Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hingstin

Planar 44D-12

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Någon som vet något om dessa dieselvärmare

PLANAR 44D 12, 4DM-12, 8DM-12

 

Ser ut att vara en Rysktillverkad modell7kopia av aitronic t2 eller ebersp... eller kan det vara något samband med snugger värmaren?

här är en länk till engelsk manual:

http://autoterm.pro/wp-content/uploads/Application_122R00_PLANAR-44D-xx.pdf

Här en finsk manual oxå , som är mycket mer detaljerad angående reglage o termostat mm.

http://autoterm.pro/shop/air-heaters/planar-44d-air-heater/attachment/planar44d12-fi-manual/

Här finns även reservdelar:

http://autoterm.pro/shop/service-parts/

Vad tror ni om denna?

http://autoterm.pro/wp-content/uploads/upakovkaweb.jpg

Allt ser ut att komma med?

~G

 

 

 

 

post-10024628-1394237627,9045_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu beställt två stycken d44 från planar. Import från USA så det kommer väl lite tullavgifter och annat gott. :-)

 

Jag provar och rapporterar hur den är!

 

Info to follow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Har inte köpt, hade planerat att ta en direkt från Ryssland, men inte blivit av.....

 

Hur har ditt projekt gått?

 

Med detta väder skulle man ju behöva en för att klara midsommar.... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planar 44D är helt ok värmare. Jag har säljat över 50 Planar och binar (vatten model) här I Finland, och där har varit ingen problem. Men du behöver glöm inte,att det är billigt Rysska värmare, det är inte samma, att 1500€ eberspächer eller Webasto.  Alla samma luft och avgasrör delar passar tilsammans med Webasto eller eberspächer. Avgasrör diameter är 24mm och lufrör är 100mm, men du kan laga där 100->90mm adapter. 

 

Link till finska sidor. Titta också youtube video. Där är allt, som är i boxen. 

 

http://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just installerat en Planar 44D-12-GP-TM i vår Hallberg-Rassy 41. Köpte den från www.autoterm.cz. Kostade ungefär 5,700 inkl frakt (kit med värmare, bordsgenomföring, korta anslutningsslangar f förbränningsluft och avgas, kablage, kontrollpanel, monteringskonsol, massa skruv/buntband/bränsleslang/etc).

 

Jag gillar kontrollpanelen som medger att man kör på önskad temperatur (värmaren ändrar då effektläge vid behov) eller själv väljer effektläge (bra om man vill snåla på strömmen).

Efter installation mätte jag upp vad den drar (W) samt gjorde en enkel beräkning av bränsleförbrukning (liter/timme) och effekt (kW), för varje effektläge;

 

1  10W / 0,13 ltr / 1 kW

2   12W / 0,16 ltr / 1,2 kW

3   14W / 0.23 ltr / 1.8 kW

4   18W / 0.28 ltr / 2.2 kW

5   22W / 0.33 ltr / 2.6 kW

6   26W / 0.37 ltr / 2.8 kW

7   32W / 0.43 ltr / 3.4 kW

8   39W / 0.51 ltr / 4 kW

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart intressant, hur verkar det med tillgång på reservdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart intressant, hur verkar det med tillgång på reservdelar?

 

De (www.autoterm.cz) har en del på sin hemsida. Reservdelspriserna ligger ca 65-80% under Webasto/Eberspächer.

 

Men visst är det lite av ett oprövat kort - men med den prisskillnaden kan man ju våga chansa lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Helt klart intressant, hur verkar det med tillgång på reservdelar?

 

De (www.autoterm.cz) har en del på sin hemsida. Reservdelspriserna ligger ca 65-80% under Webasto/Eberspächer.

 

Men visst är det lite av ett oprövat kort - men med den prisskillnaden kan man ju våga chansa lite.

 

 

Helt rätt att chansa lite med det priset. Jag har precis köpt en 2 Kw modell från Tyskland (Ebay) Skall komma med kommentarer sen när jag fått den och installerat apparaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har nu beställt en planar 44D men kunde ej hitta någonstans var de sålde bordsgenomföring.

 

Var det med i dit kit "luftvapnet"?

eller hittade du det som tillbehör från samma firma?

 

Finns ju eber o webasto bordsgenomföring men de kostar ju lika mycke som en halv planar.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har nu beställt en planar 44D men kunde ej hitta någonstans var de sålde bordsgenomföring.

