Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frippe77

Bygga aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Angående svetsningen.

Enligt DNV craft ska det svetsas 65 med 130 mellanrum iom plåten är 5 till 6,5 mm tjock.

Du får skicka lite detalj bilder sen så kan jag lättere förklara de andra regler som finns för båtbyggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är bra detaljerad svets ritning med hur de olika svetsarna ska vara samt A mått på allt. 

 Men står inget om i vilken ordning bara att man inte ska svetas för mycket på ett ställe utan att variera sig. men det gäller vid allt svetsarbete. Men mycket bra tips om hur vart fack ska svetsas ut från mitt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad smidig.

A höjden ska man ju veta när man är svetsare det är inte så svårt och räkna ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite trött på min svets då det känns som den bygger mycket värme efter helsvetsning, värmen blir nästan okontrollerbar när jag helsvetsar, ja redan på 200-300 mm Jag inbillar mig att pulsmig underlättar detta????? 

http://www.1stopweldingshop.com/Catalogue/Welding-Cutting/Welding-equipment/Second-HandEx-demo-Machines/MIG-Machines/Fronius-TPS-2700-WM0150-SHF

Vad tror ni om denna svets? det är inte alu edition 

 

Tror frågan är riktad till alubåtar ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fel inställning tror jag.

Sänk spänningen eller höj tråd matningen.

Har du jobmaster paket då är det lätt och andra när man håller på svetsa.

svårt och säga när man inte vet hur du har den inställd och inte hör när du svetsar.

Tror att ha för lite trådmatning så svetsen låter högt och det är nästan ingen sprut.

Själva svetsen är bra alu versionen är ett program med dubbelpuls som man blir galen av.

Har du 1,4 mm kontaktrör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag svetsar med en stor gammal kemppi svets nu. Svetsarna blir fina o sprutet är obefintligt, ljudet är verkligen spray. Men värrmen kommer mycket fort då det är en gammal trafo svets, jag inbillar mig att puls ger lägre värme samt jämnare strömm. Sen när man svetsar underfrån upp går det ej att köra spray så då ökar jag matningen en aning men då kan jag nästan inte svetsa länge än 100 mm åt gången. Detta med värmen beror mycket på ej vattenkylt, tror gasen blir för varm och förångar sig i svanhalsen.  Känns fel att köpa kylare och nytt slangpaket till kemppi svetsen.

Ja jag använder 1,4 mm trådledare, men där upplever jag inget problem, vist händer det att tråden bränner bak ibland vid stopp o sen start. 

 Jag pratade med en säljare på Axson idag och han sa som du att alu edition är inget som alls behövs. Så jag ringde direkt till firman i england så svetsen TPS 2700 är beställd nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt och svetsa med trafo.har gjord det mycketmed de gamla hederliga cobra.

Och Kemmpi vill man inte ha över huvudtaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vill först påpeka att jag inte kommer tillföra ämnet inom tråden det minsta med detta inlägg men jag kan liksom inte hålla mig.

1) Det är ett skitkul projekt att följa så här från början och med bilder och kommentarer från först tankar kring val av båt och sedan kring själva byggandet! Fortsätt mata på med bilder, erfarenheter osv, jag är en trogen läsare!

2) Otroligt roligt också att läsa Alubåtars råd och tips som ges trots att man skulle kunna se detta som en konkurrent. Jag lär mig själv inte ett dugg av tråden eftersom jag aldrig kommer ge mig på ett liknande projekt men tycker det är härligt att läsa de sympatiska råden som förmodligen är guld värda för TS. Ett praktexempel på hur ett bra forum kan fungera.

Just det senare är också värt att notera en extra gång då vi trogna läsare här noterar en del ganska låga trådar. Den här framstår då i en ännu bättre dager. (hoppas jag inte lockade fram trollen med detta påstående angel)

Så: Keep up the good work!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen problem med konkurans, jag överleva.

byggar båtar som enskild firma, har ingen personal utom sambon som hjälpa svetsa ibland.

Har ingen planer på att skaffa personal heller eller blir stor företagere.

Byggar båtar i många olika utförande för att det är roligt.

Har hjälpt flera med byggsatser eller råd utan att man känner pengar på det.

Tycker världen har blivit för egoistisk, blir man lycklig av det, tror inte det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har bygget stått still i över 4 veckor men ändring på det nu.

 Har äntligen blivigt med Fronius TPS svets;) Införskaffades via Svets och Robertteknik i Växjö, helt underbar personal kan jag även säga. 

Helt underbar svets att svetsa med. Det blir verkligen bra utan att man behöver anstränga sig. Imorgon blir det en haldag med svetsen och alu plåtarna och kommer även lite bilder.

 Skoj att folk följer projektet som även för mig lät helt overkligt för 12 månader sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den svetsen är det barnlek.

Svetsa så mycket  som möjligt uppåt när du ha vertikale svetsar.

Det blir dalig inbränning när man svetsa neråt.

Är det jobmaster slangpaket?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vackert! Riktigt roligt att se att det går framåt och att du fullföljer. Vad har du för motortankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn blir en 6.6L comonrail motor från cat med ett zf 63 iv backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Off topic här också!

Men härligt att samarbeta med en yrkesmans som Herman. Han har precis levererat en Twister 550 till mig och sonen. En båt anpassad efter vårt användande och våra ideer.   När det gäller kvalitet och prisvärdhet så finns inga konkurrenter, sen är det bara att hoppas att vi gjort rätt prioriteringar, annars får vi bygga om eller beställa nytt...

