Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
yama60

Elschema Yamaha 60 -82

Rekommendera Poster

Hej!

Har en gammal Yamaha 60hp från -82, tvåcylindrig. Den går som ett skott när den går och nu i sommar har den fått komma ut ur båthuset och smaka vatten efter två somrars stuggbyggande.

Först ville inte startmotorn dra runt men efter lite pillande under instrumentbrädan konstaterades glapp. Motorn startar och går fint, går ner i varv och vid nytt pillande kommer den igen. Så här håller det på tills dess att jag beslutar mig för att koppla bort allt extra som tidigare ägare monterat. Således tar jag bort kopplingarna för lanternor och möjligheten att via instrumentbrädan starta länspumpen (den har ändå nivåvakt). Kvar blir tre kablar ut ur motorn förutom + / - från batteriet. En gul (som kommer från en brun, en blå och en grön, lite ovisst vad dessa kablar har för färg där de är skarvade eftersom det var ohemult mycket eltejp och jag hade börjat lessna. Nu drar inte startmotorn runt överhuvud taget.

Som jag ser det är det fel antingen i tändningslåset, kopplingsplintarna i instrumentbrädan eller helt enkelt glapp i någon av / alla tre kablarna ut ur motorn. Ström finns i batteriet, jag har provat med flera fullt laddade.

Någon som kan kasta lite ljus över detta eller möjligen har en länk eller två till ett elschema för nämda motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...