Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst sdk780

Allmänt om VHF

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Hittade ett bra pris på bärbar VHF på nätet och slog till, skall försöka gå VHF kurs så fort som möjligt så jag får MMSI och kan (får) använda den. Verkar vara en bra apparat, Icom IC-M91D med GPS, flyter och Distressknapp mm.

Men kan någon lite enkelt förklara huvuddelarna av hur VHF fungerar, kanaler mm. Jag kan ställa in duplexsökning och även triplexsökning på kanal 16 på denna t ex. Vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://sv.wikipedia.org/wiki/Marin_VHFigt

 

 

kanal 16 är nöd och anropskanal

normalt passar/lyssnar man den om man inte är i ett område med en speciell kanal som vissa hamnar tex.

Då kan kan lyssna på 2 eller 3 kanaler samtidigt var av en av dessa är 16.(dual & tri)

Jag tror att om du vill  kan du tagga alla kanaler och köra dessa på scan.(lyssna på alla kanaler)

Det kan jag på min icom m-603 och på min handhållna m-71 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm Radio har en utmärkt kursbok, köp den och läs in. Träna bokstaveringen genom att bokstavera alla bilars nummerskyltar. Sen kan du kontakta någon av NFB's provförättare och avlägga provet. För att få MMSI behöver du bara anmäla hos PTS, någon koll att du har SRC-intyget sker inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du betalat den årliga avgiften för ditt abonnemang så får du en tidning med lite artiklar men ffa massor av information om vilka kanaler som används i ditt område för väder mm, Bro-information och väder i radions olika kanaler står det också om, Och på kursen är du dig använda den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abonnemanget är på Stockholm Radios tjänster och är frivillig. Avgiften avser tjänster hos Stockholm Radio, tidning mm. Tillståndsavgiften till PTS är däremot obligatorisk. Den avser rätten att inneha VHF-radio. Ett abonnemang hos Stockholm Radio kan tyckas onödigt men tänk på att utan abonnenter så kommer det inte finnas någon kustradio kvar för service och väderrapporter. Eller göra provanrop till. I flera andra länder finns inte någon kustradio längre (däremot finns alltid basstationer för JRCC/MSI)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tänkte gå en av intensivkurserna som hålls, problemet är att alla hittills legat på dagar då jag varit upptagen. Ska beställa bok och har inga problem med att läsa in saker på egen hand men alltid trevligt med kurser så det kostar jag nog på mig.

Bokstavering är nog inget problem, ingår i jobbet mitt smiley

Sen håller jag med Dig angående abbonemang då det blir det nog. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick Stockholm Radios kurs och då fick man besöka det operativa rummet samt att träna på att ropa upp varandra på riktigt. De hade dessutom en lista med lediga anropsnummer som man kunde välja ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 8/9/2013 at 7:25 AM, bhemac said:

...Tillståndsavgiften till PTS är däremot obligatorisk. Den avser rätten att inneha VHF-radio. ...

Avser inte tillståndsavgiften till PTS rätten att använda VHF-radion? Det är väl tillåtet att inneha VHF-radio utan tillståndet, så länge man inte använder den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel med en bärbar VHF-radio, men den har ju trots allt sina begränsningar. Den har lägre sändningseffekt, och antennhöjden över havet är ju inte direkt imponerande, om man inte klättrar upp i ett berg… Batteritiden kan ju också vara begränsad, även om det inte behöver vara ett problem om man kan ladda under gång, vilket man alltid kan göra.

 

Man någonstans skall man ju börja, att gå en kurs, att skaffa en bärbar radio är ju bra, så gjorde jag och säkerligen många med mig.

Vad jag upptäckte var då att det i Bohuslän var svårt att få kontakt med Stockholm radios slavstationer, förvisso kan all typ av radiokommunikation vara svår i detta landskaps farvatten. Men det blev litet bättre med en extern antenn, men jag hade ju då som nu en motorbåt där antennen inte kommer så långt upp över vattenytan. Men om du har fri sikt mot land och de radiomaster som finns där brukar det ju fungera, sedan kan ju vhf-utrustade båtar i närheten höra dig och kan assistera om det behövs.

 

På sikt, efter kursen och efter praktiserande med bärbar apparat köper du kanske en radio för fast montage, och med en högt placerad antenn, sedan har du den bärbara som reservradio.

 

Jag brukar göra som så att jag låter den fasta radion passa kanal 16 under gång, och sedan låta den bärbara skanna av alla andra kanaler, den tar ju trots allt emot trafik bra som sker i närområdet, och det är ju den som är intressant. Mottagningen är det ju inget fel på (med tanke på den lilla antennen) även om sändareffekten är lägre.

