Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
falo

Motorbåt till Gotska Sandön

Rekommendera Poster

Jag funderar på att åka till Gotska Sandön med en 19 fot båt med utombordare. Min fråga är om det går att köra upp på stranden eller om det är så långgrunt att det inte går. Vid vilken vindstyrka ska man inte åka ut?

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte Gotska Sandön i juli och det var en hel del motorbåtar

där, fast alla var betydligt större än den båt som du tänker åka med.

Personligen skulle jag inte ta en sådan risk, där motorstrul ute på

öppet hav i en liten öppen 19-fotare kan innebära stora svårigheter,

avråder därför.

Din båt ser ju annars inte särskilt djupgående ut, så om du fäller upp

motorn bör det inte vara några problem med att dra upp den en bit

på stranden. Nästan hela ön är klassad som nationalpark så

egentligen ska man ha någon sorts besökstillstånd. Hmm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varifrån åker du? förutsätter att du åker från Fårö, för du tänkte väl inte åka med en öppen 19 fotare med utombordsmotor från fastlandet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du övernatta!?

För du tänker väl inte åka fram och tillbaka på samma dag.

Tänkte du sova i båten?

Det finns ett begränsat antal stugor/bäddar/hyrtält/tälplats för eget tält och de måste nog förbokas. Inte så lätt att få ett boende på ön och det är nog inte tillåtet att bo nån annan stans än i stugbyn/tältplatsen i norra ände v ön - Fyrbyn.

http://www.resestugan.se/sandon/index.php

http://thallatha.blogspot.se/search?q=gotska+Sandön

Sök på Gotska Sandön i min blogg, (sökruta i bloggen, längts upp till vänster) så finns det ett antal inlägg om ön. Länken ovan fungerade inte fullt ut

 

Måste man fråga vid vilken vindtyrka man klara att åka med med den egna båten, så skall man nog inte ge sig ut på öppet hav med båten överhuvud taget. Fast tittar man i din sjöbod verkar du ja ha mycket erfarenhet av olika båtar. Både motor och segel, så du vet kanske vad du gör!?

Jag hade nog hellre seglat.

Själv har jag valt att besöka ön ett par gånger med båten från Nynäshamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gotska sandön är väl nationalpark om jag inte missminner mig, då brukar det vara förbjudet att dra upp båtar på stränderna på grund av bottenfärgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte utgå från Nynäs och färden beräknas ta 2 timmar. Det är 50 distans ungefär och jag kan hålla en marchfart på 24 knop och jag tänkte åka tillbaka samma dag. Ankring strax utanför stranden är inga problem men jag tänkte mest hur långgrunt det är. Jag har en ny motor så jag räknar inte med motorproblem även om det självklart kan hända. VHF och bra ankare har jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vinden tillät brukade jag köra upp landstigningsbåten (200-båt) på Las Palmas.

Las Palmas är en låg sandstrand som sträcker sig i ostlig riktning norr om fyren. Det är ganska långgrunt och djupet varierar från dag till dag, så vi gick in och lodade innan vi tog fart och körde upp båten i sanden. Med lite tur kan du dra upp båten på stranden, om man nu får. Problemet är annars mest vind/vågor och att det som jag minns det inte finns något i närheten att göra fast båten vid. 

Du skall nog ha tur med vädret för att klarar att hålla 24 kn med en 19-fotare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl lägga och dra fast ankaret i sanden uppe på stranden. Nån markering så ingen sparkar av sig tårna eller snubblar på ankarlinan.

Bifogad bild: Norra delen av Las Palmas

post-945-1394237623,5688_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Tycker mig kunna ana Bredsandsudd i fjärran.

Taskig kvalitet, men bilden som är tagen 1976 föreställer TPBS 243 uppkörd på Las Palmas straxt ost om fyren. Bresandsudd är skymd backom båten.

Varje fredag fraktade vi gods och personal till och från KA3 Fårösund.

Personalen som tripplade som fyrväktare, uppsyningsmän över naturreservatet och vakter över det miliitära skyddsområdet, kom ned i en midjestyrd lastmaskin eller ett åbäke till skogstraktor med vidhöngade släp  för att hämta alla grejor. Hasse Hörlin basade över gänget, alla mycket trevilga att ha att göra med. De tyckte synd om oss som bara kunde stanna någon timme om vi skulle hinna med permisflyget från Visby, så en dag förbarmade de sig och körde runt oss på sightseeing runt ön i en Volvo Valp. Vi fick då bl.a. se den stuga Albert Engström skulle ha bott i.

post-19638-1394237623,9277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Las Palmas-stranden så heter udden Stora Bäckrevet.

Bredsandsudden är ju den nordvästra udden på ön.

post-945-1394237624,06_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var också sugen på att åka till Sandön men att då gå kortaste sträckan från Huvudskär. Vid ett tillfällen när det blåste kanske 6-7 m/s åkte frugan och jag ut till Huvudskär på prov och när vi lämnade Stabbofjärden kändes det inte så viktigt att besöka Sandön i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack toaen. Jag minns fel och förväxlade Norra sidan och Las Palmas. Vi la till på Norra sidan straxt öster om fyren om vinden så tillät och som synes är det mest klappersten där. Inget man vill köra upp en plastbåt i direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett, så är Gotska sandön en intresant ö, väl värd att besöka och som jag älskar.

