Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chris75

Marindepån och min Askeladden S6

Rekommendera Poster

Håller med! Har nu också läst båda parters redovisning av ärendet men som sagt, varje part förskönar givetvis sin historia. Vad som stämmer till 100% vet endast de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant på ett sätt, men TS har ju beskyllt Marindepån för att ha lurat på honom en båt utan att kontrakt tecknats.

Om det likväl finns inte ett utan två kontrakt med TS namnteckning på, vilket i min värld är detsamma som beställningar. Så sjunker ju TS trovärdighet till 0,0.

Och angående det jag skrev litet längre upp att han borde gå på resarö marina om: Om det stämmer att de skruvat loss silen och struntat i att återmontera den, vilket iofs är en typisk sån sak som en punschig, slö och litet livstrött marinmekaniker skulle kunna göra, så kan ju knappast Marindepån hållas ansvarig för den vanvården. Eller ???

Men visst Marindepån kan ha hittat på hela sin story. Ingen vet något, du har rätt. Nu ska jag ut och jogga, hoppas det löser sig för parterna. Ha det gött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker det här är en bra tråd.  Ett konkret klagomål som, om det är sant, är intressant för blivande kunder. Och ett rakt och redogörande svar från andra sidan som kompletterar bilden. Har inte TS mer argument så verkar detta vara korrekt hanterat från firman.

Den som googlar på Marindepån AB och får upp tråden borde få ett bra intryck av firman. Det finns betydligt sämre sätt att hantera negativa skriverier. T ex hota websidan eller inblandade och radera information och liknande dumheter. Nu får historien stå för sig själv.

Längre än så kommer man inte på ett Internet-forum utan egna utredningsresurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-08-14 vid 13:38 skrev 0854591440:

Svar till Christophe Valenzuela (Landkrabba).



Jag vill börja med att säga att jag självklart också tycker det är tråkigt att Christophe missat en del av säsongen. Vi önskar naturligtvis att alltid lösa alla problem så snabbt som möjligt både för kundens bästa, men även eftersom det underlättar vår egen verksamhet. I vissa fall tar det tyvärr betydligt längre tid än vi skulle önska.



Jag tycker att det inlägg som gjorts om oss förtjänar ett svar. Jag håller mig endast till fakta då det inte kommer att gynna någon att skriva en stor story runt detta.



I augusti 2011 skriver CV på ett köpekontrakt hos Skanstull Marin avseende en Bella 600DC. Avtalet är ett standardavtal i branschen, ” Konsumentköp 2002”, som är framtaget i samarbete med Konsumentverket. Syftet med detta avtal är att det skall vara så tydligt som möjligt för båda parter. Det torde därför inte föreligga några oklarheter att man, när man skriver på detta köpeavtal, ingår en affär och därmed har ett antal olika förpliktelser.



Summan i avtalet är 361.400- varav 12.400- avser extrautrustning. En handpenning om 100.000- ska enligt avtalet erläggas direkt. Vad som sedan händer är att vi färdigställer båten enligt CV’s beställning och avtalet. Handpenningen har fortfarande inte kommit in.  Vi skickar naturligtvis påminnelse när vi inte får betalt och blir då kontaktade av CV som förklarar att han inte vill fullfölja köpet av den här båten. Vi accepterar hans önskemål att hoppa av affären men vill fortfarande ha betalt för den anpassningen för 12.400- vi gjort åt honom. Denna summa betalas in.



Den 2/5 2012 är CV åter på marinan och skriver då på ett nytt avtal, ”Konsumentköp 2002”, avseende en Askeladden S6 med en MerCruiser-motor. Han får då, som goodwill,  tillgodoräkna sig de 12,400- som han betalat för anpassningen i den förra båten.



I slutet av maj 2013 får vi ett samtal från CV att motorn larmar och går ner i skyddsläge ca 1500 rpm, och att han har kört på något lätt flytande föremål strax efter larmet. Han har fått hjälp på Gåshaga Marina att byta propeller men de avböjer att titta på motorproblemet pga att de inte är MerCruiser-verkstad. Vi hämtar in båten till vår serviceverkstad i Danderyd den 13/6 och påbörjar felsökning strax därefter.



