

Hur resonerar ni? Är det vört allt jobb och alla pengar? Är det en av anledningarna till att man säljer sin båt? Ansvaret passar väl inte alla

 

Känns lite ovant och läskigt. Ska ta förarintyg också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Ojojoj; detta kan bli en megatråd!

Antingen älskar man sin båt eller också gör man det inte. Om man inte har rätt kärlek till sin båt och till ett sommarboende till sjöss så säljer man med tiden; time will tell. Vi äger en fin Storebro 31 på 6 ton från 1977. Vi älskar denna båt och vi älskar detta underbara boende på vattnet. Att sälja henne, aldrig! Visst är det jobb och visst drar det iväg med pengar men jag räknar inte livets finaste stunder i pengar. En och annan gör det säkert och då ska man inte ha en båt. Så enkelt är det.

Varje timme, varje minut och varje sekund är en investering i livskvalité och vem räknar pengar när livet är skönt och nattsömnen god, ja inte jag! Håller med dig om att det är ett ansvar på många sätt.

De stora ögonblicken finner du inte i detta forum, de finner du i din båt med din familj, dina vänner och bekanta. Det är vansinnigt roliga badturer, sköna övernattningar; gemenskap opch glädje med en förvissning om att livet är kort, mycket. Om du räknar dina pengar på denna korta resa så kan jag garantera dig att du kommer fram tomhänt på upplevelser och båtglädje.

Själv har jag i fem dagar slipat teakdäck och behandlat det med Hövelings Golden Teak Sealer; ett erbarmligt trist jobb men jesus kristus; vilken belöning och bäst av allt - jag behövde inte vänta på denna belöning till då utan fick den nu.

En sak är säker; förr sa man att militärtjänsten skulle göra man av pojken. Bullshit, säger jag. Slipa ett teakdäck fint och du blir man efter några dagar...

Lev, upplev & njut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tänka att en nybliven hästägare måste byta hela livstilen, tillsyn varje dag, foder, rykta och motion. Det är ju underbart när man har intresset och de resurserna.

Du växer in i det att du är båtägare och i början kan det vara mycket att sätta sig in i. De båtar som ligger hela sommaren vid bryggan, ställs på land utan täckning med fedrarna på har säkerligen ägaren tröttnat på men ids inte ta tag i det. Ansvaret passade nog i början, men sedan blir barnen större och annat kommer emellan.

Är du med i klubb finns det alltid folk att fråga och sedan har du ju Maringuiden.... cool

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att äga båt kommer aldrig upp i för hög kostnad, det är värt varenda öre och tid !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara hålla med. Kan väl säga som jag brukar göra om golf; är båtägande en hobby eller en diagnos?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner verkligen igen funderingen, fortfarande efter fem år med stor motorbåt. Särskilt första turen med hela familjen efter sjösättningen tycker jag är nervös, då är jag orolig att det är något viktigt som inte fungerar.

Skillnaden är stor mot att ha ansvaret för en bil tycker jag, och jag känner även större oro för att göra fel med båten än med huset. Orsaken är väl helt enkelt att båten kan sjunka om jag gör fel.

Lösningen för min del är att jag har bestämt att båten och skärgården är mitt viktigaste fritidsintresse och att det därför får ta mycket tid - för jag vill ägna mycket tid åt båten eftersom jag tycker så mycket om den och om att vara med min familj ute i skärgården. Och med mycket tid så hinner jag pyssla med båten, jag hinner skriva och använda checklistor (så att jag inte har glömt något) och jag hinner åka en extra sväng för att kolla att allt verkar vara OK.

