Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
patriktornkvist

vinterkonservera utombordare 4takt med insprutning?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Ryds 500Ht med en Mercury 60 HK EFI 4taktare (årsmodell 2002) i aktern och jag tänkte göra vinterkonserveringen själv i år.

Har surfat runt och överallt där jag läser står det att man ska spraya med konserveringssprayen i förgasaren. Jag har ju inte någon förgasare utan direktinsprutning.

Ska jag spraya i bränsleslangen tills motorns storknar?

Eller i luftintaget tills motorn sorknar?

Är det inte risk att man sätter igen bränsle- eller luft-filter med sprayen om man gör så?

Eller ska jag stänga motorn, lossa tändstiften och bara spraya in i cylindrarna?

Har lämnat in båten tidigare år och fått det gjort men tänkte göra det själv i år.

Oljebytena står hyfsat väl beskrivna i manualen så det reder sig nog.

Tack på förhand!

/Patrik

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viinterkonservering för mig hör till inombordare. Hade en inombordare förut och då förstår jag vitsen, men på utombordare vore det mer röra sig om vård inför vintern.

Med utombordaren (115hk yamaha med insprutning) fiskar varje vinter flera gånger per månad och har gjort i alla år och har aldrig konserverat motorn.

Om båten inte ska köras på en längre tid är det väll ny olja+filter, fylla tanken och smörja rörliga delar som är det primära. 

Det finns säkert fler åsikter om detta, men konservering av utombordare är för mig onödigt.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men min båt kommer att vara på land och stå under pressening minst november till mars och jag tror många som jag vill vinterförbereda motorn invändigt så vi får se om någon mera har några svar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sprutar in konserveringsolja i tändsfiftshålen i min insprutare. Men ´varje år undrar jag varför jag skall göra det på utombordaren men inte på min insprutade sommarbil som står jämte båten avställd varje år. Den byter jag bara olja och filter på, höjer trycket i däcken, stänger av motorn och tar av batteripolerna. Brukar starta på våren som om jag stängde av den kvällen innan. Varför är vi så hispiga med våra båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsvarigheten till att fogga genom att spraya konserveringsolja i förgasaren är i fallet med en fyrtaktare att du sprayar konserveringsolja i luftintaget. Denna procedur är vad tillverkarna brukar rekommendera i instruktionsböckerna. Sedan kan nödvändigheten diskuteras, men det är en annan fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du skall endast spruta in olja i hålen där tändstiften sitter om du har insprutning!

 

Med vänlig hälsning,

jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar bara låta vår Mercury 50 -07 gå i sötvatten kanske en kvart i två omgångar före vintern och minusgrader kommer. Fetta in propp-axeln hör till det vanliga när den är sötvattenkörd samt fylla på olja och ladda batteriet fullt är standard för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spraya aldrig in olja i insuget på en motor med elektronisk insprutning!

Risken finns att oljan lägger sig på/runt MAP och MAT sensor vilket leder till problem



Byt: olja i motor och växlehus, oljefilter, bränsle filter, Smörja leder, länkage, styrvajer och propelleraxel, nya anoder och tändstift om de är slitna.

Ladda accu och kör den sen i sötvatten eller glykolblandning åtminstone tills termostaten öppnats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska även tömma VST på bensin innan vintern. Gammal soppa lämnar lite skit efter sig . På min furra Yamma F250 är det en av service punkterna .

har själv sett hur det blir när gammal soppa får ligga till sig , det blir som små kristaller som täpper igen .

Stabiliserings medel är en väg att gå !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och svaren här verkar spegla övriga nätet rätt väl - delade meningar.

En skillnad på sommarbil versus båtmotor är att sommarbilar ofta har förmånen att få bo i garage under vintern medan många båtar, som min, får bo utomhus i kyla och kanske ännu värre, varierande temperatur som kan leda till kondens och sedan påverkan- i värsta fall rost. Därför vill jag skydda båtmotorn invärtes så bra det går.

Får väl kolla och se vad generalagenten för mercury säger om var de vill ha spray...

Sötvattensskölj löser sig automatiskt då min upptagsplats inte är från havet utan ligger en bit upp motströms i en å så det löser sig automatiskt :-)

Byta oljorna, ta bort bensindunkarna, lite ledsmörj och batteriet får bo inomhus ordnar sig.