 

Ja VHF är ju ett lyft för säkerheten ombord, går det åt fanders kan man alltid få hjälp. Varje gång (inte så många) jag hört ett Mayday har det inte dröjt många sekunder fören någon svarat.

Hur länge får man vänta i telefon då man ringt 112, och hur långt utanför kusten har man mobiltäckning? Och vem hör ett nödanrop där, jo bara den du ring, om nu denne svarar och signalen går fram…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Avser inte tillståndsavgiften till PTS rätten att använda VHF-radion? Det är väl tillåtet att inneha VHF-radio utan tillståndet, så länge man inte använder den?

Du har svarat i en nio år gammal tråd, men det är riktigt, det krävs inte tillstånd för att inneha en radio, men ska den användas för att sända med är den tillståndspliktig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev raol:

Du har svarat i en nio år gammal tråd, men det är riktigt, det krävs inte tillstånd för att inneha en radio, men ska den användas för att sända med är den tillståndspliktig.

Alltid trevligt med återupplivning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det krävs inget VHF-tillstånd för att äga en VHF-radio, för att lyssna på sjörapporten eller för att sända ett nödanrop."

https://www.hamnews.se/2021/07/29/skilj-tilldelningen-av-mmsi-nummer-fran-pts-krav-pa-intakter-for-vhf-tillstand/

 

Det verkar alltså som att viss begränsad användning tillåts utan VHF-tillstånd från PTS.

 

Anledning till min första fråga var en oro för trassel utomlands vid båtköp.

 

Sedan innebär väl också kraven från PTS-myndigheten i princip statlig övervakning över ens radio-använding och koll på var man befinner sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att följa/spåra en radio som inte sänder. Och även vid sändning är det inte möjligt att identifiera en viss apparat, förutom om man har MMSI inprogrammerat och använder DSC-funktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Terri:

Anledning till min första fråga var en oro för trassel utomlands vid båtköp.

Tänk på att vissa länder fortfarande kan ha krav på giltigt VHF-certifikat även för innehav.

 

Det är inte så många år sedan detta även gällde i Sverige (nåja, fram till 90-talet), dvs du fick inte äga en radio med sändare om du inte hade certifikat/licens för den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och pluggar in kursen för VHF-certifikat. Jag tycker boken är lite rörig, och inte helt konsekvent om begreppen och rutinerna.

 

Hur uttrycker man UTC-tiden i ett VHF-meddelande? Det framgår inte av boken. T.ex. kl. 13.20, säger man "Time 13 STOP 20", eller "Time 20 minutes past 13", eller "Time 13 hours (o'clock) and 20 minutes"?

 

Och position t.ex. 59-45.3N ..., säger man "Position 59 DASH 45 STOP 3 North"?

 

Är kontakt med Kustradiostationerna runt Sveriges kust reserverat för dem som har abonnemang hos Stockholmsradio? Eller gäller detta bara för vissa av Kustradions olika tjänster? (Och gäller detsamma för kontakt med utländska Kustradiostationer, att man måste ha ett abonnemang med Stockholmsradio, för att kunna bli debiterad till sitt konto?)

 

Med endast certifikat, och tillstånd från PTS, så kan man kontakta dels andra båtar, VTS-stationer, och JRCC Sjöfartsverket i form av sjöräddningen (Sweden Rescue) och information-utsändningscentral Sweden Traffic. (Men inte Kustradiostationerna?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

59° 45.3 N skulle jag läsa ut som "59 grader 45 komma 3 minuter nord" eller "59 degrees 45 point 3 minutes north".

Med Stockholm Radio har du bara ärende om du är kund. Det är ett privat företag med ytterst tveksamt existensberättigande i dagens samhälle. Man använder mobiltelefon i dag, så klart.
Du kan förstås anropa dem, men varför? De kommer nog bara fråga efter kundnummer ändå.

I nödläge är det JRCC som hanterar saken, ingen annan.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kursboken tycks vara utgiven av Stockholmradio, eller åtminstone sponsrad av dem, och framhåller upprepade gånger Stockholmradio som en självklar och ganska central del av VHF-användande. Det blir lite slagsida på objektiviteten i utbildningen.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Terri:

Kursboken tycks vara utgiven av Stockholmradio, eller åtminstone sponsrad av dem, och framhåller upprepade gånger Stockholmradio som en självklar och ganska central del av VHF-användande.

Ja, det är ju inte så konstigt att de tycker. De förstår så klart hur ointressant deras "produkt" är i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 hours ago, raol said:


Med Stockholm Radio har du bara ärende om du är kund. Det är ett privat företag med ytterst tveksamt existensberättigande i dagens samhälle. Man använder mobiltelefon i dag, så klart.
Du kan förstås anropa dem, men varför? De kommer nog bara fråga efter kundnummer ändå.
...