Fast visst pratar vi ibland om att båten kostar mycket pengar, att vi skulle kunna göra något annat med pengarna. Då gäller det att jämföra med rätt alternativ, t ex vad det kostar att åka 5 personer på charterresa en vecka inklusive restauranger och shopping. Det är också dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min stora förvåning så är det inte grovjobbet kring båten (tvätta, polera,mm) som är betungande, det är så pass sällan. Det som varit betungande är när det har blivit något fel och att ingen i vår familj har nån som helst mekarkompetens. Det skapar en osäkerhet kring utgifterna som är tråkig. Är det bara glapp i nån sladd eller är det en renovering på 15-20 000 som ska till? Allra helst skulle jag vilja lämna båten på en marina på hösten och få tillbaka den färdig och klar på våren, tyvärr är kostnaden alltför hög för det. Överlag är allt kring skötsel av båtar (inkl mekaniker!) omotiverat dyrt.

Men fördelen med att ha båt är att det funkar helt över förväntan med familjen. Äntligen blir det en gemensam upplevelse och inte bara splittrat på varsitt håll. Dessutom är det mysigt med själva campingdelen, att packa korgar och bära vatten och övernatta tillsammans. Och själva sjöupplevelsen är härlig, det tillför helt klart något mer än att semestra på land. Det är svårt att sätta fingret på det, men det känns som att man är en del av skärgården på helt annat sätt när man har egen båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det som varit betungande är när det har blivit något fel och att ingen i vår familj har nån som helst mekarkompetens. Det skapar en osäkerhet kring utgifterna som är tråkig. Är det bara glapp i nån sladd eller är det en renovering på 15-20 000 som ska till?

Jag håller med, detta är mitt största bekymmer också med båtägande. Allt andra är inte så farligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Håller med! Nu har vi en egen mekaniker men han befinner sig på avstånd och av den anledningen kan det ibland vara svårt att få ihop dagarna. Vi har fått en nyinflyttad familj i området där mannen är motormekaniker på Volvodieslar och då gick det upp ett ljus... Har inte gjort något åt det men visst är det en frestande tanke!

Det tekniska och allt omkring det är ju något som man känner sig lite-ute-å-cyklar på och det tror jag vi delar, de allra flesta.

post-10024382-1394237639,1546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo . jag har genom åren kommit ram till en liknande ståndpunkt.

Båtar är inget intresse - det är en sjukdom. För vissa kronisk och obotlig.

Finssen med att göra allt på båten själv är ju att du lär känna den i minsta detalj. Det blir alltid nåt som krånglar nån gång. Lämnar man ifrån sig allt underhåll så får man där med skägget i ruffluckan när det krånglar.

De enda som jag inte fixar är motorer. Är fullständigt totalt okunnig och ointreserad av just motorer till skillnad från resten av mina släktingar. Det enda som jag upplever krånglar för mig är just motorer men jag har löst de akuta motorpronblemen genom att jag från början är inbiten seglare. Jag har seglat hem många gånger för att motorn krånglat.

Senast den 30 och 31 Juli bärgade jag mig från två motorstopp pga stopp i bränsleledningen, med hjälp av seglen. Hade jag inte haft segel hade det funnits stor risk att det hade blivit ett totalhaveri den 30;e.

Ett gott råd.

Gör ren bränsletanken snarast och fyll aldrig någonsin, under några förhållande, på bränsle utan att filtera det genom typ en sån här tratt - Smart tech. Filtrerar smuts och vatten från bensin och diesel.

http://www.watski.se/Smart-Tech-Tratten-Branslerenaren-11b38

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns bra nu igen. En trygghet att kunna läsa till sig infomation här. Man är tydligen inte ensam i sina funderingar. Båten är som sagt en nimbus22dc från 2000. 2007 byttes motor t en 5,7 l m insprutning. Ser ut vara en pedantskött båt. Kör hem 50 mil på boggietrailer. Bara d blir ett äventyr. Allt går säkert bra och vilka stunder jag ser fram emot i sjön. Tänkte börja med orsasjön. Kalle moraeus hemby. Fantastisk plats och natur. Har stuga i grönklitt så det blir många helger där uppe nästa sommar. Blir även turer ut i siljan. Orsa båtklubb nästa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Utgå från följande:

Bli inte stressad över det du inte vet idag, tisdag. På torsdag har du koll på det och på lördag är det som om du aldrig gjort något annat.

