Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Paddington

Flipper 630 vatten under durk

Rekommendera Poster

Har en Flipper 630 ht från 00. Köpte den för någon månad sedan och har till min förvåning upptäckt att båten är byggd med reglar i skrovet. Durken är av teak plywood och är skruvad. Under varje durkdel finns ett hålrum där det ligger lite vatten. Det händer att jag är ute och fiskar när det regnar och ibland i hårt väder skvätter vatten in i sittbrunnen. Detta vatten rinner således inte till ett gemensamt ställe där det sedan kan pumpas ut ur båten utan lägger sig i olika fickor i hela båten... Måste skruva bort durkdelarna för att kunna torka ur båten.

Det finns en fast tank under en av durkarna och det ligger vatten runt om tanken.

Är det någon som har någon lösning på detta eller hur har ni gjort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en lösning exakt till flipper men jag vet om båtar med liknande problem där man borrat igenom reglarna och således lett vattnet till länspump.

Det är nog ett litet bök att borra sen ska du vattentäta dessa hål så att ej träet suger vatten.

För om det ska bli bra så måste du ha plast eller epoxi i dessa hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta originalkonstruktionen eller en slarvig renovering gjord av en tidigare ägare? Vore intressant att se bilder, känns otroligt att en så ny båt byggs på detta sätt.

 

Om detta hade varit en amerikansk båt typ Bayliner eller liknande hade tråden fyllts på nolltid med kommentarer om amerikanska skitbåtar etc.

 

Misstänker att de som brukar predika om skandinaviska kvalitétsbåtar kommer hålla låg profil i denna tråd...

 

Bara att plocka ut durk och tank och göra genomföringar mellan skotten. Dessa måste också som tidigare nämnts förseglas med epoxy eller liknande för att inte trät skall ruttna.

 

Blir det vatten kvar under durken över vintern riskerar skrov och tank att frysa sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Har precis samma uppfattning; trodde inte man bygde båtar på detta vis. Nej det är orginal och ingen efterkonstruktion. Ska ta bilder i helgen, men det finns totalt 4st helt konstaterade slutna skott. För att tömma dessa på vatten måste man skruva bort resp. durkdel och ösa...

Finns ett frågetecken kring ett utrymme, det som tanken sitter i. Jag kommer inte åt att se om det finns genomföringar från detta skott, men hoppas det för annars är det ju riktigt illa.

Vet inte hur man tänkt när man konstruerat denna båt. båten kanske bara är till för folk som åker ut när solen skiner och inte drar in vatten i båten. För övrigt så har en durkdel nu renoverats pga. vattenskada. teaklaminatet har lossnat från plyboarden och har limmats om på ny skiva av ett snickeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-08-16 vid 11:10 skrev Paddington:

Har en Flipper 630 ht från 00. Köpte den för någon månad sedan och har till min förvåning upptäckt att båten är byggd med reglar i skrovet. Durken är av teak plywood och är skruvad. Under varje durkdel finns ett hålrum där det ligger lite vatten. Det händer att jag är ute och fiskar när det regnar och ibland i hårt väder skvätter vatten in i sittbrunnen. Detta vatten rinner således inte till ett gemensamt ställe där det sedan kan pumpas ut ur båten utan lägger sig i olika fickor i hela båten... Måste skruva bort durkdelarna för att kunna torka ur båten.

Det finns en fast tank under en av durkarna och det ligger vatten runt om tanken.

Är det någon som har någon lösning på detta eller hur har ni gjort?

 

Supergammal tråd..

 

Men .. som spekulant på en 630 HT undrar jag över detta. Kan det stämma att vatten som kommer in i sittbrunnen blir kvar, dvs man har inte tänkt på någon avrinning för detta vatten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte vara möjligt att man skall behöva lossa fastskruvade durkar för att ösa båten.

Det måste vara någon hobbyrenoverare som varit framme, och satt igen hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...