Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sparre

Säljare som börjar lacka ur?

Rekommendera Poster

Säljarens eller köparens marknad? Det beror helt på objekt anser jag. Båtmarknaden är mycket mer differntierad idag än för 5-10 år sedan. Vissa nyare objekt med rätt motor, skick, utrustning mm är ganska attraktiva medans andra äldre med törstiga motorer, utrustning som måste bytas etc etc har blivit mycket mindre attraktiva än vad de var förut. Då menar jag främst de båtar som ägarna själva anser är fina gamla pärlor det är nogg inte lika många som tycker det längre.

Jag tycker visst man kan ställa vissa krav på spekulanter. Spec om det är lite dyrare båtar det handlar om. Säljer man en båt för några tiotusingar eller lite mer så är det ju typ vem som helst som kan köpa och man får agera därefter. Säljer man en båt för en  t ex en mille så vill man kanske vara säker på att man har med seriösa spekluanter att göra. Jag tycker absolut att det är ok att fråga om köparen har finansiering ordnad mm innan provkörning och man lgger ned massa tid på den köparen. Spec kategorin som bara ska sälja sin gamla båt först är ju rätt knepig, skulle iaf jag tycka.

Sedan är ju agerandet som säljare ganska beroende av om man har en deadline eller måste sälja båten snabbt av vissa skäl. Har man ingen panik så kan man ju sålla lite mer bland spekulanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, ha! Såg annonsen när jag sökte båt (nyligen köpt en). Det är sådana här säljare som hjälper till att förgylla tillvaron framför datorn.

Här är en praktisk båtpryl: LÄNK.  Om någon köper den så berätta gärna om ni blev nöjda med resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den fungerar. Enkel att använda och risken för komplikationer är minimal. Lite dyr kanske med tanke på innehållet och den kräftgång priser på båttillbehör haft på senare år.

Är dock lite bekymrad över att du redan visar intresse för den. Man brukar ju inte tröttna på sina nya båtar riktigt så fort. Försök sälja den istället. Du kan antagligen gå ner ganska bra i pris och ändå komma hyfsat helskinnad undan i jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sänkningssats till båt är inte riktigt samma sak som till bil så jag hoppar nog det här båt tillbehöret ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart du ska sälja! Att börja titta på sådana tillbehör så snart efter köp är inte sunt. När man sedan ser din avatar förstår man helt säkert att det inte bådar gott för framtiden.

Men det löser sig säkert. Kolla igenom alla de andra annonserna på din båttyp, lägg dig sedan 10% under den lägsta så att köparna ser att du har koll på marknaden. De uppskattar säljare som har koll. Poängtera noga i annonsen att du gärna skickar fler bilder och uppmana till provkörning även om intresset är svalt eftersom det finns chans att de blir positivt överaskade av hur väl den beter sig i sjön (oftast inte men man vet ju aldrig, han kan kan ju vara helt rudis på båtar). Informera också klart om att det är Du som står för alla bränslekostnader i samband med provkörningar. Köpare uppskattar ödmjuka säljare.

För säkerhets skull bör du även försöka få fram att du verkligen behöver pengar NU. Det kan vara lite svårt och känsligt men du kanske kan dra någon vals om att frun övertalat dig att köpa sommarstuga och det visade sig att hälften av takstolarna var ruttna eller nåt i den stilen? Viktigast är att du står inför någon dyr utgift som är akut. Vad det är spelar mindre roll. Det gäller liksom att pumpa upp köparens självförtroende och känsla av makt. De bör absolut få chansen att känna att de liksom får skruva ner dig ordentligt. Det största problemet brukar vara att få till svettningarna på slutet. Ett bra knep där är att blöta håret på hjässan, om du har något, och snabbt ta på en keps innan han kommer. När ni diskuterat ordentligt, och du känner att han liksom börjar svälla, tar du sakta av dig kepsen och stryker lite vatten ur hårbotten med handen. Då är du hemma. Resten är en promenad i parken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan när har man inte kunnat gå in hos en bilhandlare och be om att få provköra en bil utan problem? Det enda är att BMW, MB m.fl bukar skicka med en säljare i bilen. Men det gör man väl även vid en provtur med båt.

Har aldrig någonsin fått nobben att testa en bil så länge bilen finns inne i hallen för test dvs.

Jag gillar bilder för det besparar mig en himla massa tid. Man kan enkelt se om båten är välvårdad eller icke. Man bildar sig en första uppfattning och sållar via mail och telefon. Sedan åker man på dom som är mer intressanta. Jag tillhör själv kategorin som öser ut info och bilder i annonsen. Dom som ringer brukar iblan fråga -Vet inte varför jag ringer, jag har ju fått all info, när kan jag komma å titta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste gångerna vi köpt bilar i familjen har vi fått låna en likadan bil under en dag för att kunna testa den ordentligt och kolla om vi verkligen vill ha en sån  modell. OK, exakt lika bil var det, senaste gången fick vi ut en bil med 1,6l motor trots att vi var spekulenater på med 1,8l. Inte fick frågor om hur vi skulle betala ett ev. nyköp. Inga papper, dock kollades mitt körkort lite snabbt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte provköra de bilar du är intresserad av i bilsalongen.

