Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Säljare som börjar lacka ur?

Rekommendera Poster

Blocketsurfade lite och hittade denna!

 

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_2858_Ciera_Flybridge_96_Nya_Modellen_47689136.htm?ca=11&w=1&last=1

 

Måste säga att jag går igång ordentligt på annonstexten. Efter att ha sålt en del prylar på blocket har man varit med om det mesta. Vad är det egentligen för fel på folk?

Kanske borde man slå till? smiley Jag har ju faktiskt sålt min båt. Även jag upplevde våndan som denna säljare har fått erfara, men till sist stod han där. Den seriösa köparen och då blir man bara så glad.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja vad ska man säga. Stämmer det han skriver så kan man ju förstå frustrationen. Det är jäkligt jobbigt att säga begagnade grejjer och det har nog blivit jobbigare iom blocket och lättillgängligheten det innebär. Bilar är klart värst, där tar jag lätt förlusten att byta in bilen till en handlare bara för att slippa mecket. Båtar vet jag inte, känns som det åtminstone är lite bättre, kan dock tänka mig att typen amerikanska DC mm med relativt lågt pris drar till sig jobbigast folk (icke båtfolk).

Sedan om man ska skriva på det sättet i en annons eller inte är väl tveksamt. Man kan väl försöka göra en grundligare koll av spekulanterna via telefon eller mail istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ju helt rätt.

En annan sak som är extremt jobbigt, är alla muppar som har som söndagsnöje att provköra blocketbåtar. Gärna i maxfart så motorn vrålar.

Går att hindra genom att ha en tydlig text om att provkörning sker först som sista steg efter signerat köpekontrakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan nog stämma när det gäller båtar. När det gäller bilar däremot har man väl svårast för sista priset kompisar och däcksparkare. Även vissa sk experter som tror att påhittade icke existerande fel är ett bra prutargument kan vara minst sagt jobbiga.

Är glad att jag varken har någon bil eller båt att sälja för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra, men vän av ordning frågar sig varför man ska provköra båten när man redan signerat köpekontraktet? Är det inte lite sent att backa ur då, när man redan rent formellt köpt båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungerfär som en besiktning av hus, med möjlighet att dra sig ur om fel uppdagas. Alternativt att man säger att provkörning skre efter att vi är överens om affären.

Bara man slipper de som trånar efter båt, men inte kommer köpa någon alls, då de inte har finansiering klar, ej säkrat med familjen eller liknande.

Man märker iofs om de är seriöst intresserade. Provkörarna tittar endast litet pliktskyldigt på hur båten ser ut. Man liksom märker att de laddat inför frågan om de får ta en tur. Sen när de fått det de vill ha, tackar de för kaffet och man ser dem aldrig igen. Kvar står du och får täcka båten. Och tanka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig men jag skulle aldrig sätta en kråka på kontraktet utan provtur. Skriver man en klausul om att man hoppar av om man är missnöjd efter provkörning så tappar ju saken sin mening.

Jag har aldrig haft brådis att sälja så jag sållar tidigt. Vill du bara titta för att du är väldigt intresserad av modellen så får du anpassa dig efter mig.

Visar spekulanten ett större intresse så kör man mer utfrågning, har spekulanten pengar över huvudtaget?

Jag har även kört hyr/köp å det har funkat kanon. Spekulanten har möjlighet att hyra båten och om intresse för köp kvarstår så drar jag av dubbel hyra vid ev köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som av en händelse så är jag intresserad av just den modellen och har sett annonsen. Den som har minsta aning om hur sälj funkar vet att han gör totalt fel. Man sållar inte bort oseriösa utan snarare seriösa spekulanter genom att skriva så där. Man tror ju att man skall bli utskälld över telefon om man nu skulle få för sig att ringa och ställa en fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv säljer båt just nu så vet jag exakt vad annonssören menar. Dock tror jag att det är självmord att sätta ut en annons som den.

Jag har råkat ut för folk som inte har pengar, lycksökare som budar under 50% utan att ha sett min båt, söndagsutflyktsfamiljer (dom är nog värst) och nu senast bildsamlare. Den senaste kategorin får jag nog skylla mig själv för, jag ändrade min annons och skrev fler bilder kan sickas.

