Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
patflemming

Val av nimbus

Rekommendera Poster

Hej forum

Har börjat fundera på att byts upp mig 2-3 fot i båtstorlek och har alltid varit lockad av nimbus båtar. Jag gillar helt enkelt deras utseende och former. Idag har jag en 23 fots daycruiser som jag är nöjd med men mycket vill ju alltid ha mer.

 

Mina krav på en båt:

Ska göra minst 30 knop, helst runt 35.

Ska gå att övernatta en familj åtminstone 2 nätter i naturhamn

Inte ha större mått än 8x2,75 meter pga båtplatsens storlek.

Även funka som badbåt dvs in och ut till någon badvik över dagen utan allt för mkt förberedelser.

Stor nog för att åka två familjer på en dagstur.

Helst ha ett pentry i sittbrunnen.

Pentry med kyl.

Ska inte vara vansinnigt dyr att serva.

Ska gå att byta olja och filter själv utan att man är världens mest tekniska under.

 

De båtar som jag är intresserad av är nimbus 26 dc, 26 nova samt 250r.

 

Mina frågor:

26 nova samt 250 r räcker dom till för att sova en familj i?

Räcker den gamla aqad 41 motorn på 200 hk verkligen i en båt som nimbus 26 epoca?

Någon som känner till förbrukning med nyss nämnda diesel i en 26 dc?

Är verkligen 250r så himla snål som en del vill göra gällande. Har sett något test från någon gammal vi båtägare där den bara drog runt 1,3 liter på nm vid 25 knop med en V8 på 320 hk?

 

Utseendemässigt skulle jag helst vilja ha en en 250r men jag är rädd för att den inte riktigt uppfyller mina krav på sovplatser samt att pentry lösningen är lite sparsmakad.

 

Idagsläget lutar det nog åt en bättre beg 26 dc, helst med en diesel om det överhuvudtaget ska bli någon affär. Är ju egentligen nöjd med min nuvarande båt men har som sagt alltid varit svag för nimbusarna och nu börjar den komma ner i pris. Även om de givetvis kan få sjunka lite till. :)

 

Ge mig gärna feedback

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft en 26 epoca. Har nu en större Nimbus. Har/är väldigt nöjd med båda båtarna.

Ska ni sova en familj är det nog bara epocan som gäller.

AD41 är nog lite i klenaste laget. Jag skulle gått på en Kad 42 eller helst en Kad 300. Men med dieslarna blir det riktigt trångt i motorrummet.  Många svordomar när man ska serva.Jag hade en V8 i min och det var lite bättre plats men ändå trångt. Oljefiljer var uppflyttat för att enklare kunna bytas. Jag vet inte om denna sats finns till dieslarna.

Jag var som sagt väldigt nöjd med båten. Kör nu en Ballista.

Mvh

Hstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejs

Åk runt å verkligen känn å klämm.

Jag har kört alla tre och läst på en del om dom då jag själv är intresserad av att äga en av dom själv. epocan är ju klart mest bobåt men rent praktisk så gillar jag WA båtar. Skönt att slippa så mycket kapell å det är enkelt att röra sig på dom. En 26Nova är samma skrov som epoca å båda går fint i vattnet. En epoca skulle jag kunna tänka mig en besninare pga ovan nämda dilemman och den är inte skitdyr att köra med en stor bensinare. Finns en ute med stora v8an. Köper man en 26 Nova så skulle jag välja en KAD44, den är ekonomisk å trygg, man kan ju chippa den för bättre ekonomi. Drömmen skulle vara en D4 i denna. Den är bättre vrid men endå lättare i mindre. Dock dyr men ser man på vad man kan tjäna på bränslet så kan man göra en affär om man byter motorn.

Jag själv överväger en 250r men bensinare, Den är roligare en att köra men diesel då den är rappare och lättare. den drar endå inte allt för mycket. 1,2 l/M. Har för mig att det finns ett test där man jämför den mot Aquador 25 å den drar en liter mer över hela registret. KATASTROF

Aquador.250r tycker jag är bättre en 26 novan då man har en bättre soffa i aktern. Men vill man sova på akterdynan så kanske 26Novan är bättre då hela dynan är i sittbrunnen.

