Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Anders Rigodt

Splitsa

Rekommendera Poster

Gäst Anders Rigodt

Jag behöver lära mig Splitsa, och undrar om det finns någon Webb-sida där jag kan lära tekniken. Tips ? Mvh/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FREDRIK

FÖRSÖK ATT FÅ TAG I BOKEN HANDBOK I SJÖMANSARBETEN AV SAM SVENSSON. DÄR LÄR DU DIG ALLT OM SPLITSNING, KNOPSLAGNING OCH LITE ANNAT SMÅTT OCH GOTT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag de färdiga splitsjävlarna som finns att köpa!!! ett tips till de som ändå vill prova: Ha tålamod.....Det har inte jag. Suttit ca:1h å har inte lyckats ännu. :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAhaha, stämmer, jag satt i ett par timmar i helgen och splitsade, till en början gick det fint... Sedan hände något med symetrin tror jag, för efter ett par varv så såg splitsen ut som en fet taggig larv, men jag skall klara detta! :-) Så jag försöker vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha... fet larv. Jag anar att det så mina första försök till splitsning kommer att se ut. Har köpt en jättelång lina som jag tänkte kapa till bara ganska långa delar att ha tillhands för förhalningsmanövrer o likn. Bra med en juste ögla i ena ändan tänkte jag... Planerar knåpande med detta i midsommar. Vi kanske skulle starta en liten förening för splitsningsmatörer... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joru, sill, nubbe och en härlig splits! Bifogar bild på min midsommarsplits om du också gör det! :lol: Trevlig midsommar! //TY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast de böcker som finns brukar vara rätt värdelösa på att förklara, tror att det bästa sättet att lära sig är att gå till någon av våra skutor och fråga någon människa där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om man behöver så mycket böcker eller handledning för en öglesplits. Kommer man igång rätt så ger det mesta sig själv om man är noggrann vid all splitsning. För att börja med en öglesplits, ta en som är färdig och lägg bredvid. Konstatera hur lång lina du behöver, dels i öglan, dels som ska gå in ovanför öglan. Ta till lite extra. Dela upp repet i de tre kardelarna (delarna av repet) så långt som du ska splitsa och sätt ev en tejp där det inte ska gå upp. Mät upp öglan och vrid tampen så att kardelarna öppnas. Kör in den ena av dina lösa kardelar under de öppnade kardelarna så att de möts i 90 grader ca och dra till tejpen. Ta nästa lösa kardel och gör på samma sätt. Den tredje kan komma att se lite fel ut beroende på vilket håll den kommer in men testa. Fortsätt så och gör ett varv i taget tills de lösa kardelarna är insplitsade. Avsluat med att bränna de utstickade kardelarna på slutet. Tänk på att bara du kommer in med splitsen på rätt håll så håller den även om den inte är så snygg. Att göra en ändsplits är lika lätt men svårare att börja. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer man igång rätt så ger det mesta sig själv om man är noggrann vid all splitsning. Hm, vet inte om jag håller med om det. Att splitsa moderna flätade linor med ytterhölje är inte så enkelt att det ger sig själv. Man måste verkligen veta hur man ska göra. Splitsa vanligt slaget rep är däremot inte komplicerat och det går lätt att lära sig utifrån instruktioner i en bok (eller från webben). Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jim

hhmm, tror jag gör fel, men de funkar ändå. Jag lärde mig att splitsa förra sommaren och nu har jag öglor på alla mina tampar. Jag har det som lite terapi när jag är ute på sjön. Bytte båt i våras så nu har jag en ny upsättning tampar att splitsa. Var ute på sjön igår och gjorde en ögla på andra änden av ankar tampen, denna ögla lägger jag runt pollaren när jag kastar i ankaret. Detta för att jag inte ska tappa ankaret om jag skulle kasta förtidigt eller om tampen skulle trassla sig. Jag gör inte riktigt enligt bilderna men den blir snygg, ska prova att göra enligt bilderna och se vad det blir för skillnad. mvh /jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst. Håller helt med. Jag avsåg naturligtvis endast vanligt slaget rep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, men jag har fått lära mig att man ska börja med kardelen som är i mitten?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar inte så stor roll vilken du börjar med. Öglan vrider sig när man drar till lite så det blir svårt att se vilken man började med när man är färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Frida

Jag har en gång i tiden hittat en svensk webbsida där de visar hur man splitsar en ögle-splits på ett dubbelflätat rep (double braidet) och dessutom säkrar det mha att man syr tråd genom splitsen, men nu hittar jag inte sidan. Finns det någon som vet var man kan hitta en sådan svensk instruktion, eller i nödfall, engelsk? Kan ni vänligen maila till nephthys_19@hotmail.com i så fall, eftersom jag inte är medlem här? Tack på förhand Vänliga hälsningar Frida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingrid Borgvall

VAR KAN JAG FÅ TAG PÅ DENNA BOK SAM SVENSSON HANDBOK I SJÖMANSARBETEN???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har bilderna kvar till denna beskrivning?
Eller har nån annan sida som beskriver bra hur man splitsar?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en dvd utgiven av Poly Ropes där splits på 3 slagent och flätade visas. Mycket bra.

 

www.poly.se

 

 

100.- på mässan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns en intressant DVD. Kanske inte riktigt samma sak men förbaskat underhållande är den. Frågan är bara hur ofta man får användning av kunskaperna  2.gif\

 

Klicka här

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...