 

Men fy f-n vad jag blir trött på folk ibland.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rimligt att ställa som krav att man ska vara överrens om detaljerna i affären innan provkörning. Som säljare kan man ju artigt ställa frågan om priset är ok och att kunden är redo att göra affär, om allt är till belåtenhet vid provtur och besiktning. Verkar de inte vara seriösa kan man ju neka provkörning.

Att vara förbannad på att folk kommer och tittar är ju bara löjligt. Så fungerar det när man säljer något. Lämna båten till försäljning till någon som gör det professionellt, om man inte vill göra jobbet att sälja båten själva. Att sälja något är ett arbete.

Tänk vad lätt det vore att vara säljare om man bara slipper att ha att göra med de jobbiga kunderna ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det nog. Kan tänka mig att en och annan blir avskräckt, men förhoppningsvis är det rätt kategorier som blir avskräckta smiley

 

Vore jag seriöst intresserad av båttypen skulle jag inte dra mig för att ringa. Skulle nämast känna medömkan för säljaren... smiley

 

Det finns så otroligt mycket konstigt folk därute. Folk som tror att de kan pruta 50% över telefon för att båten legat ute en vecka och inte blivit såld osv...

När jag sålde min gamla SAAB så var det någon som mailade och ville ha massor av bilder på interiören, trots att jag skrivit att den var fräsch. Vad är det man förväntar sig att få se liksom? Hur en interiör på en sådan bil ser ut får man ju lätt en uppfattning om genom att studera alla andra tusentals bilar av samma modell som ligger ute till försäljning. Ett annat ljushuvud ville att bilen skulle servas och en massa grejer skulle bytas om han skulle bemöda sig med att titta på bilen...(trots att det formellt var långt kvar till nästa service)

Man undrar i överhuvudtaget om folk som ringer är nyktra. Många gånger är de nog inte det.

När samhället genomförde den här psykvårdsreformen hamnade nog många ensamma framför datorn och blocket.se....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha han är ju helt fantastisk. Nu har jag inte sålt båt på länge, men jag förstår däremot hans frustration. Ja känns som att det finns många oseriösa personer som surfar runt på blocket.

Tror det är svårt att dras med dem, hade en bekant som skulle sälja sin cykel varpå köparen förslog att byta den mot ett parti kött samt pengar emellan. Trodde däremot inte att det var riktigt lika vanligt vid köp av större saker.

Men jag måste nog säga som några andra, tror till viss del att det där avskräcker vissa personer. Men som någon sa, man kanske ska uppmärksamma hans lidande för att visa empati och på så sätt berättiga sig att pruta lite på priset wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan till viss del förstå hans frustration men som HanneZ82 skriver är det inte så man säljer båtar. Jag vet hur jobbigt det kan vara att sälja båt, varje spekulant tar minst en timme och bensin och sen blir det inget av. Tar man ut sin frustration på nästa köpare (eller i en annons) är chansen att man får den såld ännu mindre. 

Jag hade en köpare för något år sedan som frågade ingående om allt, ner till minsta dyvika och beslag - jag berättade och förklarade tålmodigt men innan jag kommit halvvägs i förklaringen kom en fråga om nästa detalj han fått ögonen på. Tålamod..... jag var helt slut när han åkte iväg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte han båten då?

Jag menar att om han gjorde det så var det väl värt alla frågor, gjorde han det inte så kan jag tänka mig att du stod och dunkade huvudet i väggen när väl åkt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag sålde min båt så var det faktiskt många bildsamlare som hörde av sig, vissa skulle återkomma om tid att titta på båten osv. Men det svåraste tyckte jag var att veta VAD ska jag ta kort på? hade redan ute 5 bilder på blocket där det väsentliga var fotat. jag svarade de flesta med att visst kan jag skicka kort men det är på plats du ändå får en riktig uppfattning om hur det ser ut!

 

sen om det var rätt eller fel men jag fick sålt båten och jag fick över det jag ville ha så jag är nöjd :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så otroligt oproffsigt, jag hade aldrig kontaktat en så otrevlig säljare. Jag förstår faktiskt inte kritiken, det är väl självklart att man måste få reka fältet och få en uppfattning om båtars status. Och att snacka om bildsamlare, vad lever man då i för tid? Hur jobbigt är det att slänga iväg ett mail med lite uppgifter? Vad tror man, att folk ska kunna bestämma sig utifrån några korta rader och fem suddiga bilder på skrovet, dynorna i förruffen och en badbrygga. Båtar som man bor i måste ju självklart ge rätt känsla. Men vi som är spekulanter kanske hellre ska börja säga sanningar i stället för neutrala skäl som att man behöver sälja sin egen båt. Tex att båten kändes ofräsch eller att man inte gillar intrycket av säljaren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att döma av ditt sätt att resonera och uttrycka dig på, tolkar jag dig som värsta sortens köpare. Dvs bildsamlare, provkörare och dessutom utan pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser utifrån egna erfarenheter att du har totalt fel.

