Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Batagaren

Mögliga Nimbus?

Rekommendera Poster

Vi håller på att leta efter en ny båt efter det att vi lyckats sälja den gamla. Ett alternativ som har varit en het kandidat har arit diverse modeller från Nimbus. Dock har vi börjat ifrågasätta detta då samtliga har varit angripna av mögel i deras lurviga skrovbeklädnad. Vi har hört många ge förslag på hur man får bort det, MEN finns det någon där ute som verkligen har lyckats? I så fall hur? Alternativet att riva ut allt är inget som lockar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Har råkat ut för lite angrepp. Körde då bio tab mögeltvätt (miljövänlig! finns ship shape som också är ok, men den bleker lite) finns på bryggan. Gick bort utan större ansträngning med bio tab! Har sedan kört med gamla klassiska tips; ordentlig städning inför vinterförvaring, ett litet glas med ättika, och torrbollar. Köp stor säck på granngården och några billiga durkslag på rusta så får du ordentligt med torrbollar för någon hundring, som motsvarande skulle kostat en tusenlapp.....om du köpt färdiga! Ättika kan man faktiskt sätta ut nu när den fuktiga tiden inträder motverkar uppkomst av sporer och därmed tillväxt. Nåväl, jag har hållet mig till ovanstående enkla åtgärder och klarat mig ett par tre år utan några problem.

Mvh

Jocklas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så besvärligt att byta skrovbeklädnaden. Jag har själv bytt i en ganska stor amerikansk båt. Där var ALLT klätt med antingen raggarludd eller heltäckningsmatta. Det är  bara att slita bort. Ev. kanske du måste skruva bort några inredningsdetaljer för att det ska bli bra. När du fått bort alla mattor är det inte nödvändgt att få skrovet plastrent. Det gör ingenting om det sitter gamla limrester kvar. Se till att skava bort de större limkluddarna bara. Om du vid limningen använder Casoflex eller liknande, och väntar tillräckligt länge så det får torka lagom, är det även lätt att få dit den nya klädseln. Samtidigt kan du passa på att klä friborden med lämplig isolermatta med slutna celler, typ Biltemas billiga liggunderlag, så får du mycket bättre klimat i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket mögel hade du? Var det spritt överallt eller enbart i zoner? Det har varit ganska varierat i de objekt som vi har kollat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Understöder tidigare inlägg, att byta skrovbeklädnad är inte speciellt svårt. Jag bytte själv i vår Nimbus 28dc i våras och det var inga större problem. Väl värt besväret, nu känns den lika fräsch som en ny.

 

Jag hade tidigare en Bayliner Trophy som hade de normala mögelangreppen för en gammal båt. Där försökte jag bli av med möglet med alla möjliga huskurer och vissa fungerade riktigt bra, men helt ok blev det aldrig.

 

Även om man kan göra en hel del åt mögelangreppen så kan man nog inte förvänta sig att resultatet skall bli som en ny båt. För att lyckas med det är nog enda möjligheten att byta skrovbeklädnad. Men det är som sagt ett arbete väl värt besväret, då kan man njuta av en fräsch båt lång tid framöver (förutsatt att man sköter den naturligtvis).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanitator gelén håller borta alla sådana problem på vintern ihop med torrbollar. Min erfarenhet åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...