Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Wille75

Mercruiser 5,7 "dör" vid Max gas

Rekommendera Poster

Hej,

Har en carver 528 med mercruiser 5,7 som dör vid Max gas, känns också orkeslös (dock lite bättre efter proppbyte).

Idag började det smattra från motorn och när motorlucksn öppnades gick det blixtar mellan polerna på tändspolen. Kommer byta spole imorgon, tror ni att detta räcker eller?

 

Tacksam för tips och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett löst tändstift orsakade smattret... Bytt tändspole men fortfarande svårt att få den upp i varv dock så är det smattrande ljudet borta. Får ta ur motorn nu när säsongen är slut och felsöka mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regga dig på boatlife.se så tror jag att du får mer svar då det finns väldigt kunniga personer som kan v8 där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta ut motorn verkar lite overkill. 



Hur ser tändstiften ut? Kanske dags att byta? 



Kan även bero på att den inte får bränsle. Den suger i sig rätt mycket bränsle vid fullgas. Hur dör den. bara med ett vrål, suck...? 



Dess V8:or är väldigt enkla i sin konstuktion, inte mycket som kan fallera. Får den bränsle, luft, gnista så brukar det fungera. 



Sedan skall man vara lite aktsam att tokvarva dessa gamla V8:or de har aldrig någonsin varit designade för vara högvarviga. Går den fint annars? Dör den bara på max högvarv?



Om du nu har bytt spole utan förbättring? Så skulle ja absolut titta på bränslepumpen. har du mekanisk eller el. Har din motor förgasare, TBI eller MPI? 



Men att lyfta motorn för detta problem skulle jag se som sista alternativ. 

Mvh

Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

För att beskriva symtomet så känns det som att motorn inte orkar fortsätta varva över 3000 då vi är mer än två vuxna i båten. När vi endast är två orkar den upp i plan men varvar inte mer än 3500-3700 och gasar man fullt så börjar motorn ''dö'', kanske för lite luft eller för lite bränsle, får kolla detta tillsammans med det andra punkterna du tipsar om. I övrigt går motorn väldigt fint och är relativt lätt att starta kall och väldigt lätt att starta varm, det är en förgasarmotor 350 mag tror jag den heter...?

 

Tack för tipsen!

 

 

Återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För två somrar sedan upplevde jag något liknande. Båten var slö och vid gaspådrag dog motorn, larmade och stängde av ett tag. Det tog ett tag att lista ut men efter bland annat frågor på detta forum (tur att jag hade iPaden som plotter) kom vi till slut fram till vad det var. Felet var mycket enkelt, det satt skräp i metallgallret på bränsleslagen nere i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...