Det kan faktiskt vara väldigt enerverande med mail från bildsamlare. Har tidigare råkat ut för det ett flertal tillfällen när jag försökt sälja olika saker. Både bilar, båtar och t.o.m. aluminiumfälgar. Ofta kommer ett mail: Är intresserad av bilen, skicka gärna fler bilder. Man lägger ner lite tid på att fota o maila och skickar iväg. Sedan har man fått svar att de avstår pga av orsaker som inte alls framkallades av de extra bilderna utan skäl som de skulle ha insett redan från början som t.ex. objektets ålder, färg etc. Fruktansvärt irriterande. Ofta har man inte ens fått tack för bilderna utan själv fått skriva o fråga om de fått dem. Jo vi har fått dem, men vi har inte så mycket pengar just nu.... Eller vi måste sälja vår gamla båt först.

Jag har sålt en hel del saker privat (i yrket sedan 1987). Det har aldrig hänt att de jag mailat extra bilder till har handlat. Däremot ofta de seriösa som efter informationen i annonsen ringt eller mailat och sedan kommit och tittat på objektet. Jag har aldrig misslyckats att sälja något på annons om jag verkligen velat.

Numer skickar jag aldrig extra bilder. Faktiskt är det ganska skönt att svara Nej, men ni är välkomna att komma och titta! Är de intresserade på riktigt kommer de. Annars kan det kvitta. De som vet vad det handlar om begriper att de ändå måste titta i verkligheten för att få en riktig uppfattning. Bilder i dussintals duger ändå inte.

Jag förstår helt och fullt författaren till annonsen tråden handlar om. Viktigt också att komma ihåg att Köparens marknad finns inte. Det är en chimär. Det är alltid säljarens marknad. Han äger varan, han bestämmer till vem han ska sälja och till vilket pris. En köpare kan aldrig på laglig väg komma i besittning av en vara utan att säljaren gokänt både honom och priset. Han bestämmer också i vilken omfattning, på vilket sätt och i vilken takt köparen skall få information.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag förstår inte problematiken. Om man spenderar hundratusentals kronor, är det verkligen helt befängt att man vill vara på den säkra sidan? Dessutom, i båtbranschen finns det gott om skojare.

Jag var en provkörare när jag köpte båt. Vi provade först en ny Bayliner 192 av en säljare som vi inte alls gillade. Vi provade sedan en Bella 620 DC och konstaterade att U-suffan var obekväm. Sedan en Yamarin 6110 med HPDI och upptäckte att den lät för mkt. Vidare en 6110 med en F115, då säger säljaren att den är för klen om man är tre personer eller fler. Jag tackade för ärligheten och tackade nej.

Till sist hittade vi en sån båt vi ville ha; en 6110 med F150. Provkörde och skrev på papper samma dag.

Enligt din logik är jag en provkörare som säljare ogillar. Men om jag inte får provköra en båt kan jag inte bilda mig en uppfattning. Jag provkör heller aldrig en båt som jag innan provkörning inte kan tänka mig.

La ut min båt för någon månad sedan, jag och sambon fick för oss att vi ville sälja, barnen hade varit jobbiga och vädret sunkigt. Tog bilder på allt som gick att ta bild på. På kvällen efter vi lade upp annonsen hade fyra personer bokat provkörning dagen efter. Skulle jag blivit irriterad av detta? Skulle jag frågat dem; Är ni verkligen intresserade?

Nä, jag är förvisso tacksam att många båtsäljare är som du. Blir ganska mkt lättare för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad snabbt man kan dra en slutsats om andra människor.

Det livet kan inte vara lätt att leva.

 

Ja, jag tog många bilder på båten vid första tillfället.

Ja, jag provkörde båten vid första tillfället (vilket jag ser som en självklarhet att få göra innan man har bestämt sig för köp eller inte)

Nej, jag hade inte finansierat ett ev. köp av båten vid första tillfället.