Det som man bör titta på vid köp av WA är att man får med helkapell (bak till aktern). Det kapellet är svindyrt att köpa nytt. Ett måste enligt mig är även bogpropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för två bra svar. Kom gärna med mer input.

 

Även jag har noterat att motorrummet är väldigt trångt på epocan, vilket jag ser som denna båtens enda riktiga nackdel. Jämfö med min Windy 23 FC så är det enorm skillnad och det spelar ju viss roll vid service.

 

Är motorrummet större på en 26 nova?

 

Helt klart är ju epocan mest bobåt av de tre.

 

Kanske värt att leta efter en 26 dc med bensinare men jag lite orolig för att förbrukningen drar iväg. Nån som kan kommentera kring förbrukning med bensinmotor? Vill helst inte ha förbrukning över 1,5-1,7. Vad bör man få ge för en vettig 26 dc med bensinmotor. Visst borde det räcka med en vanlig 5,7 liters V8.

 

En 250r hade jag också valt med bensinmotor dels pga att min budget absolut inte tillåter de priser som begärs med hyggliga dieslar. Sen har jag också läst det där testet när en 250r jämförs med en aquador 25. I det testet pulvriserar ju nimbusen fullständigt aquadoren. En del ägare till 250r som jag talat med menar dock att deras 250:or snarare drar 1,5 än 1,2 liter per nm. Kommentar?

 

Det enda som gör att jag ev överväger en 26 nova är egentligen att man verkar kunna få en 2000-2001 för runt 400-450 med en kad 43 eller 44 på 260 hk och det borde väl vara ett bra motorval? Vet att jag sett 26 novor ute till försäljning en bra bit under 400 också med kad 43 eller 44 så det verkar inte vara någon rykande åtgång på dessa båtar och jag räknar med att de begärda priser som finns på blocket går att pressa ned en hel delom säljaren verkligen vill göra affär.

 

Bra tips det där med att man ska få med akterkapell samt bogpropp. Något mer i utrustningsväg som är viktigt att ha på dessa båtar?

 

Hur är det med vindskydd i WA båtarna? Inbillar mig att de som sitter på aktersoffan i epocan är bättre skyddade än de som sitter bak i 26 nova samt 250r?

 

Återigen måste jag säga att jag tycker 250r är snyggast men rent praktiskt verkar den inte vara smart nog planerad för mina behov och då hade jag i så fall behövt gå upp till 300r eller 30 nova och det är Way ont of My leauge.

 

/

P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

250R är ju den klart modernaste och häftigaste båten.. Dock mer en dagbåt iom att du inte ens kan få till kojer i sittbrunnen som du kan på 26DC. Sen blir det såklart blsåigt i aktersoffan, men det blir nog reativt blåsigt där även på 26DC. Tänk även på att toan på 250R är otroligt liten och kan bara användas med dörren öppen. Om det är äldre båtar du tittar på så var pentry extrautr på 250R i början. Beeställde man inte penntry vart det en garderob ist. Om du vljer 250R skulle jag absolut välja bensin. Även om den drar ngra dl mer än vad testet anger så är den ändå snål och dieslarna som dessutom är slöare är absolut inte värda merpriset i en så liten båt. Förstår inte alls varför Nimbus endast säljer 250R med diesel som nya nuförtiden.

Men visst, ska ni vara ute lite mer och ssova 2+2 är ett krav så är ju 26DC given. Den har ju dessutom någorlunda hyggligt pentry och vettigare toa vilket bör vara avgöörande i ditt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi är inne på vår andra säsong på en Epoca med AQAD41 och är extremt nöjda.

2 vuxna och 2 barn 10 och 13 år. Motorn har gått 1000 timmar och är välskött med uppgraderad turbo. Marsch 22-24, toppar 31. Vår har dragit exakt litern per distans vilket är anmärkningsvärt. Med en Wallas 1800 så har vi haft 20 nätter ute i 2 säsonger. Man kan alltid köpa större men vår båt känns som ett  bra val vid snabba dagsutflykter samt några nätter i taget. Vågar påstå att dessa motorer är kanon, inkl 42 och 43 motorn givetvis. Ingen elektronik och tåliga. Lite trångt motorrum men inte speciellt svårservad enligt mig. Skönt med diesel vad gäller andrahandsvärde, brand och förbrukning. Går riktigt bra i sjön samt är mycket båt för pengarna. Vi bytte från Coronet 21DC. 