 

Var det med i dit kit "luftvapnet"?

eller hittade du det som tillbehör från samma firma?

 

Finns ju eber o webasto bordsgenomföring men de kostar ju lika mycke som en halv planar.....

Kolla med Keatrade.se han har billiga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hittade ett företag i Sverige som heter www.autoklimat.se dom startade tydligen försäljningen här i Sverige för 6 år sedan.

Dom är som jag förstått som KG Knutsson som har Webasto Sverige

Jag beställde en planar 44D till min Båt, är jätte nöjd med värmaren och deras service, han hjälpte mig mycket på telefonen.

Sen har dom utvecklat en APP till dessa värmare som jag är jätte nöjd med, I APP en finns det även en gps tracker.

Det bästa är att dom ger 3 års garanti.

 

Rekommenderar dom starkt   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planar 44D är helt ok värmare. Jag har säljat över 50 Planar och binar (vatten model) här I Finland, och där har varit ingen problem. Men du behöver glöm inte,att det är billigt Rysska värmare, det är inte samma, att 1500€ eberspächer eller Webasto.  Alla samma luft och avgasrör delar passar tilsammans med Webasto eller eberspächer. Avgasrör diameter är 24mm och lufrör är 100mm, men du kan laga där 100->90mm adapter. 

 

Link till finska sidor. Titta också youtube video. Där är allt, som är i boxen. 

 

http://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html

Det är ju billigare man handlar utomlands, det stösta problemet är ju att det känns säkrare vända sig till återförsäljare i Sverige man snabbt kan få hjälp om det händer nått och bra service om så behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en Planar 2D från eBay.

Återstår att se om det kommer någon värmare... :)

 

Nu återstår lite inköp av luftslangar och montering.

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en Planar 2D från eBay.

Återstår att se om det kommer någon värmare... :)

 

Nu återstår lite inköp av luftslangar och montering.

 

Mvh

Peter Z

 

Hej, är lite sugen på samma värmare från samma säljare. Hur har det gått för dig? Fick varan? Fungerar det?

 

Med vänlig hälsning,

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med service/reparartioner på dessa apparater, måste man göra detta själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med service/reparartioner på dessa apparater, måste man göra detta själv?

Den är väl inte svårare att serva än en webasto mfl. Många måste tro att värmare på marknaden är något som inte går att öppna och innehåller magiska komponenter. Jag själv jobbar med import av sjögods och export av ALLT som får rum på ett flak/contianer. Ni ska ha klart för er att 90% av det ni ser hos tex Seasea mfl kommer från Kina. Även om det står på leverantörens hemsida USA, så tillverkas det i Kina. Det kända märket Gerber från Usa, made in Kina är ett exempel på vad vi körde till Silva förra veckan.

Man behöver ju inte ha 10 årig KTH utbildning för att förstå hur en värmare jobbar.

 

Sålde min båt med en Wallas 1800 för ett par dagar sedan. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att byta veken då han tyckte det såg svårt ut (sa att jag hade satt i en ny för ca 3 år sedan och man kanske skulle se över den och ev. sota). Det är ju inte svårare än att byta från vinterdäck till sommardäck enligt mig.

 

Tror mest det handlar om intresse att lära sig, självklart förstår jag om man inte har ett enda intresse och bara vill att det ska fungera. Men då får man köpa en dyr värmare som ser och fungerar i stort sett likadant ut som man kan plocka ur och lämna in vid ev. haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har beställt en Planar 2D från eBay.

Återstår att se om det kommer någon värmare... :)

 

Nu återstår lite inköp av luftslangar och montering.

 

Mvh

Peter Z

 

Hej, är lite sugen på samma värmare från samma säljare. Hur har det gått för dig? Fick varan? Fungerar det?

 

Med vänlig hälsning,

Rickard

 

Sjukt sent svar. Har missat denna fråga.

 

Jag fick värmaren och allt ser mycket bra ut. Tyvärr blev den aldrig installerad förra säsongen men jag hoppas hinna med det innan sjösättningen i år...

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Helt klart intressant, hur verkar det med tillgång på reservdelar?

 

De (www.autoterm.cz) har en del på sin hemsida. Reservdelspriserna ligger ca 65-80% under Webasto/Eberspächer.