Ett stort fel med såna här trådar är att man börjar längta dit igen. smiley

post-945-1394237624,1824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg vid Las Palmas i somras, när det var relativt lågt vatten. Vi tog jollen in till stranden och badade, jag hissade motorn tre meter från strandkanten ungefär, och rodde in. Den första metern, kanske två, är det grunt (typ 30-40 cm) men sen blir det djupare och min bedömning är att det är ca 80-100 cm djupt bara ett par meter ut från stranden. Sen är det runt metern en bit... kanske det andra kallar lång-grunt?

 

Har du en motorbåt kommer du in om du hissar motorn och kanske är beredd att vada sista metrarna. Sen lång tamp upp till tallarna (typ 40-50 meter max).

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag varit på Gotska Sandön. Åkte dit i morse och kom hem 16:00. Det blev bara en liten dagstur men jag planerar att åka dit igen innan hösten kommit. Det var ett underbart ställe. Nästa gång får nog tjejen följa med men då sjunker väl båten med alla stenar hon ska ta med. Försökte först lägga till vid norra stranden men det blåste för mycket så det blev södra stranden några meter från land med ett litet ankare då det var lä och blåste nästa inget. 2 timmar tog det från Nynäshamn i 24 knop. Totalt vindstilla ute på havet men blåst och krabb sjö när man närmade sig Nynäs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avråder men ändå åker du. Vad menas egentligen?

Nä skämt åsido, grattis till bedriften får man väl säga!

Två timmar är ungefär tolv ggr snabbare än min färd

från Harstena. Om man räknar lite på det så har du ju även

orter som Riga inom en arbetsdags räckhåll.

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul idé tycker jag! Rätt att prova! Så länge man har koll på sina grejjer tycker jag att det är kul med äventyr!! Höga ambitioner - även om det inte alltid funkar är min devis!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre lyss till den sträng som brast än aldrig spänna en båge

Kul med folk som vågar gå utanför ramarna. De brukar kallas hjältar om de lyckas och vettvillingar om de misslyckas. Oavsett är det en lärdom för andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du kom iväg. Frugan berättade att det var spegelblankt igår nere i Nynäs så du valde rätt tidpunkt. Jag kom att tänka på en händelse med Björn Borg.

 

Har du varit rädd till sjöss nå- gon gång?

– Nej. Eller jo förresten! Det var när jag och min fru Patricia precis hade träffats 2001 och skulle åka från Västervik till Visby i en Draco som inte var mycket mer än fem meter lång. Då hade vi dålig koll hur vädret skulle bli men gav oss ändå iväg tidigt på morgonen och överraskades av mycket vind och så höga vågor att jag inte kunde köra i mer än 3–4 knop. Jag fick sitta och parera varje våg i timme efter tim- me och när vi kom fram var jag helt slut. Men det är nog den enda gång- en som jag har tyckt att det har varit lite obehagligt att vara på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra historia, undrar om det är helt sant och om isåfall denna Draco hade GPS.

Sjökortsplotter var ovanligt år 2001 i 5-6 meter lång motorbåt (sannolikt en DC) men kanske hade han med sig en liten GPS som gav longitud och latitud?

Det är 52 sjömil mellan Västervik och Visby, så det verkar svårt att klara sig med enbart kompass, för även om Gotland är stort så kan avdriften bli ännu större i kraftig vind om farten är så låg som 3-4 knop. Plus att det är svårt att hålla en kompasskurs när vågorna är stora.

Fast visst, Björn Borg verkar envis nog att fortsätta mot Gotland trots väderomslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall nog inte ta med tjejen. Inte för att båten sjunker av stenarna hon plockar med sig utan pga den förbannelse som det vilar i att ta med sig stenar från Ön. Hörde nån historia om nån som kom och lämnade tillbaka stenar pga allt elände som hänt sen de plockade dem på GS.wink

Dessutom är det faktiskt förbjudet.

Inom nationalparken är det bl.a förbjudet att;

6. Bortföra eller förstöra vrakdelar, stenar eller andra naturföremål

 

Vad hann du att se av ön?

 

post-945-1394237629,385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag läste ditt inlägg som en analfabet, så mitt svar blev lite tårta på tårta. Ber om ursäkt för det.

Å andra sidan kan man undra hur tillrättalagd artikeln är (var). ...en sprillans ny Aquador 23DC... idag får han nöja sig med en kort transportkörning .... till hemmet...

Så skitig/beväxt som båten är har den väl legat still vid beg-bryggan hela sommaren... dessutom lite väl dekal-trimmad.

Vad det nu spelar för rollwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod nästen att du missade något så jag svarade inte på det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort lumpen på Gotska Sandön. Har sett mycket av ön, den är väl värd ett besök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det påstås att det finns en del privata sommarstugor som ligger lite undanskymda inne på ön. Stämmer det?

Har varit där två gånger. 

Har promenertat över de västra och norra delarna va Ön, i huvudsak på de stigar som finns.  Har nog ungefär halva ön kvar att titta på. 

Jag längtar dit.

post-945-1394237629,5319_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå tänkt på att ta en tur dit men väldigt tveksam till det då man bara har singelmontage på en 27fotare,måste säga att ge sig ut på en sån tripp i en 19fotare är förbannat modigt på gränsen till dumdristigt men så klart bra väder så ska det gå.

Man kanske börjar bli rädd och blödig för sjön,när man var yngre så bara kastade man sig iväg utan tankar på morgondagen surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...