Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
melkersson

Albin Singoalla

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle vilja veta allt om Albin Singoalla! Hur seglar den? Pris? Hur får man tag i en? Etc. Har en Vega och är grymt nöjd men skulle behöva något större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har naturligtvis kollat på båtfakt på Sailguide http://www.sailguide.com/albin_singoalla.htm

Längst ner finns ju kommentarer från ägare, med erfarenheter från båten.

Har för mig att Åke Matsson berättade om en seglats med en Singoalla från varvet i Kristinehamn. Möjligtvis var det i boken. Vind i seglen går att beställa på bibliotek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt, är de verkligen från 70 talets början? Ser rejält byggda ut, och verkar ha ett högt pris. Har du bilder av dem? Var in och kollade på toaens länk men kunde inte förstor upp dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan blev ju oerhört poppulär. Singoallan, som skulle va en större version av Vegan blev inte alls poppulär. När man läser ägrnas kommentarer på Sailguide så tycker jag det verkar som om de är mycket nöjda med båten. En av ägarna hade haft sin Singoalla i 23 år när han skrev på Sailguide.

 

Om du menar båten på Scanboat.com, så är det en specialvertion. Man har hängt på en ny negativ akter med inbyggd badplattform.

Googlar man på Albin Singoalla finns det hur många bilder som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Toaen, jag glömmer / tänker inte alltid på detta fantastiska instrument en dator med sökmotor är cheeky Gjorde som du sa och ja en riktigt snygg båt som måste varit långt före sin tid. Ser rejäl och stadig ut, bra planlösning stora däcksytor. Varför blev de inte populära? Var det för att de var före sin tid. Ser ut att vara skarpa priser på en sådan till åren kommen dam, men är det rejält håller det ju lääänge.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De blev inte populära för att de seglar väldigt mediokert i förhållande till sin storlek. Det fanns - redan när den kom - båtar med samma volym som seglade betydligt bättre, t ex Maxi 95.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat många gånger genom åren och kan inte komma på någon båt signerad Per Brohäll som seglar bra. Hans båtar var i några fall trivsamma, men samtliga mindre bra eller rentav usla seglare. Har själv seglat eller gastat Lilltriss, Trissracer, Trissjolle, Stortriss, Vega och Tur 84.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det där med att den seglar dåligt är ju ett stort minus. Vegan seglar ju inte heller särskilt bra men den har själ - som en av de som kommenterade Singoallan på Sailguide.com uttryckte det. Kan man tänka sig att det finns en båt som liknar Singoallan men seglar bättre? Har även funderat på Scanmar 33.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår saken rätt så hade Singoallan samma LYS-tal (då den fanns med) som en Vega, dvs 1,00 som det var då. Eftersom båten är större upplevs den förmodligen långsammare och trögare när man sitter i den.

 

Scanmar är en betydligt bättre seglare med ett mycket modernare skrov utan att vara extrem. Den verkar segla fint på alla bogar, och ändå vara familjevänlig och lätthanterlig. För mig är valet enkelt mellan dessa, men då har jag inte vägt in pengar och känslor - bara tittat på rena fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Var inte Albin Ballerina bättre än Singoallan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...