Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
surfamera

Etec 90 2009a startar inte...

Rekommendera Poster

Hej,

Min etec 90 från 2009 ville inte starta idag. När jag vrider om nyckeln går startmotorn ett varv en sen tyst....precis som att den inte orkar dra runt ordentligt. jag tror dock att batteriet är ok...fick låna ett laddat batteri av snäll bryggkompis men samma resultat.

Förra gången jag skulle ut med båten var det likadant....jag höll på ett bra tag och den startade inte....efter 20 minunter när jag suttit och surat och packat iphop grejorna testa jag igen och då hoppade dening fast efter ett par varv med startmotorn. När jag tänker efter så tog det ett par tre fyra varv på startmotorna innan den startade gångeninna förra gången...

Innan det har den startat i princip direkt.

Surt att verkstaden inte är öppen förrän måndag. Om någon har någon smart tanke så är jag tacksam.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du kan ha spänningsfall mellan batteri och startmotor. Kolla över alla anslutningar att allt sitter fast inkl jordsidan. Har du motorn kopplad via brytare så prova koppla förbi den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har ägt 2 st 115 etec . En 2007 som gick mkt bra tills avgasport mm rasade , lämnade in den för reparation hos evinrude service i Uddevalla. Betalade 10000 sek och när jag la i båten igen så var den helt orkeslös och verkstaden förstod inte felet . Då bytte jag in 2007:an mot etec 115 2010 mod , nya blocket .  Den nya motorn drog mera bensin och var slöare än 2007 mod . Efter ngt 10 tal timmar så tyckte jag att ett missljud uppstod i motorn , körde dock hela sommaren 2011 . Sommaren 2012 så märkte jag ett vevaxelglapp och kontaktade evinrude service U-a igen . För att göra en lång historia kort så fick jag en ny etec 2012 årsmod på garantin mkt tackvare Evinrude representant i Sverige som hjälpte mig exemplariskt . Motorn hade troligtvis skurit . Sålde båten omedelbart i våras då jag inte vågade ta den nya motorn i drift - känner mig helt bränd på evinrude etec . Så mkt vånda och telefonsamtal istället för skönt båtliv .mkt besviken då jag trodde mkt på konceptet men kvaliten verkar helt usel .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...