 

Grabben är ny med båtar men jag har kört Yxlö, en del specialbyggda alufartyg i arbete och militärtjänst, och en hel del standardbåtar av plast och stål.     Kan bara varmt rekommendera Hape-Metalwork om ni vill få en båt anpassad efter eget huvud.... 

post-104865-0-15191100-1400409790_thumb.jpg

post-104865-0-67805600-1400409836_thumb.jpg

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister´. Du har garanterat gjort ett bra val. Begriper inte riktigt varför inte alla tittar mer åt aluminium båtar då de kräver så mycket mindre underhåll och försiktighet, alla vill kunna använda sin båt utan att känna man måste vara försiktig. 

 Det är kanske lite dyrare att köpa aluminium båt mot plast båt men det har man igen. För mig som bygger min båt själv skulle jag aldrig komma på tanken att bygga en båt i plast. inte ens om jag fick låna färdiga pluggar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med dig Frippe. Haft båtar i trä och plast tidigare, nu har vi tagit upp en 4 meters plastbåt som legat i ett år med hård användning. Fiskat i grunda vikar, kört genom drivis, brutit tunn is för att komma ur hamnen, kört utan bottenfärg, allt det får vi lida för nu, massa jobb att skura botten, reparera skador i gelcoat och laminat.....verkligen inget kul alls.  

 

Några bulor och repor i ett aluskrov stör inte mig, vi vill bada, fiska, grilla, dricka öl, leka och busa det mesta av tiden. Att putsa och vaxa för att det ska blänka och vara snyggt är inget för mig. Upp med båten på steniga stranden om vi vill, in i stenbrötena och hämta gäddor eller havsöring.... då finns det bara båtar av metall, och stål går bort på underhållet, kvar blir aluminium.....

 

Jo jag är övertygad om att vi valt rätt, och vid en jämförelse med brutalt överprisade Anytech och andra så tror jag vi gjort en bra affär också när vi köpt utan mellanhänder och kostnader för reklam, mässor, återförsäljare, transporter etc......

 

Din båt ser ut att bli något alldeles extra också.... så det är bara att gratulera till ett bra val!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får även erkänna att det är inte bara en färdig båt som lockar för mig. Det är även resans gång till en färdig båt jag tycker är skoj. Innan jag beställde hem all plåt och profiler hade jag ej svetsat aluminium. Skoj att lära sig nya saker samt att själv skapa nått som man själv vill ha.

 Fick en liknande ide för några år sedan, men då blev det en bil. 

 

post-71151-0-70348100-1400432514_thumb.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett rör var okej, men 16 st är inte alls skoj. Får se hur det blir. Men tanken är att man tillslut ska kunna förtöja båten samt även vara så kraftigt så det ska fungera som lyftpunkter om man vill lyfta med kran eller travers. 

 

 

post-71151-0-65767200-1400782004_thumb.jpg

post-71151-0-01479400-1400782055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tur att standar snickeri verktyg funka fint till alu.

 

 

post-71151-0-25752200-1400789603_thumb.jpg

post-71151-0-33841600-1400789667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilket tunn rör du fick med.

Själv har jag alltid 5mm i tjocklek.

Vad använder du för svetstråd? ser lite väl dammigt ut.

det är en stor skillnad i kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilket tunn rör du fick med.

Själv har jag alltid 5mm i tjocklek.

Vad använder du för svetstråd? ser lite väl dammigt ut.

det är en stor skillnad i kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rören är handlade från alumeco i Sverige. det var jag som valde 40x3 mm

 Tråden kommer från snijtech. märker stor skillnad då jag tar en ny rulle mot en som vatt i svetsen några veckor, kan det vara fukten?

 

 

 

 

post-71151-0-59346500-1401312219_thumb.jpg

post-71151-0-78670500-1401312236_thumb.jpg

Redigerad av Frippe77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan det va eller så blir det för mycket dam i slangpaketet. tryckrullar ska stå på 0. sen är avstånd, vinklen mm jätteviktig också. Men det är stor skilnad på olika märken. ESAB ska man absolut inte ha dåkan man blåsa rent slangpaketet efter en halv rulle.

Vet inte hur slangpaketet se ut men om röret mellan rullen och och teflon slangen ska du egentligen ta bort den och sätta i en längre teflonslang som går hela vägen till rullen.

Du fick satsen från Snijtech. då är det exakt och bra kantverk med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat teflon ledaren så den startar precis vid sista matarrullen. Men tror inte jag har blåst slangpaketet på över 4-5 rullar tråd nu när jag tänker efter. Sen har jag är min gashylsa bar 13 mm och borde vara minst 16 mm, där ligger en sådan och väntar på mig bara det att jag har ej haft vägarna förbi. Det är kanske så stor skillnad att det är dumt att inte ha bytt gashylsa mycket tidigare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då är det förmodligen dax och blåsa ren.

Brukar göra detta varannan rulle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frippe, skriver som jag gjort tidigare att det är kul att följa ditt bygge.

Tanken slår mig här vid frukosten att när du har sjösatt ditt bygge borde du ta en tur till Herman/Alubatar med en flaska eller något annat gott. Antar det skulle vara kul att träffas för er IRL också.

Men det hade ni kanske redan tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror jag kör förbi nån dag.

Svetsa ihop en sån båt är inte så mycket jobb men sen resten.

Här är en bild på hur jag gjorde ingången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...