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Tack för alla bra inlägg. Ja 250r känns verkligen mer som en dagsbåt och är säkert grym för två personer men går nog faktiskt helt bort. Synd att inte nimbus de senaste åren satsat mer på att även ha en dc linje i sitt modelprogram. En dc baserad på 250R skrovet ha ju kunnat vara riktigt bra.

 

För min del har jag nog insett att de är epocan som gäller. Sen gäller det att tänka igenom rätt motorval. Idag verkar det ju vara riktigt svårt att sälja båtar med bensinmotorer men jag är inte så säker på att det är så dåligt att köpa en bensinare. Lågt inköpspris gör att jag inte behöver binda så mycket pengar. Det tråkiga är om dom är löjligt törstiga.

 

Att kunna köra en 26 dc i 22-24 knop med snittförbrukning på 1 liter låter ju väldigt bra vilket får mig lockad av en aqad 41. Detta motorval är ju också de som är billigast en dieslarna på blocket.

 

En fråga. Kad 42 och 43 är bra säger många men vad är det för fel på kad 44 och kad 300 då? Och vad är det för skillnader på dessa motorer. Har fått för mig att alla är baserade med aqad motorn i grund och botten fast med olika kompressormatningar. Stämmer inte det?

 

Vad finns det annars för svaga sidor på epocan som bör se upp med?

 

Återigen tack för all input.

 

Med vänlig hälsning/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. motorerna så måste du försöka bilda dig en egen uppfattning anser jag. Det är så många olika åsikter hit och dit vad som är bra eller inte. Både av personer som verklgen et något och har erfarenhet och av de som bara vill tycka något eller för att de har hört att KAD 300 är skit tex.

Anledningen till avsaknad av ny Nimbus DC är nog helt enkelt för svår konkurrens. Gissar att en ny 26 fots DC skulle gå på kanske 1,8 milj utrustad och klar och det är nog inte så många som vill betala när man kan köpa tyska, franska och amerikanare betydligt billigare och där flera av märkena har ständigt höjer kvalitet ich finnish så att skillnaden mot tex Nimbus och Windy minskar hela tiden. R serien är ju lite unik så den kan man säkert fortfarande sälja till hiskeliga priser. 1.7 milj för en ny 250R smaka på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD300 är inte skit men det är en fabrikstrimmad KAD44. Volvo ska ha karamat ut för många häst ur den så den kanske inte är lika långlivad som en KAD44. Men det beror ju fortfarande lite på hur man sköter sina maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu sitter jag här och funderar. Har sett två epoca med aqad på blocket 400 för den ena och 360 för den andra. Båda från ca -90. Oprutat.

 

Sen en -99 med kad 300 eller om det var kad 44. Pris ca 490.

 

Slutligen en -90 med en ny D3 på 220 hk från 2011. Pris runt 500.

 

Egentligen vill jag inte lägga mer än max 400 helst mindre.

 

Nimbusen från -99 verkar mkt finare i inredning. Än de äldre båtarna. Verkar vara mer teak hek enkelt i ruffen.

 

Hur ska man resonera för att göra så bra val som möjligt?

 

/pat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv nyligen bytt motor  i min Nimbus 28 DC. Hade tidigare en V8:a som havererade förra sommaren. Naturligtvis funderade jag en hel del på vad för motor som skulle monteras. Mitt val blev en helrenoverad Kad 43 från en firma. Varför just denna? Ny VP-diesel var inte ekonomiskt försvarbart. V8:a inte aktuellt. Kad 44 finns en hel del elektronik och denna motor börjar bli gammal. Krånglar elektroniken där kan det bli dyrt. Samma ett med 300:an. Där har VP filat en del så att livslängden fått ge vika en del och en risk med krånglande elektronik. 43:an finns ingen nämnvärd elektronik och är den sista i serien utan elektronik. Till skillnad mot 42:an så är kompressorljudet lite mindre i 43:an. Lite lättare att reparera om något falerar med 41 tom. 43. Det är tvåventilssystem i dessa motorer mot fyra ventiler i 44 och 300.