Du tillåter inte att en ev. spekulant får provköra båten om inte finansieringen är utklarad.

 

Stackare!

Det måste vara tungt att både få misstro mot bilförsäljare samtidigt ha motsv. misstro mot ev. båtspekulanter.

 

Undrar vilka bilsalonger du besöker?

Undrar i vilket skick (på motorn) båten/båtarna egentligen har när du ska sälja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta inlägg i den här tråden. Det visar inte minst att vi resonerar olika.

Säljer man en dyrare båt tycker inte jag alls att det är någon dum fråga att ställa till den potentiella köparen, huruvida finansieringen är ordnad. Svarar då denne köpare att den gamla båten måste säljas först, så hade jag tagit i hand och meddelat att han är välkommen att provköra när den tidigare båten är såld. Det låter då nämligen i mina öron mer som en drömmare, än en seriös köpare.

Sen förstår jag inte det här med att provköra en massa båtar för att sedan komma till slutsatsen att den är för liten, eller i fel färg. Borde inte det vara rätt uppenbart innan eventuella provturer? Förstår man inte som köpare att man retar upp säljare till max?

När jag tittat på begagnad bil har jag själv varit så ful att jag provkört hos handlare och sedan köpt av privatperson. För en handlare är det ju knappast samma besvär som hos en privatperson. Jag skulle aldrig komma på tanken att sondera marknaden genom att ringa på en massa privatannonser. Ringer jag så är jag skarp, dvs jag vill köpa och jag har pengarna. Hittar jag inga allvarliga fel slår jag troligen till. Priset i annonsen har jag i princip accepterat, men kan ev försöka pruta lite eftersom det i många fall hör till. Frånsett då om det står prutat och klart i annonsen. Då vet man ju vad som gäller. Antingen accepterar man det, eller så accepterar man det inte. Då låter man telefonen ligga tyst.

Maringuiden kanske borde utarbeta någon slags god sed? Hur man som köpare och säljare ska beté sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ om man är rädd  om soppan kanske är att man visar båten först och sen erbjuda en provtur vid en andra titt? Men samtidigt tar man då en risk att förlora en kund så som läget är där det kanske finns många ex av samma sort ute. Jag googlade på den båt som vi ska sälja och det låg idag ute närmare 25 båtar av samma modell, där ca en fjärdedel var i jämförbart skick med vår. Dessutom ett obestämt antal båtar ute som är jämförbara med vår. Jag kan känna att jag nog mest kommer att vara tacksam om vi får nån respons på vår annons.

Sen håller jag med om att det är fräckt att åka och prova båtar utan att vara beredd att köpa. Men jag undrar hur många som verkligen gör så, alltså åker utan någon som helst intention. Själv skulle jag aldrig ha tid att åka runt och det är ju därför jag vill ha så utförlig info som möjligt per mail för att kunna ta ställning om det är värt besväret med telefonsamtal och ev besök. Jag kan förstå att det kan uppfattas som att folk gratisåker när de inte nappar men jag kan också tänka mig att man som säljare i besvikelsen över att ens pärla inte blir såld börjar fantisera ihop att kunderna egentligen inte ville köpa båt. Men finns det något som helst belägg för att folk gör så i nån större utsträckning? Även om det är gott om prisvärda båtar på marknaden så skapar läget en viss oro. Varför säljs inga av de båtar som jag prenumerar på annonser på? De enda som har sålts är de med riktiga vrakpris. Vad innebär det, även om jag betalar ett vettigt pris så kanske det har sjunkit med 25-40% nästa år. Det är inte det tryggaste läget just nu att göra affärer i, kan jag känna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är så mycket soppan man som säljare av båt är så rädd att förlora, jämför med den tid det tar i anspråk. Min båtplats ligger ungefär en timmes bilresa bort. Det betyder att jag har en timme dit, kanske ska denna joyridefamilj, klättra runt och sedan provköra båten, vilket tar ytterligare en timme. Sen ska båten låsas fast och jag har ytterligare en timmes bilfärd hem. Det betyder då att jag har offrat en halv dag på en familj som bara ville göra en gratisutflykt.

Jag vet inte heller hur utbrett detta fenomen är, men dessvärre tror jag inte att det är helt ovanligt. Jag skulle emellertid skämmas att bete mig på det viset. Hos handlare och marinor däremot tycker jag att det är en annan sak. Visserligen inte helt schyst att provköra sånt man inte är intresserad av att köpa där heller, men det är i vart fall lätt att klättra ombord och titta och klämma.

Själva provkörningen tycker jag är absolut sista länken i en affär.

Ofta läser man om att båtarna sjunkit så mycket, men vad är det egentligen för båtar som sjunkit mest i pris? Det beror inte enbart på att båtarna blivit äldre? Har svårt att se att något skulle sjunka med 25-40% på ett år, förutsatt att man inte köper någon fabriksny båt av udda modell och mycket dyr sådan.

Över lag har jag länge varit förundrad över hur väl gamla båtar håller sitt värde. Jag har länge tyckt att hela båtmarknaden med begagnade båtar varit väldigt överprisad, så det är egentligen rätt sunt att det blir en korrigering. Fast, det kan säkert vara surt som säljare förstås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...