De larm som kommer via motorns övervakningssystem är svåra att tyda och vi påbörjar en omfattande felsökning som resulterar i att vi kommer fram till komponenter som vi inte har i lager som potentiella felkällor. Vi beställer då hem dessa. Detta upprepar sig vid ett par tillfällen ju längre in i systemen vi kommer. I mitten av juli konstaterar vi att någon varit och skruvat på vattenpumpen på motorn vilket inte borde varit gjort då motorn endast var en säsong gammal.



Detta föranleder oss att kontakta CV för att få veta om något hänt som vi inte har kännedom om. Det visar sig då att han lämnat in båten för vinterkonservering på en verkstad som inte är MerCruiser-verkstad vilket får oss på spåret att man inte haft de rätta verktygen för att ansluta tryckvatten till kylvattenintaget på akterspegeln vid vinterkonserveringen och då skadat vattenpumpen. Beställer hem en ny och monterar den vilket förbättrar läget något men inte helt.



Vi tar åter upp båten och kontrollerar kylintaget vilket saknar silen (bortskruvad) som ska skydda för föremål att sugas in där. Vi letar oss vidare in i ledningarna och finner där en oljeindränkt trasa som sitter och stoppar upp vattenflödet som i sin tur utlöser skyddsfunktionen på motorn och endast medger att den varvar ca 1500 rpm. Ur med trasan och allt fungerar som det ska. Detta betyder att det inte är ett produktfel eller garantiärende.



Jag har mycket riktigt, som CV skriver, inte velat gå med på hans förslag att han ska få ut en annan (och dyrare) båt som ersättning och kompensation innan vi vetat vad som var felet på hans båt. CV har dock under resans gång vid flera tillfällen blivit erbjuden att låna en annan båt av Marindepån medan vi söker felet på hans.



Marindepågruppen är medlem i branschorganisationen Sweboat vilket innebär att vi genom vårt medlemskap har förbundit oss att följa ARN’s  rekommendationer. Vi har också genomgått utbildningar i Konsumentjuridik och är väl bekanta med våra och konsumentens rättigheter och skyldigheter.



Jag hoppas att detta bemött och besvarat de frågor som CV och andra har berört i sina inlagor. Om inte så finns jag på e-postadress bjorn@marindepan.se.



Bästa hälsningar,

Björn Sandhaag

VD Marindepågruppen

Hej!!

 

Jaha ni håller på och lurar fler människor ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Joakm:

Hej!!

 

Jaha ni håller på och lurar fler människor ändå!

Nu förstår jag inte hur du menar. Att denne båtköparen haft en inkompetent firma till att vinterkonservera motorn och som då har förorsakat driftstörningar kan du väl inte lasta Marindepån för.

 

Ditt eget fall verkar vara lite mer tveksamt från säljarens sida men du måste ju se sakligt på de olika fallen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Lintott:

Nu förstår jag inte hur du menar. Att denne båtköparen haft en inkompetent firma till att vinterkonservera motorn och som då har förorsakat driftstörningar kan du väl inte lasta Marindepån för.

 

Ditt eget fall verkar vara lite mer tveksamt från säljarens sida men du måste ju se sakligt på de olika fallen.

Möjligt, läste nog det man vill läsa;)

Men jag ger Marindepån noll i trovärdighet, då de gjort de dem gjort!

Visserligen är detta en gammal tråd men historik kan vara en fingervisning till hur de verkligen beter sig och agerar! Men såsom trådskaparen skriver är precis så dem har gjort i mitt fall när det kommer till att rätta till sina misstag! De är oärliga! 

Redigerad av Joakm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt då det alltid finns två sidor av historien. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marindepån är båtskojare och experter på att försöka komma undan ansvar på kunders bekostnad går ej att lita på!

Dem struntar helt i kunden bara de säljer båtar, man kan lika gärna handla båt på blocket med alla risker det följer för det är ingen som helst skillnad, de installerar livsfarliga el installationer och har ingen som helst tanke på att du som kund kanske avlider hamnar i sjönöd eller dylikt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...