Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
GustavB

Minskad trängsel på västkusten?

Rekommendera Poster

I år gjorde jag en sedvanlig vecka 30-rutt med maxi-77:an upp och ner bohuskusten. Vädret var vackert, vindarna något svaga, båten välfylld med billig öl och vattnet var varmt.

Allt perfekt, med andra ord. Så slog det mig när jag kom hem, kväll efter kväll så var det aldrig några som helst problem att få plats i gästhamnarna. På torsdagkvällen kl 21 fick vi plats på Smögen, och på fredagen låg vi innerst mot bryggan med bara två båtar utanför. Till Marstrand kom vi också sent på lördagkvällen, och det fanns gott om plats. Så var det vart vi än gick, och även naturhamnarna kändes lagom lediga.

Så vad har hänt? Har folk slutat segla? Ligger båtarna i hemmahamnen hela sommarn. Är alla båtägare numera 70+:are som bryggseglar, och rika trippeljobbande som aldrig får tid att åka ut? Har de festande ungdomarna övergivit Bohuslän för Kroatien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, snarare ökad trängsel. Dock var det inte så iår. Veckorna 29, 30 & 31 (och kanske 32) brukar vara de värsta på västkusten; För då är nämligen  majoriteten av göteborgarna ute.

Norrmännen gillar bohuslän bättre än sin egen skärgård eftersom det är så flott här eftersom man kan lämna sina sopor på skärgårdsmajorna, vilket man inte kan i norge.

Våra veckor längs Bohuslän är 27, 28 & 29, för då slipper man nämligen mycket trängsel, och det märks, för på vägen hem(söderut) vecka 29 så möter man båtar titt som tätt samt att det brukar vara svårt att hitta plats efter ca kl 13 om man inte vill ligga i bredd.



Tror personligen inte att man kommer iväg så vidare man inte hade spikat dagen då man ska kasta loss, för då sitter man hemma i tv-soffan och kollar på vädret och undrar när det blir så pass bra att man vill åka ut. MEN när man väl är ute så är inte 8-10sekundmeter speciellt mkt, utan då funkar det utmärkt att förflytta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att det var tomt även vecka 30. Vi var ute 31-33 (kom hem igår) och kunde alltid välja och vraka bland platserna i alla hamnar, inklusive naturhamn.

Normalt är ju hamnar som Skärhamn, Käringön och Hunnebostrand knökfulla efter kl. 13.

Har norrmännen stannat hemma eller är det svenskarna som gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenskarna, känner att det var lika många - om inte fler - norrmänn iår på västkusten veckorna 27, 28 och 29 då vi var ute. Tycker man ser fler norska än svenska flaggor hamnarna i norra Bohuslän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget snack om att det fortfarande är fler båtar än för 30 år sen, men är det inte betydligt färre än för fem år sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upplever samma sak. Mycket förre båtar än tidigare år och lediga platser om kvällarna /nätterna i gästhamnarna vilket mer eller aldrig funnits de senaste fem åren.

Enligt många så ligger många båtar kvar på land pga att ägarna ej har råd att ha dom i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju några båtar från västkusten, som jag känner till, som gick till Vänern i år under högsäsong. 

Halva min besättning ville dessutom gå till Klässbol/Arvika. Som skeppare och andra hälften av besättningen gav jag efter en del tvekan med mig. I efterhand är det trevkigt att ha varit där.

Det som slog mig var att det i Arvikas ganska stora småbåtshamn, låg det förfärligt många båtar på land. Kan det verkligen va enbart av ekonomiska själ man avstår att sjösätta.

Är det inte mer lusten som saknas, tiden till allt annat man vill eller måste göra. Står båten kvar på land spara man mycket tid och pengar som mankan lägga på annat, när man nästan ändå aldrig är ute med båten!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju ingen slump detta, att det har blivit oerhört svårt att sälja många båttyper idag till ett vettigt pris. Intresset har definitvt minskat och orsaken är väl kanske mångfacetterad.

En av dom viktigaste tror jag är att dagens generation mellan 20 och 30 har helt andra intressen än att ligga armåge mot armbåge i en fritidbåtshamn. Idag reser man över hela världen och Europa för kostnaedr som nästan alla har råd med. På 70 talet när fritidsbåtintresset frodades var detta en otänkbarhet!

Som sagts på detta forum tidigare så har dagens yngre familjer inte den tiden som underhåll av en fritidbåt innebär. Dagens familjer med barn och bonusbarn och varannan helg etc etc ger litet utrymme för båtliv. 

Dessutom alla kostnader och lagar (Ja, kan väl bara nämna promillelagen och den kommande lagen om båttoaletter) gör nog att båtliv förefaller mindre attraktivt.

Nu är ju i och för sig inte fritidsbåtar det enda som dagens yngre människor inte anser ha tid eller intresse för. Ta detta med att läsa böcker t.ex. vilket på sikt kommer att få större konskvenser.

