Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Amber

Vatten i en av cylindrarna på min Mercruiser 7,4 MPI

Rekommendera Poster

Hej båtvänner,

I helgen som gick drabbades jag av missödet att få in vatten i en av cylindrarna på min Mercruiser 7,4 MPI som är sjövatten kyld. Vet inte vilken väg det kom in men har förstått att det finns i princip tre vägar som är möjliga;

1. Limpor/knän genomrostade - inte troligt då de är nya för i år

2. Bakvägen via bockhornet och ner i avgasutblåsen vid kraftig inbromsning

3. Trasig topplockspackning eller spricka i topplocket.

Kanske finns det fler vägar, inte vet jag.Tar tacksamt emot tips i så fall. Innan jag plockar ner insug mm för att lossa topplocket vill jag vara säker på att det är där problemet sitter. Vad jag förstått så kan man kontrollera toppen och packningen genom ett kompressionsprov, kan man göra det utan att starta motorn i så fall? Jag var nämligen lite för snabb med att lossa limpan och knät för att kolla dem och för att komma åt att lossa ventilkåpan. Har dessutom tömt ut all motorolja då det var vatten i den. Vill inte gärna montera tillbaka allt igen, fylla på ny olja och nytt filter och sedan konstatera att det är toppen/packningen och då skruva ner allt igen.

Tacksam för alla råd och tips på vad och hur jag ska göra.

Hälsningar Jörgen

ps. Kör på västkusten så det är saltvatten som kommit in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också vara insugningen/packningen som läcker.

Jag sätter endå en slant på läckande limpor/risers/knä. Ganska svårt att få tätt imelann dessa och ibland får man dra med högre moment för att det ska bli bra. Inte så värst stort jobb att skruva tebax limpor/risers/knän med nya packninger, ny olja måste du endå fylla på och köra runt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Exakt samma sak hände för mig för ett par veckor sedan. Det var topplockspackningen som var sönder. Du behöver inte starta motorn för ett komptest.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Peter, kan du berätta hur man gör komptestet. Hur gick du vidare med din motor? Fixade du själv? Måste man plocka bort fördelaren, spridare och allt annat för att plocka loss topplocker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Skruva ur alla stiften och skruva i komptestaren i varje cylinder och kör på starten några sekunder , då ser du om det skiljer mycket på den cylinder du hade vatten i jämfört med dom övriga. Om det gör det så behöver du ta bort insuget och även fördelaren som sitter där, spridare finns det inte på en bensinare, förgasaren följer med insuget. Självklart lossar du ventilkåpor, limpor mm för att komma åt alla 17 bultarna i toppen. Du får antagligen knacka och bända försiktigt för att topparna skall lossa. Efter det ser du troligtvis vad som hänt. Tänk på justering av ventiler och tändning när du återmonterar, kanske bäst att du tar hjälp av någon om du är osäker.

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivningen. Har nog tänkt ta hjälp att sätta ihop grejerna igen men ska försöka plocka isär det själv. Ska hursomhelst börja med ett komptest. Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...