 

X antal tid senare bestämde jag mig å köpte båten. I paket-båtköp ingick självklart hur säljaren agerade gentemot mig som köpare.

 

Som man själv vill bli behandlad behandlar man andra, tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte det med att inte vilja skicka bilder. Ska man sälja båt så är det för mig en självklarhet att ha 20-30 bilder färdiga att skicka med tillhörande info.

Att så många vill ha bilder idag beror på hur lätt det är att ta och skicka bilder idag. Har man väl skickat ett mail med bilder och info så är det bara att vidarebefordra detta till nästa som vill ha bilder. Mao inte jobbigare än att skicka ett mail utan bilder

Anser man detta enkla vara jobbigt ja då är det kanske dags att komma in i 2013

Stör man sig på folk som hör av sig så får man väl lämna båten till mäklare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar, och kan väl i sak instämma i att det inte finns köparens marknad. Men i praktiken är det inte riktigt sant. Hur många trådar finns inte här på MG om folk som inte kan sälja sina båtar. Men hur många har inte fått inte ta en rejäl ekonomisk smäll på sitt båtköp. Och en marknad handlar väl inte om att sälja eller ej. Allt kan säljas. Till rätt pris. Bara en fråga hur långt ned i pris säljaren är beredd att gå. Och ligger det 10 st i mångt och mkt identiska objekt på marknaden, då blir det köparens marknad. Nähä, du vill inte skicka bilder. Då frågar jag nästa.

Sen finns det alltid drömmare. Och kommer det en familj i en sunkig Volvo 240 med trasiga kläder, med picknick-korg och vill provköra, gärna en tur genom djurgårdskanalen, då frågar jag om de har pengar. Men jag tror inte de är så många... 

kolla denna

http://www.blocket.se/stockholm/Princess_V65_45937674.htm?ca=11&w=3

Jag skulle fråga herr Kalle om han inte kunde ta lite bilder på båten inifrån, för om jag inte råkade bo i fjollträsk hade jag velat se hur båten se ut på insidan. Om jag skulle vilja köpa en båt för 5,5 mille. Även om Kalle trodde han skulle få 8 mille för den från början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang detta att köparens marknad inte finns så förstår jag faktiskt inte resonemanget vad det gäller båtar. När det gäller bostäder kan jag hålla med eftersom en människa utan bostad faktiskt sitter i en knipa. Men en båt? Det är betydligt värre att inte bli av med en båt och stå med dyra kostnader än att inte få köpa en båt. Och det är ju precis detta uttrycket beskriver, alltså vem som sitter i den starkaste sitsen och har minst att förlora på uteblivet köp.

För övrigt kan det vara intressant att fortsätta jämförelsen med bostadsmarknaden. Där är det självklart att man ser på ett stort antal bostäder och tar reda på fakta för att lära sig mer om marknaden/området/föreningen/uppvärmningslösningar etc etc. Först efter en hel del jobb är man säker på om det känns rätt och man vill slå till. Jag förstår inte varför det skulle vara så väldigt annorlunda med en båt.

Jag kan som köpare irritera mig på att säljare kräver att jag ska ringa upp och kanske rent av behöva åka och kolla bara för att få den grundläggande informationen som ger mig möjlighet att göra en första sållning. En säljare jag mailade med för ett par månader sen ville inte ens lämna ut information om vilken motor som satt i per mail. Och om man nu ska återknyta till uttrycket köparens marknad, så är det just nu köparens marknad på så sätt att jag behöver inte anstränga mig och jaga en säljare, det finns ju flera andra alternativ ute. Och alla ligger kvar länge tills de har rätt pris, och vad som är rätt pris besämmer alltid köparen, annars blir det ingen affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I realiteten är det alltid säljarens marknad eftersom han helt och hållet bestämmer om det ska bli affär eller inte. Han styr till största delen hela skeendet. Även sådana vändningar som han inte själv avsett måste han han godkänna. Köparen kan aldrig bestämma priset. Han kan enbart föreslå ett pris. Om säljaren anser att priset är acceptabelt godkänner han det. Om han tycker att det skulle ge en för stor förlust tackar han nej. Tackar han ja har han ansett att priset är antingen bra eller acceptabelt dåligt. Han kan aldrig avtvingas ett pris han inte tycker är ok.