Hur många spelar schack idag? Hur många samlar frimärken?  Ja, otaliga är de intressen som kommer och går. Att fritidsbåtsintresset skulle stå ovanför detta, det tror jag inte.

Det är nog bara att acceptera att epitetet inget är för evigt består, och visst blir det väl lite mer plats för oss gamlingar så länge vi orkar hålla på med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V28-v31 var det ordentligt tjockt utmed västkusten.

 

Svårt att få plats i gästhsmnar, trångt i naturhamnarna.

 

Att schackintresset går ner beror nog också på 0,2-prommillelagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vecka 29 kunde man få plats i hasselösund efter kl 14. Till och med en så stor båt som en 38 fotare stäv mot kaj utan att behöva ha en boj i aktern eller vinden in från akter om midskepps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle oxå tro att de, i varje fall på Västkusten, urusla sommrarna 2011 och 2012 kan ha gjort att många valde andra aktiviteter i år. Typiskt ju då det varit en kanonsommar här just i år.

Av de hamnar mellan Fjällbacka och Strömstad som jag frekventerar, så har det (trots Norrmännens numera gigantiska båtar) varit mycket gott om plats i sommar. 

Har sett  i år  nere på Orust för första gången någonsin, båtkubbar som annonserar efter medlemmar för lediga båtplatser. Det såg jag inte ens på 70 talet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte tänkt på det tidigare, men noterade idag att det i vår hemmahamn är ovanligt många båtar på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker oxå det var gott om plats i hamnarna i år. Höga gästhamnpriser eller bra väder som lockar till naturhamn? För mig var det pefekt att slippa trängas när man är ute med storbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också samma känsla. Väldigt ofta många båtar låg kvar vid vår brygga nu i sommar och inte så många ute på småöarna. 

Var en ute en lugn dag på Buskär (S) (Utanför Smögen) i juli och där brukar vara väldigt många båtar så man trängs för att få en plats. Visst var det en del båtar men inte som tidigare.

Buskär ligger i yttre delen av skärgården och där är trevligt om det blåser minimalt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket lättare att få plats både i naturhamn och gästhamn, ganska skönt faktiskt...men förmodligen en smärre chock när man en dag skall sälja båten. Det är ju bara att gå en runda i hamnarna och kolla in folket, amn känner sig ung fast man är lite över 50!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda som var trängsel i sommar, var när vi skulle lägga till i Hunnebostrand... Då vart det banne mig trängsel... V30 - Fick lägga oss vid kajen vid Bella Gästis, och det var ända inifrån Bella till inloppet/utloppet (välj det som önskas) och med i snitt 5 båtar i rad... Vi låg naturligtvis längst in vid kaj, så det var lite fissel när vi skulle ut - Men det fixade sig galant ändå cool

Värre var det när vi kommit, och låg som 2:a båt och de som låg som första (längst in) skulle gå... Då vart det kaos och kalabalik i två led (vårt och det bakom oss). Fullt med folk på kajen som tittade på cirkusen, och fotograferade... Men det löste sig till slut ändå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man inser att man tillhör ungdomen :-)

Född i nådens år 1962... Men kan ändå inte låta bli att imponeras över de som är äldre, hur lätt de ändå skuttar i och ur sina båtar i både naturhamn och gästhamn - Speciellt som man själv inte är någon William Thoresson, direkt surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hörs ju som det sk Seglartåget!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar det va nån större trängsel på Hasselösund?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör om gör rätt ;)

Misstänker att det var måndag v.30 som du talar om?

Det är dagen då seglartåget gör Hunnebo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglartåget (många andra namn finns) har också klingat av. Det verkar ha handlat om ett tjugotal båtar som mest i år. När tåget var i Smögen på torsdagen fick vi ändå plats sent på kvällen utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg om det vsr måndag, men tror inte det... Har för mig att det var onsdag eller torsdag.. Och det var inget som helst röj i hamnen, det var hur lugnt som helst... Familjärt och så, som det skall vara... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tänkvärt, nåt har hänt som tycks krympa tiden för långsamma men utvecklande intressen som exempelvis schack, bokläsande eller båtliv på senare år. En tidskrävande faktor som du inte tar upp är detta med IT-explosionen de senaste 5 åren eller så? [Kan bara gå till mig själv och konstatera att det i skrivande stund är roligare att sitta här och skriva detta inlägg än att faktiskt segla ut på sjön i godvädret, detta trots att valmöjligheten i mitt fall råkar finnas. F-n vet varför, kanske med åren viss mättnad på seglings-dagsturer plus att omedelbart tillgänglig nätinfo säger mig som göteborgare att det kan förekomma regnskurar i södra Halland? Svepskäl och grättenhet kan tyckas, men vill jag inte så vill jag inte segla just idag. Fler än jag letar sådana för att liksom ursäkta båtens fasta kostnader??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...