Det är bra drag i 43:an, 230 hkr. Kompressor och turbo gör att det blir bra prestanda då båten planar ut. Med min  28:a har jag kommit upp i 32 knop med halva vatten- och bränsletankar samt två vuxna personer ombord.

 Med detta vill jag ge Dig tipset om Du köper något äldre 26:a, undvik kadmotorer med elektronik. Ex.vis 44:an ger dig marginellt bättre prestanda men också ev.elektronikproblem. Nu är ju inte vare sig 44:an eller 300:an dåliga på nåt sätt. 41 t.o.m. 43-motorer är slitstarka och enkla motorer om dom skötts på rätt sätt. Iofs. är blocken domsamma i 44 och 300 men... kan vara problem med elektronik med tanke på deras ålder.

Till sist, Nimbus 26 är mycket trevlig båt. Hittar Du ett bra ex. med rätt motor så kommer Du alla ggr bli nöjd! Lycka till!

 

/Moltas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kör en Epoca sedan 2008 med ny V8 bensin och

gör ca 38kn på Max och marchar på 23. Förbrukning

ca 1.5-1.6 beroende på gasspaks hantering.

Valde mellan bensin och diesel då jag köpte den med kass motor men

kunde inte räkna hem en diesel maskin.

 

Jag tog fram sticksågen och sågade 2 st hål i resp

sidoskott och har nu luckor som jag kan plocka bort för oljefilterbyte

Samt startmotor samt stift.

Mått 40x50 cm och man krypa ner i resp stuvfack för access.

Summa kan inte hitta en bättre båt, sover 4 om man vill och en perfekt

Badbåt för dagsresor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare bra input i denna fråga. När du kör på 1,5 i förbrukning hur fort kör du då?

Skulle vara kul att få lite mer detaljer kring hur du kom fram till ditt val och mer exakt vilken motor du valde. Behöll du det gamla drevet och skölden eller köpte du detta nytt också? Köpte du en motor med elektronisk tändning fick du väl dra om ganska mkt el och byta en hel del extra, eller?

 

Blev det ändå inte väldigt dyrt att byta motor? Oftast tycker jag dom som säljer sina båtar med kassa motorer verkar vilja ha ganska mkt bara för båten.

 

Med vänlig hälsning, /p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan få en Epoca för 250ksek i höst med en 271 monterad, släng ut den och plocka hem en ny maskin från USA, om du är lite händig reder du själv ett

Motor byte.

Du borde landa på ca 40 och du behöver bygga om elen till bränslepumpen

annars inte mycket jobb, drev och övrigt behöver inte röras.

De 40 förutsätter att du kränger av den gamla maskinen.

Om nya limpor mm så ramlar det på lite till men det är bara att ta fram miniräknaren. Michigans Motorz kolla på deras hemsida mycket bra att ha att göra med.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt intressant info Pidde. Några frågor till.

Exakt hur går det till att plocka hem en motor från USA? Fraktkostnader mm. Vad satte du i för motor. En Penta eller mercruiser originalmotor eller något annat?

 

Låter ju väldigt billigt att komma undan med 40000 för en motor. Hur MIT räknar du med att man kan få för en gammal bensinare?

 

Ska genast kolla Michigans motorz för det här var ny info för mig att en motor inte kostar mer. Kollar man tex på,brunswick marines hemsida i Sverige kostar ju en 5,7 V8 150000 utan sötvattenskylning och det känns ju ganska dyrt.

 

Med vänlig hälsning, /p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tänkte bara dela med mig av mina egna erfarenheter då jag själv valde mellan en 250R och 26 Nova för några år sedan..

Vi köpte en 26 Nova med KAD43..

Vi ville dock ha en WA så 26DC var aldrig ett alternativ, men för 2 vuxna och ett barn  fungerar det alldeles utmärkt att stanna ute några nätter. Vi har även haft med en kompis till grabben och då sov de i sittbrunnen på luftmadrasser då vi även har det stora akterkapellet. Köper man till sidodynorna kan man även ligga 2 personer över motorn.

KAD 43:an räcker alldeles utmärkt för oss, och vid marschfart på ca 25knop drar den ca 1 liter/nm (toppfart 33knop med B4 proppar). Och då har jag mätt i snitt över säsongen, så inte bara vid jämn fart. Enda nackdelen med denna är att gasreglaget ej är elektroniskt så wiren kan ju gå av, men å andra sidan så ville jag ha så lite elektronik som möjligt då det brukar vara dyrare att åtgärda när det går sönder i fuktig miljö. Jag har även bogpropeller vilket jag rekommenderar.

