Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NickeLenkan

CDi box Mercury

Rekommendera Poster

Hej på er!

Hoppas att det är någon som kan hjälpa mig här. Har sökt, men ej funnit exakt svar på min fråga.

Jag har en Bella 490R och på den sitter det en Mercury 60hp 2t -97 som inte vill starta för mig.

Hade samma problem för ett år sedan och då byttes statorn ut till en ny för en galen kostnad av 7000 :-

Nu så var det dags igen med ett tvärstopp ute på havet och jag fick bogseras in till land. När jag kollar så har jag ingen gnista på stiften. Motorn tänder till en aning första gången man försöker starta den om man inte rört den på ett tag. Men mer liv än så är det inte.

Jag misstänkter denna gången CDI-boxen.

Någon som vet hur jag kan felsöka den? Går ju inte köpa en på chans då man inte får lämna tillbaka den. Och så kostar den nästan 4000 :- (har sett för ca 1500 från USA).

Statorn har jag mätt upp och den får jag 666 Ohm på, och det är OK enligt expertisen (bytt för ett år sedan)

Har även tagit bort den gul/svarta kabeln vid CDI som går till tändningen utan framgång.

Hur felsöker man CDI-boxen? Kan det vara något annat?

Ha det

/Nicke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har liknande problem.

50 hk Mercury 1994. Trecylindrig.  Går inte i gång och inte ett livstecken.

Bytt till nya stift.

Det är gnista på två övre stiften. Inte på det undre. Har skiftat tändspolarna. Det blir gnista på de två övre stiften men fortfarande ingen gnista på undre stiftet. Provat med startgas utan resultat. Lyft på svänghjulet för att kolla kilen. Allt ser ok ut. Knepigt att lossa bara.

Motor utsattes för en tvär iläggning  av backen, stängdes av och har inte fungerat sedan dess. Men jag begriper inte vad som kan ha hänt. Hade hoppats på att svänghjulet vridigt sig men så var det inte.

Det är ju gnista på de två övre stiften men inte på det nedre. Vi har skiftat alla kablar som vi kommer åt. Kan cdi boxen ge gnista men på fel tillfälle?  Ungefär som en felställd tändning på en gammal motor med fördelare.  Motorn borde ju  hosta till någon gång.

Vet någon hur man kan undersöka stator resp cdi box eller om det finns någon bok där man kan läsa på??

 

Hälsningar

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat krysskilen som låser svänghjulet mot vevaxeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja det har jag. Den såg ut som den skulle och var hel. Det var ganska tungt att lossa mutter och svänghjul dock.

Allt under hjulet såg ok ut.

Tyvärr. va hade hoppats på krysskilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, för vi  hade  hoppats på krysskilen.

Skulle det stå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysko om det skulle ha ngt med iläggningen av backen att göra. Du behöver en strobelampa för att kolla tändläget vid tomgång (dvs utan gaspådrag), detta rekommenderas göras utan att starta motorn. Bör ligga några grader efter ÖD. 

 

Not: börja med att markeringen för ÖD på cyl 1 stämmer. 

 

Här finns info för att felsöka tändsystemet, var noga med att leta upp rätt tändsystem:

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...