Behåll glädjen på sjön och flytväst på!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten, en Nimbus 22DC är i sammanhanget en relativt enkel båt att ta hand om, inte så stor, simpel teknik, lättkörd etc. Det klarar du lätt!

 

Kanske är lämpligt dock att läsa på om motorns konstruktion och vilka vanliga fel som kan uppstå och hur dessa avhjälps till havs (om möjligt) så att man är förberedd om problem uppstår.

 

Har svårt att förstå hur man vågar åka ut med familjen utan att ha viss teknisk kunskap om hur man åtgärdar enklare problem då dessa kan vara livshotande om det tex blåser upp och ankaret släpper mitt i natten och motorn inte startar. Visst kan man ringa sjöräddningen och hoppas att de hinner dit, men då är det vi andra som betalar...

 

Lycka till med nya båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du skrämmas så där för? Om han ligger för ankar en natt i Orsasjön, ankaret släpper mitt i natten och han inte får igång motorn är det väl förmodligen ingen livshotande situation? Han får väl bara vänta tills båten blåst iland och kliva av.

När det gäller eventuella problem som kan uppstå med t.ex. motorn så är det faktiskt inte alls säkert att det hjälper att ha kunskap om det, även om det givetvis kan räcka i vissa fall. Majoriteten av båtägare åker inte omkring med vattenpumpar, aggregatremmar, kylvattenslangar, bränslefilter, tändspolar, förgasarmebran, avgaslimpor i reserv.

Och varför skall han ringa Sjöräddningen om han är i Orsasjön? Om han inte har nån kompis att ringa och är illa ute så blir det väl 112 och Räddningstjänsten? Då kommer ju samma folk och plånbok som kommer till dig om du råkar ut för något när du inte befinner dig på sjön. Som vi alla givetvis är med och betalar.

Men din avslutning var ju jättebra, håller med till 100%; Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte min avsikt att skrämmas och i TS fall då han ämnar bruka båten i en sjö är det kanske mer av en oangelägenhet än en livshotande situation att få tekniska problem.

Min iaktagelse är mer riktad generellt mot båtägare som själva uppger sig sakna den tekniska kompetens som jag  upplever är nödvändig för att kunna ta med min fru och barn på en säker tur på havet. 

Jag åker inte runt med hela reservdelslagret heller, men har vid flertalet tillfällen lyckats undvika jobbiga situationer då man kunnat (iaf tillfälligt) åtgärda ett tekniskt problem på sjön.   

Jag gissar att många av de utryckningar som sjöräddningen gör till följd av tekniska problem hade kunnat undvikas om båtägaren själv hade kunnat felsöka och åtgärda t.ex. glappkontakt, luft i bränslesystemet etc.  

Men som sagt, vi skall inte måla en svart bild av hur det är att ha båt, det är oavsett hur mycket tid och pengar man lägger fantastiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att vi har bokat in en båtmekanikerkurs i höst för att bli lite mer kunniga på motorer... Det kan ju vara ett tips, kursen finns hos studieförbunden tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en detlj som 24-seven skrev, tex blåser upp och ankaret släpper mitt i natten.

Det är ju inte fallet här, men jag förvånas ibland när nån ställer frågan; Köpte en båt igår - hur gör jag för att installera stereo. Personen ifråga kan naturligtvis allt om ankare och ankringsteknik - eller.

En av de viktigaste utrustingarna som måste finnas ombord är just ankringsutrustning. Lämplig för den båten och de vattnen man skall ankra och klar att användas direkt. Det skall inte ta en halvtimme att leta fram ankaret och göra det klart att använda, utan det skall kunna fällas på minuten.

Dessutom tycker jag, med den båt jag har och det seglingsområde jag befar, att två kompletta ankarutrustningar är för lite. I Orsasjön och i Siljan är det kanske ok med bara två kompletta ankrutrustningar.

