NickeLenkan 0 Postad 5 Augusti , 2013 Hej på er! Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig här. Har sökt, men ej funnit exakt svar på min fråga. Jag har en Bella 490R och på den sitter det en Mercury 60hp 2t -97 som inte vill starta för mig. Hade samma problem för ett år sedan och då byttes statorn ut till en ny för en galen kostnad av 7000 :- Nu så var det dags igen med ett tvärstopp ute på havet och jag fick bogseras in till land. När jag kollar så har jag ingen gnista på stiften. Motorn tänder till en aning första gången man försöker starta den om man inte rört den på ett tag. Men mer liv än så är det inte. Jag misstänkter denna gången CDI-boxen. Någon som vet hur jag kan felsöka den? Går ju inte köpa en på chans då man inte får lämna tillbaka den. Och så kostar den nästan 4000 :- (har sett för ca 1500 från USA). Statorn har jag mätt upp och den får jag 666 Ohm på, och det är OK enligt expertisen (bytt för ett år sedan) Har även tagit bort den gul/svarta kabeln vid CDI som går till tändningen utan framgång. Hur felsöker man CDI-boxen? Kan det vara något annat? Ha det /Nicke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bister 0 Postad 20 September , 2021 Hej! Jag har liknande problem. 50 hk Mercury 1994. Trecylindrig. Går inte i gång och inte ett livstecken. Bytt till nya stift. Det är gnista på två övre stiften. Inte på det undre. Har skiftat tändspolarna. Det blir gnista på de två övre stiften men fortfarande ingen gnista på undre stiftet. Provat med startgas utan resultat. Lyft på svänghjulet för att kolla kilen. Allt ser ok ut. Knepigt att lossa bara. Motor utsattes för en tvär iläggning av backen, stängdes av och har inte fungerat sedan dess. Men jag begriper inte vad som kan ha hänt. Hade hoppats på att svänghjulet vridigt sig men så var det inte. Det är ju gnista på de två övre stiften men inte på det nedre. Vi har skiftat alla kablar som vi kommer åt. Kan cdi boxen ge gnista men på fel tillfälle? Ungefär som en felställd tändning på en gammal motor med fördelare. Motorn borde ju hosta till någon gång. Vet någon hur man kan undersöka stator resp cdi box eller om det finns någon bok där man kan läsa på?? Hälsningar Bengt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 000 Postad 21 September , 2021 Kollat krysskilen som låser svänghjulet mot vevaxeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bister 0 Postad 21 September , 2021 Hej! Ja det har jag. Den såg ut som den skulle och var hel. Det var ganska tungt att lossa mutter och svänghjul dock. Allt under hjulet såg ok ut. Tyvärr. va hade hoppats på krysskilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bister 0 Postad 21 September , 2021 Tyvärr, för vi hade hoppats på krysskilen. Skulle det stå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 470 Postad 21 September , 2021 (redigerade) Mysko om det skulle ha ngt med iläggningen av backen att göra. Du behöver en strobelampa för att kolla tändläget vid tomgång (dvs utan gaspådrag), detta rekommenderas göras utan att starta motorn. Bör ligga några grader efter ÖD. Not: börja med att markeringen för ÖD på cyl 1 stämmer. Här finns info för att felsöka tändsystemet, var noga med att leta upp rätt tändsystem: https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf Redigerad 21 September , 2021 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser