Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SM2GXN

Ekvivalent till en viss tändspole

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen blivit ägare till en jättefin plastbåt med en gammal 77:as Archimedes Penta AP 550 som hänger i aktern. Motorn, för den som inte vet, är en 3-cylindrig 2-taktare med tre sepparata tändspolar och med brytarspetsar, tror jag... Har inte hunnit lätta på svänghjulet eller utföra några mer avancerade mätningar på tändsystemet.

Nåväl, jungfruturen med denna båt gav en härlig tripp i lite högre hastigheter än de jag tidigare färdats i på vattenvägar. Dessvärre gav en av tändspolarna upp efter fjärde turen, en mätning gav på hand ett avbrott i sekundärlindningen så jag är då m.a.o. en spole kort.

En fungerande spole har ca 1,5 ohms primärresistans och sekundären runt 8 Kohm. Nu till min undran. Är det någon som labbat med att ersätta befintliga tändspolar till en ekvivalent sådan? Vet att inte bara primär- resp sekundärresistans är de alena rådande parametrarna för att ersätta en spole men är ändå nyfiken på att försöka mig på detta. jobbar som tekniker och har gott om instrument så för den som önskar prata mätmetoder så finns resurser =)

Hoppas ni har haft/har en jättefin sommar med mycket vattenkänning =)

Björn

PS Har sökt om detta på forumet men hittade inget så ni må förlåta mig om ändå nåt i ämnet fanns där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med båtanders och eller marinhallen (googla) om de inte har en beg likadan T-spole.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! smiley

Har jagat runt och ringt diverse olika ställen men förmodligen långt ifrån alla som kan tänkas härbärgera en dylik spole. Bäst och enklast vore givetvis om jag fick tag på originalen men har en ådra inom mig som söker efter alternativa lösningar som t.ex. att finna en kompatibel spole - i det närmaste hur den än fysiskt ser ut, dock inte för stor - eller eventuellt att modifiera tändsystemet något. Vet att det inte är en enkel match men har alltid tyckt om själva utmaningen i dylika operationer.

Tanken är, om jag inte får tag på en spole och då givetvis också för eventuella framtida härdsmältor i någon av tändspolarna, att hitta en som jobbar bra ihop med det som nu är eller kanske rentav bygga om till ett kombisystem för både 12-volt och befintligt med spolar under svänghjulet - har ett påbörjat schema. Jobbar med både mekanik och elektronik men utger mig absolut inte för att vara någon typ av expert så därför går jag ut här för att fiska, å det allra ödmjukaste, efter info från de riktiga experterna som mekat i både hobby och professionella sammanhang. Skulle kanske bli en jättekul diskussion om intresse finns smiley

Avslutningsvis - och förlåt för min ovana att skriva himla mycket - om detta skulle gå att lösa så kanske det även är till hjälp för andra båtägare som har gamla motorer vars reservdelsmarknad börjat sina smiley

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är ju om du hittar en originalspole, det finns ju de som säljer beg. delar, t.ex. CarolinaE på detta forum, m.fl.

Jag har sett inlägg där det påstås att denna tändspole http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Tand--Glodsystem/Tanddelar/Tandspole/Hogeffektstandspole-53403/ ska gå att använda på äldre AP/VP med brytartändning. Kanske kan någon som testat bekräfta det? Annars kan du ju köpa en och ohm-mäta och jämföra med en fungerande original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Stefan_L!

Ja absolut är det allra enklast att använda en originalspole - om man nu får tag på en sådan. Mycket intressant om Biltema-spolen. 199:- är ju så billigt att det är värt att testa och fungerar det då vore det super smiley har mailat CarolinaE för någon vecka sedan men inte fått svar. Kanske bäst att ringa och inte alltid lita på de fantastiska datorerna cool Ska åka förbi Biltema i Luleå och inhandla en dylik spole och så återkommer jag om resultat. Givetvis kommer en mätning föregås innan jag pluggar in den. Plockar nog med oscilloskopet så kanske ni får ett snapshot på både Biltema- och originalspolarna som ger ett någorlunda bra kvitto på om det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog säkrast att mäta innan du testar så att du inte förstör matarspolen under svänghjulet också...

Det finns ju annars utanpåliggande tändspolar, avsedda för tvåtaktsmotorer på mopeder och MC, som ska matas med spole under svänghjulet. De borde också gå att hitta för rimliga pengar.

Förresten, om du har brytartändning så tror jag inte att din motor är så ny som 1977. Om det är en -77:a så borde den heta Volvo Penta 550 eller Archimedes 55, dessa är 3-cylindriga 900 cc med 2 förgasare. Den äldre AP 550 är en 3-cylindrig 600 cc med 3 förgasare. Den äldre har dessutom ett ålderdomligare växelhus där avgaserna inte går ut i propellerns centrum. Jag gissar att din motor inte är nyare än 1973.

Det finns 600 cc motorer som anges till 60 hk med det nyare växelhuset men jag tror att de liksom de senare varianterna har CD-tändning och då kan man nog inte laborera med andra tändspolar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen Stefan_L!

Mycket bra och högt värderad info Stefan! Då blev jag nog dragen vid näsan vad gäller årsmodellen av säljaren, ja precis som den landkrabba jag är smiley Ska faktiskt hänga på oscilloskopet och kolla både både primär-  och sekundärspänning samt haka på en strömprobe innan jag går vidare. Får se vad primär- respektive sekundärresistans ger på handen. Plockar med DMM:en och mäter på plats, d.v.s. Biltema.

Brytare måste det var för kablarna ut från svänghjulet går direkt till en plint och sedan direkt till tändspolarna. Båten har legat någon vecka och har faktiskt inte haft så mycket tid till övers för att kolla in systemet men ska göra det under helgen. Har alldeles för många andra reparationer gående samtidigt, ja som det ibland kan vara...

Även om det är CD-tändning så kan man nog laborera lite men helst bör man nog inte lättvindigt ge sig in i den operationen utan att ha tänkt till ordentligt. Vad jag samtidigt har funderat på är att gå förbi matarspolen och helt enkelt - nåde mig om jag får stopp på sjön men turligt nog så finns åror och land alltid inom synhåll - köra med 12-volt och använda andra tändspolar, borde fungera bra. Dock så får det bli vinterjobb för nu vill jag nog ha igång motorn smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt ofarligt för motorn att testa annan tändspole. Särskilt som du verkar ha brytarsystem.

 

Det är ju inga jätteenergier som presteras av en svänghjulsspole.

 

Skulle nåt hända så löder du ihop ett riktigt sprakpaket med några mosfettransistorer. Ett trevligt vinterpyssel. Borde finnas ett antal scheman på nätet.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta lite mer info här om du är intresserad: http://www.nymansuppsala.se/marin-filer/bmarinmodeller.htm Dessvärre verkar många bilder ha fallit bort...

Jag tror många båtägare har dålig koll på årsmodellen på sina grejor, särskilt när det gäller riktigt gamla ekipage som passerat genom många ägare. Nu spelar det väl mindre roll för det ekonomiska värdet om en motor är 36 eller 40 år gammal, den går ju på övertid oavsett så man får väl vara glad så länge man kan hålla liv i iden!

Jag hoppas du får fart på den och det vore kul om du skriver här hur det går. Lite bilder är ju också roligt.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det Forgus31! smiley Nej, det är ingen större energi, momentant men dock kort duration. Men man vet ju aldrig vad som kan hända för den där Murphy finns ta mig tusan överallt. Om nu någon av de spolarna skulle lägga av så lindar jag om dem för maskin finnes i min jobbarverkstad yes Nu är det ju ett system med brytare så jag slipper nog smocka ihop en switch för tändningen vilket i sig inte är några större problem. Någon modifiering till brytarlöst har jag inte planerat, ja kanske åtminstone inte nu i skrivande stund smiley Känns lite onödigt att lägga ner alltför mycket krut då ju motorn har en massa år på nacken men jag gillar att meka och försöka hitta lösningar på saker vilket är en stor glädje för mig =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Stefan_L!

Kollade in och min motor ser ut som på denna bild http://www.nymansuppsala.se/marin-filer/Modellernas%20utveckling-filer/image040.jpg men det står AP 550 på min. Du har helt rätt i det du skriver om ekonomiskt värde och hur länge man kan hålla den vid liv.

Försäkrar att det kommer bilder och info om hur det går i denna thriller :))) Har alltid tyckt om att dela med mig och nu, då det finns så eminenta hjälpmedel som t.ex. detta forum och all kunskap, så är det ju enkelt. Det gäller bara att vara ödmjuk inför sina kunskaper och i de diskussioner man participerar i så fungerar det bra smiley Utger man sig för att kunna allt och egentligen inte kan nåt så lär man sig heller aldrig något. Problemet kan bli att man aldrig då vågar fråga för då spräcks ju ens image :)))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sativa!

Nej, sannerligen inte! Mycket har jag sysslat med men att bli politiker är inget jag planerat att ge mig i kast med hahaha!! Du får stå ut med de långa inläggen. Jag är bara en simpel tekniker som jobbat med allt från murare, skogsarbetare till elektronikkonstruktör wink

 

PS Jag är faktiskt också sjäbefäl, och på riktigt wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en handbok HÄR över en tvåcylindrig 14-hästare. Kanske finns det rent av vissa likheter med din motor? Finns litet allmänna prestanda-uppgifter om olika tändsystem HÄR (klicka på pdf:en motorteknik). Med oscilloskop ser man detaljer som gnistans olika faser på pulserna etc, och litet teori skadar väl aldrig? ;)

[På tal om gnistor, är du - till skillnad mot mig - måhända radioamatör, SM2GXN påminner om detta även om siffran väl numera brukar vara en 6:a?]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas-1 =)

Tackar så mycket för länkarna, ska spana in dem lite senare och se vad som kan användas smiley Jobbar, utöver min teknikertjänst, med att utbilda inom fordonselektronik där just mätteknik är en ganska stor del. Försöker framhäva oscilloskopets förträfflighet på fordon som inte har allför nya - läs avancerade - styrdon för diagnostik. Givetvis funkar det bra på nya bilar också :)))

Japp, är radioamatör och har varit det sedan tidigt 70-tal. En 6:a skriver du, ja då är det väl västkusten som kan gälla smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt... Ring Anders Forsström i Edsbyn, Carolina Es sambo. Hon har inte varit inloggad på ett bra tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser båt med motor ut. Även ett test skulle göras men tyvärr kom en kanske inte helt oväntad HD-krasch mellan. Båten kan kanske vara hemsökt... Har nog fått tag på en originalspole nu så jag sparar all lek till vintern smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så här att 0.5 I^2* I ska ge 0.5 U^2  när det gäller omvandling från magnetisk energi typ ström till elektrisk energi typ spänning.

För att det ska stämma med tändspolen måste rätt omsättningstal finnas. Försök mät omsättningstalet på de hela spolarna och ersätt  med en liknande.

Det är hopplöst att bara gissa. Får du tag i originaldelar är det bäst för data är nog svårt att få tag på.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AndreasWa, har pratat med den mycket trevliga och kunnige Anders forström som mycket riktigt hade tändspolar i lager. Passade också på att beställa några kondensatorer. Har haft fullt upp så både båt och forumskrivandet har fått ligga i träda.

Tack för det 2taktochel! Har inte hunnit fundera så mycket över det med spolarna annat än att jag försökt hitta data på dem men precis som du skrev så är det nog ett hopplöst jobb. Skrev förut att jag funderade på att bygga om systemet till 12V med spetsar och andra spolar men det får bli vinterns göromål, men å andra sidan så kanske jag skippar det så länge reservdelar finns. Om jag modifierar tändsystemet så är det nog mest för utmaningen och det höga nöjets skull  =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...