 

Men visst är det lite av ett oprövat kort - men med den prisskillnaden kan man ju våga chansa lite.

 

 

Helt rätt att chansa lite med det priset. Jag har precis köpt en 2 Kw modell från Tyskland (Ebay) Skall komma med kommentarer sen när jag fått den och installerat apparaten.

 

 

Nu har jag haft min Planar 2kw i 2 säsonger i båten och den har fungerat toppenbra. Har sålt båten och köpte en ny (begagnad) som jag skall montera in min andra Planar 2kw i. Jag är helnöjd med den värmaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som har provat Planar verkar nöjda. Hur är det med ljudnivån? Kan man ha den inne i ruffen eller ska den placeras i ett stuvfack så man inte blir irriterad på ljudet. Låter den mycket?

Blir själva värmaren, avgasröret och utblåset väldigt varma?

Det är ju ganska stor skillnad i pris jämfört med andra dieselvärmare. Man kan ju undra varför, är det något mer som skiljer?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten avgasläcka i en bristfällig anslutning höll på att kosta livet för en person som hade en Planar ombord enligt följande länk:
VOE: A Faulty Heater Nearly Leads to Tragedy

Framgår inte om det var originaldelar som gick sönder. Men tydligen reagerade inte den kolmonoxid-varnare som fanns ombord vilket verkar konstigt.

 

Obehaglig läsning men kan vara en tankeställare med värmare ombord. Även en fungerande värmare oberoende märke kan gå sönder...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten avgasläcka i en bristfällig anslutning höll på att kosta livet för en person som hade en Planar ombord enligt följande länk:

VOE: A Faulty Heater Nearly Leads to Tragedy

Framgår inte om det var originaldelar som gick sönder. Men tydligen reagerade inte den kolmonoxid-varnare som fanns ombord vilket verkar konstigt.

 

Obehaglig läsning men kan vara en tankeställare med värmare ombord. Även en fungerande värmare oberoende märke kan gå sönder...

 

 

Otäckt!

 

Undra om det var originalslangen som inte klarade värmen? Kanske skall man kolla på något annat...

Låter ifs mycket märkligt att ett hål i insugsslangen skulle kunna bidra till detta???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Helt klart intressant, hur verkar det med tillgång på reservdelar?

 

De (www.autoterm.cz) har en del på sin hemsida. Reservdelspriserna ligger ca 65-80% under Webasto/Eberspächer.

 

Men visst är det lite av ett oprövat kort - men med den prisskillnaden kan man ju våga chansa lite.

 

 

Helt rätt att chansa lite med det priset. Jag har precis köpt en 2 Kw modell från Tyskland (Ebay) Skall komma med kommentarer sen när jag fått den och installerat apparaten.

 

 

Nu har jag haft min Planar 2kw i 2 säsonger i båten och den har fungerat toppenbra. Har sålt båten och köpte en ny (begagnad) som jag skall montera in min andra Planar 2kw i. Jag är helnöjd med den värmaren.

 

 

Det låter ju betryggande!

Vad kul att den verkar fungera. Jag måste ta tag i installationen av värmaren nu. Snart är det ju sjösättning :)

 

Mvh

Peter Z

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en sådan nyss, snabb leverans från Finland. Men vilket pussel det verkar vara att installera. Missförstod oxå vad som ingick så jag köpte en extra avgasljuddämpare den är tillsalu om någon behöver en...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade ett tag på vilket typ av dämpare jag skulle ha och det slutade med att jag köpte denna.

 

Vad är det för typ du har köpt? (Är bara nyfiken)  :P

 

Mvh

Peter Z

 

 

Köpte en sådan nyss, snabb leverans från Finland. Men vilket pussel det verkar vara att installera. Missförstod oxå vad som ingick så jag köpte en extra avgasljuddämpare den är tillsalu om någon behöver en...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte på autotherm.eu via ebay. Den liknar den du hittade. Den är tillsalu om någon behöver den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-04-24 på 2:31 PM, gusvo085 säger:

Köpte på autotherm.eu via ebay. Den liknar den du hittade. Den är tillsalu om någon behöver den....

Hej, har du dämparen kvar, köpte en sats men fick ingen dämpare eller genomföring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det någon som fått en svensk manual över den digitala kontrollen, fattar inte riktigt hur jag ska ställa in den. Med vänliga hälsningar Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...