Fler synpunkter någon?

/Patrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att det inte finns något vatten i båten, då vatten har en enorm sprängkraft. Sätt ner några torrbollar så löser det sig nog. Se även till att inte få din press lös - för då kan det nämligen samlas vatten och så går en öljett av så finns risken att båten blir full med vatten...

I övrigt bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten spränger när det fryser det vet jag och jag har en bottenplugg att lossa i aktern så båten är dränerad på land. Båten står på tomten så jag kan ta bort snö/regnvatten på preseningen på väg till brevlådan varje morgon :-)

Men invärtes motorsprayen finns det fortfarande olika åsikter om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att i min manual står det faktiskt att man ska hälla i lite motorolja i tändstiftshålet och dra runt motorn för hand vid längre uppehåll i användning så det blir nog olja eller spray via cylinderhålen utöver det vi pratat om ovan.

Far motorn illa av att köras utan dunken ansluten och slutligen dö av bränslebrist när soppan i slangen är slut?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur nödvändigt tycker ni det är att köra glykol i kylsystemet?

Jag kör som sagt sötvatten sista biten före upptaget och tycker det verkar rinna ut ganska mycket vatten om jag tiltar motor upp och ner några ggr på land. Är den tom på vatten då eller är det risk för frostskador?

Om jag ska köra i glykol - hur får jag enklast in glykol i kylsystemet utan att söla för mycket?

Koppla en flaska glykol via trädgårdsslang och en rejäl bytta under att samla upp det som kommer ut via skvallerstrålen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höll på att svara ja, men insåg att du nog hade mer vett än att köra utan vattenförsörjning, så läste en hång till och förstod att du menar att köra slut på den bensinen som finns i systemet.

Då är svaret nej, det är inte farligt att låta motorn dö av soppatorsk så länge den inte går på så mycket mer ån tomgångsvarv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör inte det i vår murcury i mer än sötvatten som sagt innan den får frysa. Den har inga skador så vitt vi vet, och vill du vara helt säker så kan du ju ta och tilta upp den så att den går ca 5s utan tillgång till vatten så drar impelern ut allt vatten som finns i kylsystemet så finns inget som kan frysa annat än möljigen så minimalt med kondens så att det är mer i själva båten än i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör den inte utan vatten tillförsel till impellern !! Kylsystemet är sjävdränerande, allt vatten rinner ut då motorn är nertrimmad.

Glykol kan man köra in för att få ett litet roskskydd i kylkanalerna, men det görs sällan på utombordare.

Om du inte har möjlighet att ha motorn fullt nedtrimmad vid vinterförvaring utomhus, bör du täcka över avgasutsläppet runt propelleraxeln. Det finns annars risk att vatten som ansamlas där fryser och spräcker växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska fundera på det där med glykol eller inte. Motorn kommer att förvaras max intrimmad mot akterspegeln och jag har möjlighet att trimma motorn upp och ner på land - det står på släpet och då jag provkört motorn med vattenslangen kopplad som kylning och stängt av så tycker jag det rinner ut rejält med vatten av sig själv så jag tror kylsystemet självdränerar sig bra. Samma sak då jag trimmar ut motorn vid bryggan för motorn ska ligga helt i luften - även då rinner det ut rejält med vatten ur den avstängda motorn.

Jag tror risken för frostskador pga kvarvarande vatten är liten. kör jag med eltilten upp och ner på land några gånger (motorn av) så är det nog få droppar vatten kvar som kan frysa.

Det lutar åt att skippa glykoltrixandet men byta oljorna och lite olja eller spray via tändstiftshålen samt fetta in smörjnipplarna.

Båten: utöver rengöring så öppna bottenpluggen, ta in batteriet, impregenera kapellet och en presenning med branta sidor så man slipper- regn och snö-ansamlingar.

Något jag missat

Tack för alla tips och synpunkter, det är värdefullt för en båt-nybörjare!

/Patrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tagit till dej en av de viktigaste sakerna som Jocke-SeaRay nämner en bit upp, gör det så slipper vi i alla fall en tråd om tappat maxvarv, taskig ork o tjuvstopp i vår..