Nu är det inte mång gånger under mitt seglarliv som jag draggat, men det har hänt att jag fastnat med ankare som jag inte fått loss och att jag även varit tvungen att överge ett ankare för att komma loss från land. Den gången jag tvingades överge ankaret band jag fast en fender och släppte det hela i sjön. Anledning - motorn krånglade och jag var tvungen att kryssa ut från en lovardsstrand. När jag kom tillbaka ett par dar senare var ankaret borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till båtköpet i sig är att jag håller på o bygger färdigt mitthus o nästa sommar är det klart. Då ska vi njuta av livet. Vi funderade på en stuga vid vattnet men det blev båt istället. Nu ingen riktig bobåt men den gör att vi kan vara där vi vill vara på fina helger under sommaren, på vattnet. Bara tanken på än ännu större båt ger mig frossa. Den här storleken kan jag ta upp själv och köra hem till tomten och sköta om. Men den kommer ligga i vattnet sommartid.

 

Att lära sig båtlivet blir min nästa uppgift. Kommer inte börja med stereon. Bara att anlägga rätt vid en brygga kan vara knepigt för en nybörjare. Får träna ute på öppet vatten att hantera den i lugn och ro.

 

Ägandet i sig oroar mig mest. Bland annat att jag ev ska känna det lite betungande att fixa trixa och dona med den. Ytterligare ett måste i livet.Samtidigt kanske den håller mig ung. Jag är 47 nu och man får inte hamna sittande i soffan heller.

 

Tur jag har er fram till båtköpet som kanske blir av imorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är synd om dagens människor. wink

Förr växte man in i båtlivet från det att man var liten och med små och gamla båtar. Man lärde sig hantverket från grunden och i små proportioner efter hand. De båtarna man hade tillgång till hade inget större värde och de flesta båtarna runtomkring var lika dana.

Att det i Smögenhamnen sommartid låg pärlor - träbåtar med spegelblanka vällackade mahognyskrov hade man egentligen ingen aning om när man förökte kryssa sig så långt  i Smögenhamnen som möjligt. Båten vi seglade hade randgårdslist av galvat något rundat järn. Skruvarna var dessutöm kanske inte så väl försänkta. 

Vad som hade hänt om man gått lite för nära dessa vällackade mahognybåtar hade man överhuvudtaget inte en tanke på då. En tanke på detta ger en skrämselhicla å där en 50 år senare.

Efterhand har båtarna växlat - jag har aldrig kommit längre än till båtar byggda på 1970-talet. Den senaste köpte jag hösten 2008. Srovsidorna har aldrig varit så blanka och om man skulle få en och annan repa så spelar det inte så stor roll.

Under åren som gått har man gjort en hel del tabbar. Det sägs att;av skadan blir man vis, men inte rik

Nu har väl inte mina tabbar förorsakat min några större kostnade. Förutom egna småskador har de inskränkt sig till en demolerad frälsarkranshållare på en grannbåt.

Nån gång händer det att en tilläggning inte går så bra. Då finns det två metoder. ta det som det är eller gå ut och gör om. Om någon runtomkring får lite roligt kan man bjuda på. Troligtvis kan de inte ett dugg bättre själv. Den som kan bättre bukar inte ha så roligt. De förstår problematiken.

Min senaste manövreringstabbe gjorde jag i Trollhätte kanals gästhamn i Trollhättan för nån styv månad sen. När jag skulle vända och backa ut hade jag rodret dikt babord - jag trodde det låg dikt styrbord. När jag gav full gas frammåt kastade båten åt fel håll. Nån båtägare i färdriktningen med blanka skrovsidor fick skrämselhicka. Själv fick jag göra några extra fram och backmanövrer för att krångla mig loss.

