Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
smedsbo106

Tips på segelbåtar

Rekommendera Poster

Hej, jag står i begrepp att köpa ny segelbåt. Mina önskemål är: sex kojplatser och plats för två vuxna och fyra barn, bra bobåt, komfort och trygghet framför snabbhet och design, segling mestadels i Mälaren men med sikte på skärgården och kanske korsa nåt hav i närheten.

Ni som har tips på modeller och saker man bör tänka på får gärna skriva några rader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig låter det som att det du letar efter är en trekabinersbåt på ca 33-37 fot.

Hur gamla är barnen, vad har du och din partner för seglingserfarenheter nu?

 

edit: typo på siffrorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 95? (...har du tänkt dig någon särskild prislapp på båten...?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter K. Du får gärna ge oss lite mer info så vi vet vilka ramar du har. En segelbåt med 6 kojplatser kan kosta vad som helst mellan 100 000 och 4-5 milj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kika på Diva 38, den har allt som du radat upp! På vår blogg finner du mycket information om vår Diva 38.2a

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Vi har en liten 21-fotare med fällbar köl (Venus21), som vi seglat på kortare turer i Mälaren, oftast en/två övernattningar, som längst en vecka. Egentligen är det väl jag och äldste sonen som seglar (eller försöker iallafall) medan min sambo tar hand om barnen, som är 8, 10, 11 o 13. 

Jag tycker 38 fot verkar stort, oerfaren av segelbåtar som jag är. Så tyckte jag i och för sig när vi köpte nuvarande båt, men nu ångrar jag att jag inte gick upp nån storlek på en gång. 

Budgeten ligger nånstans mellan 1-300.000. Jag betalar hellre lite mer för nåt bra.

Vad tycker ni är viktigt på en båt. När vi var ute en vecka saknade vi verkligen kyla och ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt för mig är att båten seglar bra och är lätt att hantera ensam eller med liten besättning. Utrustning typ el, kyla, värme etc kan man alltid köpa till om man saknar det, är det dålig skrovform eller låg rigg är det värre.

 

Tips på båtar då - förutom Maxin ovan - kan vara t ex Compis 95. Men det är nog rätt svårt att få en bekväm båt med mycket volym som dessutom seglar bra för er budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som är viktigt på en båt är ju hyffsat individuellt, men skall man njuta mer än kortare stunder av att vistas ombord två vuxna och fyra barn skulle min lista se ut ungefär så här:

Tre kabiner så att det går att stänga en dörr om sig

Minst tvålågig spis och en riktig kompressor kyl(box).

Då storleken kommer av sig själv med tre kabiner behövs inombordare och då får du även vettigt med ström så att du kan ladda utan att ligga i gästhamn.

Maxi 95 var det någon som föreslog och det är min egen gamla drömbåt även om det blev en First 35 för min del. Comfortina 32 kanske kan vara något den med? Osäker på om den finns som trekabinare dock.

95:an får du nog in i din preliminära budget så du kanske kan börja med att kika på någon sådan för att få en känsla för om den känns vettig. Finns även som Maxi 100 i en modernare utgåva med badplattform. Sällsynt men inte dåligt för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt en Compis 33 som jag är mycket nöjd med. Den matchar definitivt de önskemål du preciserat. Nu har jag inte haft den så speciellt länge men min uppfattning är att den seglar bra, är trygg och stabil i sjön och har en förhållandevis modern design för att vara en 80-tals båt. En nackdel är att ruffhöjden bara är 1,80 vilket iofs inte är något problem för mig och min fru eftersom vi bara sträcker oss dryga 1,70 över marken. smiley Kika på Sailguide för mer info.

Finns tyvärr inte så många på marknaden eftersom det bara byggdes ett 30-tal men om du är intresserad så kolla i Danmark där verkar av någon anledning finnas fler exemplar till salu.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En trygg o säker båt med fin layout för en familj är Comfort 32

Den går att få från strax över 200000 ouppvärmt en bit beroende på skick o utrustning seglar okay har de mesta bekvämligheter tålig fixar havs seglingar bra sittbrunn ser sportig ut

En ganska idealisk Familjebåt

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla!

Det var ett tag sedan jag var inloggad. Jag hoppas alla haft en rikltigt skön sommar, det har jag med bl.a. segling till Gotska sandön.

Jag gillar ju vår bår, en Comfort 32, med sex kojplatser. En båt som jag tycker är lågt värderad vilket innebär att man får mycket båt för pengarna. En lättseglad relativt snabb båt, men med nackdelen att den har en stor (jobbig) genua.

Läs gärna om båttypen på http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=297

och vad andra tycker om den på http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=297

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En billigare variant än tidigare förslag:

http://www.blocket.se/lund/Hostpris_Comfort_30___1978

_47147245.htm?ca=14&w=3

Framför allt så finns det en bra toalett, ugn och sex bäddar.

Relativt högt SRS och i mitt tycke en vacker båt.

Ett minus är väl att den sticker runt 1.70.

Fast jämfört med en båt för 300k så blir det 190k kvar till reskassan.

Edit: Den båten försvann (såldes?) bara några timmar senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Maxi 800 och är väldigt nöjda med den. Där har du gott fyra kojer till barnen och en dubbelkoj till er vuxna. Lättseglad och sticker bara 1,35 djupt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...