Dagens bensin innehåller etanol som tar upp fukt och är inte lagringsstabil. Fuel Stabilizer i tanken innan sista turen och dränering av ångseparatorn, vapur separator tank eller VSTn beroende på vad man gillar o kalla den är en enkel o billig försäkring mot dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tricket att köra med miljöbensin 4t ,såklart, akrylat ( heter de så ?) ..

Jaja...grejen är att man får motorn fylld med Akrylat , och då gärna med en klunk 2t olja i , ca 5% . Koppla bort tanken och kör ner soppaslangen direkt i dunken. Hur länge/mycke det ska flöda igenom motorn beror ju på hur stor motor man har volymmässigt .

Detta trick görs med fördel på V8 or med insprut.

 

( argument för .... Ni som har motorsåg, snöslunga,röjsåg..osv . När dom har körts med vanlig bensin och används bara lite grann om året så brukar dom funka säkra och sämre just tack vare etanolens negativa påverkan . Någon som känner igen ... ) Får maskinerna bara akrylat så uppkommer inte fenomenet och långa förvaringstider påverkar inte alls!!!

 

Jarb ...brukar du göra detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräsklipparen kör jag ju på 4t akrylatsoppa så jag skulle ju kunna köra sista halvminuten på land med bränsleslangen i den dunken (och kylvatten kopplat).  Däremot är jag lite fundersam till 2t-olja som ska passera bränslefiltret och givarna som nämdes tidigare i tråden men tror iofs förra ägaren pratade om att han brukade köra oljeblandat på hösten för konservering.

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va man gör spelar inte så stor roll så länge man säkerställer att man inte har sönderfallande och korrosionsfrämjande soppa i motorn.

Jag föredrar Fuel Stabilizer i hela tanken, kört så länge att det nått hela systemet, minst 10 minuter i planingsfart, dränering av ångseparatorn och foggning av cylindrarna för att det är enkelt, kostnadseffektivt och framförallt jag vet att det lyckas. Problemet med att köra in nåt annat vare sej det är alkylat eller t ex Mercruiser Fogging Mixture är att det är meckigt, speciellt om man ska lyckas med små volymer på land och det lämnar tanken obehandlad. 

Att köra en HALV MINUT på tomgång med en motor som drar en halvliter i TIMMEN är totalt meningslöst. Du har i bästa fall alkylat i slangen. Ångseparator, pumpar, filter osv rymmer förmodligen minst en halvliter. Så antingen får man dränera åtminstone ångseparator och filter och återfylla före körningen och ändå bör man nog låta motorn luffa ett bra tag om den bara ska köras på tomgång, eller är det åka en runda o större volymer som gäller..

Det finns ingen risk att skita ner några givare eller tomgångsventilen så länge du inte sprutar nåt i insugningsröret..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser två möjligheter till att få bort etanolbesudlad bensin ur motorn:

Antingen kör jag stabiliser innan sista turen - enkelt och smidigt - får nog bli så!

Eller så kör jag motorn på land med ordinarie bränsledunken urkopplad och vattenslang för kylning tills den stannar av soppatorsk, sen doppar jag bränsleslangen i akrylatdunken, startar igen och låter den köra en liten stund, slår av motor och tar bort vattenslagen.

/Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa dina alkylatövningar, bara för att motorn stannar betyder det inte att soppan är slut i motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu köper jag nog mig lite stabiliserare men att motorn inte är tömd på bränsle då den stannar med slangen ur dunken får du gärna utveckla.

Jag inbillar mig att motorn stannar av bränslebrist och var finns det då oförbrännt bränsle kvar, som kan vara skadligt för motorn?

Patrik, nyfiken!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn stannar då den inte längre kan hålla bränsletrycket uppe på rälen, det sker långt innan filter, ångseparator slangar osv är tomt. Ska man köra den här varianten lite snabbt på land tömmer man filter och ångseparator FÖRST sen kör man in sin blandning. Men varför krabba till det. Gör som de flesta utombordartillverkare rekommenderar. Kör in fuel stabilizer i tanken sista turen och när båten är nattad o klar på land tömmer du ångseparatorn på soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...