På långkölade segelbåtar är det ju fullt utslag på rodret och full maskin fram och backsom gäller ocm man vill svänga på en femöring. Trott detta så gäll det allti att ta de;lungt och sansat, mjukt och fin

 

post-945-1394237640,5941_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt är härligt och visst är det en hel del utgifter. Snart är det höst och båten ska upp se till och konservera motorn ordentligt leta nån som kan som kan hjälpa dig första gången. Frusen motor kan bli dyrt. Byt olja i drevet på hösten eller kolla åtminstone så att det inte är vatten i oljan. Bälgar ska bytas ca vart 3 år på volvo och vart 5-6 år på mercruiser.inte helt lätt att göra så kolla hur gamla dina är. Häll i bränslestabilisator i tanken innan sista turen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hoppas det har gått bra med båtköpet!

Du är som sagt lagt i kö till en bryggplats i Orsa båtklubb och med lite tur har vi en bra plats åt dig till sommaren!

Du behöver inte vara orolig får någonting, vi har gott och medlemmar i klubben som hjälper till med det mesta och ger goda råd och tipps!

Öva på tilläggning kan du göra i lugn och ro på t.ex. gästön (våran gästhamn) där finns det ganska gott om plats förutom vecka 30 då vi har närmare 40 -50 gästande båtar bla. från Leksand. smiley

Kort och gott; välkommen till Orsa båtklubb!

// Hamnkapten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsa.. Bara trevliga människor där:) jag köpte båten då den var så otroligt välskött. Han som haft den omkom tragiskt i en bilolycka för några veckor sedan. Han har skött om den som ett barn och kostat på den väldigt mycket utrustning och service. Med tanke på det ska jag lämna in den inför vintern och ställa den varmt. En båt från 2000 som fått mycket kärlek och ska få det. Gjorde affären med ägarens son som berättade och instruerade. Kanonkille :)

 

Hämtade den i varberg igår. Blev 110 mil i bilen. Hemma vid midnatt. Jobbig resa med köpet och allt men nu är den här. En bild från varbergs vatten kanske..

post-10025633-1394237641,6211_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet!!!

110 mil med släp låter lagom jobbigt. Antar det blir det tuffaste du får vara med om i år med båten.

Hoppas du och din familj får mycket nöje och många fina upplevelser på sjön och i övrigt i samband med båtlivet.

Håller med de flesta om att det där med manövrering och med underhåll reder sig om man tar det lugnt och har bra rådgivare vilket du verkar få i klubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling


GRATTIS!


 


Etthundratiomil... jises! En prestation!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stöttning och uppmuntran. Idag var det så fint väder att jag åkte

till vderås och lade i båten och åkte en sväng. Sambo och båda sönerna var med. Allt gick fantastiskt bra och båten gick som en dröm. Är precis så jag vill ha det på sjön.

 

När jag kliver i båten står den stil i vattnet. Styrpulpeten jag hade gungade hela tiden så fort man rörde sig. Båten bara gled fram i vattnet. Motorn hörs knappt och reagerade direkt på gasen. Perfekt marshfart i ca 20knop. Sån härlig känsla att vara ute på vattnet idag.

 

Tyvärr hade jag en tid att passa. Åkte till västerås marinservice och lämnade in den för service på motor och drev samt konservering. Nu vetvi ju vad som väntar oss nästa sommar och det är värt att vänta på.

 

Bara den känslan med sig in i den kalla årstiden ger hopp och glädje fast man inte är i båten. Kanon!! Förresten, båten var smidig att manövrera. Manöverreglaget är elektroniskt och var smidigt att hantera

 

Inga funderingar ångest eller oro. Bara kul nu :)))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul du köpte båten, hoppas du blir nöjd! Hör av dig så ses vi på siljan i sommar.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade rätt. Nimbus en fin båt i vattnet. Japp vi hörs. Siljans vatten känns dessutom skonsammare för båten än varbergs. Ibland har jag undrat om

inte gamla fina klassiska båtar kan få samma utveckling som gamla fina bilar. Att folk tar hand om dem och det blir en grej t.o.m en investering. När kommer det tro? Borde komma tycker jag. Känns som begagnade båtar har fått stå ut med ett ras i värde sista åren. Hur ska det sluta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön inställning. Grattis till den välförtjänta känslan med teakdäcket. Den känslan köper man inte för pengar utan den arbetar man sig till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...