Om köparens motprestation inte godkänns är det antagligen troligt att han enkelt drar vidare till nästa säljare och försöker på nytt. Men det hör inte hit. I så fall gäller det en annan ev. affär med en annan säljare. Denne nye säljare har sedan naturligtvis samma rättigheter som den tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda tillfället då det är helt och fullständigt säljarens marknad är när säljaren inte haft en tanke på att sälja men får ett bud, dvs när säljaren inte har något som helst att förlora på uteblivet köp. Men de allra flesta säljare är ju trots allt på marknaden av ett skäl, nämligen att de vill bli av med något. Och så länge folk inte står i kö för att överta det säljaren vill bli av med så är det helt enkelt inte säljarens marknad. Har man inte kontrol, så är man inte i kontroll. Och just nu ser vi många halvdesperata annonser än på länge.

http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Oxelosundare_till_vrakpris_47141651.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. det faktum att det finns många trådar om båtar som förblir osålda så är ju det givetvis helt sant. Så är det idag. Detta beror ju då på att  säljarna styrt det så. De har satt ett pris på sin båt som ingen köpare velat betala. Säljarna har dock säkerligen fått en hel del bud som de har förkastat. Säljarna har alltså bestämt att inte sälja. I dessa fall har det aldrig blivit någon köpares marknad eftersom ingen har fått köpa dem.

I andra fall har säljaren godkänt köparens prisförslag och affär har kommit till stånd. Det var alltså den person som hade besittningsrätt till varan, säljaren, som beslöt att priset var acceptabelt. I båda ovanstående fall har alltså säljaren bestämt utfallet. Uttrycket Köparens marknad är alltså en ren illusion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har säljaren kontroll. Han sitter ju kvar med sin båt för att han valt att inte acceptera ev. priserbjudanden. Marknaden i fråga är just hans båt. Den äger han, kan använda den som han vill, kan välja att sälja eller behålla. Tycker han priset är för lågt behåller han. Han styr till 100% vad som skall ske med båten. Full kontroll.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som blir upprörda på att säljaren ställer vissa krav på en spekulant. Jämför med bilhandlare. Inte en chans att du kan gå in på en bilsalong och ta ut första bästa bil på en sväng utan att säljaren frågar dig hur du tänkt betala, vill få dig att signera papper och hålla på.

Sen kan jag hålla med om att maila några bilder får man stå ut med. Man måste ju trots allt marknadsföra sin båt om den ska säljas. Har man väl preppat ett mail, kan man lätt kopiera det till alla som vi ha en massa bilder istället för (eller innan) att komma och titta personligen.

Och i ärlighetens namn visar ett bildintresse att man är intresserad av mer än att testa toppfart och sen åka därifrån för alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja säljaren har kontroll över sin egen situationn och bestämmer över allt kring annons, säljkontakt, etc etc men det är rätt ointressant om hen inte får sin båt såld, det är ju trots allt därför säljaren är där. Det intressanta är självklart huruvida säljaren sitter på makten att kontrollera marknaden och helt själv kan definiera villkoren för försäljningen utan att gå köparnas behov till mötes. Och så länge marknaden/köparna inte godtar säljarens villkor så är det inte säljarens marknad. Undantaget är, som sagt, om det inte spelar säljaren någon roll om båten blir såld eller inte.

Sen håller jag inte med om den här liknelsen med bilmarknaden. Jag har alltid upplevt att bilhandlarna är väldigt tillmötesgående och direkt lånar ut bilar om man vill provköra. Inte heller har jag upplevt att de pressar en att skriva på bara för att man provkört. Det känns snarare som om båtbranschen ligger decennier efter och inte har fattat att båtar inte säljer sig själva längre..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att undra över hur fördelningen av båtägande faller mellan skribenterna i den här tråden.

Ni som hävdar att det är köparens marknad, säljaren måste anstränga sig mer etc. Är ni båtägare idag?

Jag tycker mig urskilja att ni som tycker att man som säljare har rätt att ställa krav är båtägare redan. :-)

Själv är jag båtägare sedan många år. Den dagen vi köper nästa båt kommer pärlan att säljas till den som vill ha henne mest, vilket inte nödvändigtvis är den som betalar bäst.

Prutare, kompisar, halvaprisetdårar och allehanda fendersparkare får ringa och störa någon annan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...