 

Men alla Kustradiostationer, t.ex. Göteborg på trafikkanal 24, är dessa endast förlängning av kommerciella Stockholmradio, vilket gör det meningslöst att kontakta dem utan ett abonnemang med Stockholmradio? Eller är Kustradiostationerna del av GMDSS och allmännyttan för maritim information och vägledning?

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Terri:

 

Men alla Kustradiostationer, t.ex. Göteborg på trafikkanal 24, är dessa endast förlängning av kommerciella Stockholmradio, vilket gör det meningslöst att kontakta dem utan ett abonnemang med Stockholmradio? Eller är Kustradiostationerna del av GMDSS och allmännyttan för maritim information och vägledning?

Vad är det du känner att du behöver kontakta dem för? Vilken av deras tjänster vill du utnyttja? Är det att koppla telefonsamtal eller att få väder uppläst? I båda fallen känns en mobiltelefon betydligt mer användbar. För 15-20 år sen var det annorlunda. Mobiler fanns, men de flesta kunde inte användas för seriös informationssökning. Backar vi 25-30 år är i stort sett mobiltelefonerna också ute ur bilden. På den tiden fyllde Stockholm Radio en funktion. I dag, knappast.

Är det nöd är Stockholm Radio helt utanför bilden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

 

Men alla Kustradiostationer, t.ex. Göteborg på trafikkanal 24, är dessa endast förlängning av kommerciella Stockholmradio, vilket gör det meningslöst att kontakta dem utan ett abonnemang med Stockholmradio? Eller är Kustradiostationerna del av GMDSS och allmännyttan för maritim information och vägledning?

Som jag har fattat det är alla kustradiostationer del i Stockholm Radio. De sitter dessutom i Stockholm allihop :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen tidigare erfarenhet eller kunskap om VHF. Allt det här är helt nytt för mig. 

 

Abonnemang med Stockholmradio ...? Det skulle  i så fall vara för att få väderrapporter repeterade eller hjälp med annan kunnig maritim information. Eller för att på ett tryggare sätt kunna få kontakt med anhöriga om man befinner sig långt ut på oceanerna. Mobiler är inte alltid pålitliga eller tillräckliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Terri:

 Eller för att på ett tryggare sätt kunna få kontakt med anhöriga om man befinner sig långt ut på oceanerna. Mobiler är inte alltid pålitliga eller tillräckliga.

VHF från basstationerna har i allmänhet bara en något längre räckvidd utanför kusten än mobiltelefonen. Så är du ute "på oceanerna" har du ingen nytta av Stockholm Radio i alla fall.

 

Men VHF är inte helt värdelös utomskärs - du kan fortfarande ropa upp och kanske höras av närliggande fartyg (som alla lär passa kanal 16).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF är ett bra kommunikationsmedel när man går Göta älv och man vill ha broöppning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De praktiska och teoretiska proven gick förträffligt. Fastnade bara på en fråga: "Vem får sända SILENCE PAN-PAN?" Det var obekant för mig. Stod ej i boken. Men då antar jag att det även förekommer SILENCE SECURITE'.

 

Nu återstår det bara att försöka krångla till sig ett förnyat pass av den svenska staten och polismyndigheten. Sedan är det inte längre något direkt praktiskt som hindrar mig. Fast det uppstår väl nya saker. Båtliv tycks innebära tusen miljoner komplikationer som skall lösas. Jag vill ju att det skall vara ett avslappnat bohemliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-11 vid 21:52 skrev ChristerN:

Som jag har fattat det är alla kustradiostationer del i Stockholm Radio. De sitter dessutom i Stockholm allihop :) 

Den svenska kustradion byggdes ursprungligen av Telegrafverket och bestod från början av
ett antal fristående kustradiostationer. Sedan 2003 äger Sjöfartsverket Kustradiosystemet.

 

Stockholm Radio har en sambandscentral (f.n. tror jag den ligger i Nacka) där de kan lyssna på och förmedla trafik över hela kustradionätet (förmedlar även via utländska stationer). Abonnemanget hos Stockholm Radio ska bekosta driften av deras sambandscentral. Jag tror dessutom att de betalar någon form av användaravgift till Sjöfartsverket för att vara uppkopplade och kunna använda kustradiostationerna nationellt. Om man ska använda sin VHF för "betaltrafik" utomlands så hanterar Stockholm Radio en avräkningskod som krävs av den svenskregistrerade VHF-användaren för att bli uppkopplad (men vem behöver det i dessa mobiltider?). Å så debiterar Sthlm Ra kunden.

Tidigare hanterade Sthlm Ra även en massa trafik för kommersiell luftfart (andra frekvenser än kustradion). Vet ej om de fortfarande håller på med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...