Lägger du en 26:a bredvid en 250R så kommer du se att 26:an upplevs mycket större.. Badbryggan som ligger över vattenlinjen ingår ju i 25 fot, vilket gör att själva skrovet egentligen är kortare. På 26:an ligger badbryggan och peken utöver 26fot, så denna blir och upplevs som längre. Sittbrunnen är mycket större men dock ingen soffa. Ruffen är lika tror jag i stort sett. Sjöegenskaperna i platt vatten är sportigare i 250R men när det går lite sjö kan du stå på mer med 26:an. Då stegskrovet ligger högre i vattnet, får man också in sjön längre under båten där skrovvinkeln är plattare och det slår mer i den. Och enligt vad jag har hört av 250R ägare så ligger förbrukningen på samma som 26:an.

Det som är kass på 26:an är vindrutan.. Plexi som blir matt istället för härdat glas som på 250R.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Enda nackdelen med denna är att gasreglaget ej är elektroniskt så wiren kan ju gå av, men å andra sidan så ville jag ha så lite elektronik som möjligt då det brukar vara dyrare att åtgärda när det går sönder i fuktig miljö

Du behöver nog inte vara orolig för att vajern skall gå av. Alla båtar med gasreglage har haft det tills för några år sedan. Skadar ju inte att ge lite smörja o kontroll någon gång i och för sig.smiley

Kolla denna tråd om de elektroniska reglagen. Dessa grejor är inte att leka med... Du kan nog vara glad att du missat det tåget!wink

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=461348

Man kan ju bara gissa hur dessa doningar kommer att slå på båtens värde när de är 10-20 år gamla. Vi det laget kommer många av dessa ställdon att vara tämligen rappliga och kanske nödtorftigt lagade, de flesta kommer att ha hört talas om problemriskerna och förmodligen också vad det kostar att byta ut eller renovera. Idag pratar man om hur viktigt det är att motorn är bytt eller renoverad vid köp av äldre motorbåt, annars skall man resdervera XX tusenlappar för motorfix. I framtiden kommer man säkert att lägga ut samma text om ställdonen. Vad kan ett komplett nytt sådant gå på tro, hur mycket skall man reservera för ställdonshaveri? 30k eller kanske det dubbla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att denna debatt alltid kommer när det blir skiften i teknik? Visst kommer det finnas digitala reglage som pajjar men jag är inte så orolig faktiskt. Bilar mm har haft en hlt annan mägde komplex elektronik i många år nu och visst har det varit vissa problem men jag har inte haft några elektronikproblem på någon av mina nya bilar sedan jag började köpa nya bllar 2002. De prblem som har varit har varit mekaniska.

Jag tror inte heller att elreglage kommer att sänka värdet om 20-30 för då kommer det knappt finnas några båtar som inte har elreglage på marknaden. Som allt ny teknik så kommer det kryypa nedåt i storlekarna och prisklasserna ganska snabbt.

Rent funktionsmässigt så tycker jag att de digitala reglagen och digitaliseringen av motorer mm bara är en fördel och att det ger stora möjligheter till komforthöjande funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. Jag är nog rädd att det kan bli betydligt värre för den enskilde individen här än med bilar. Automotive är en helt annan bransch. Där råder helt andra förutsättningar. Där är utvecklingsresurser, tester, utvärderingar, omkonstruktioner och åter tester av en helt annan dignitet och omfattning. Och inte minst av allt, den offentliga och oberoende bevakningen av tillverkarna och deras resultat. Det finns oräkneliga instanser och massmedia som testar och synar de nya produkterna i sömmarna. Ev. dåliga konstruktioner kommer till allmänhetens kännedom på ett helt annat sätt. Tillverkarnas motivation att rätta till problem genom garantier, återkallningar etc. blir därmed mycket större. Den bevakning som finns i båtbranschen i form av t.ex. facktidningar, TV-program är ingenting jämfört med Automotive.

Titt o tätt hör vi i media att bilfabrikanter återkallar sina bilar för modifieringar. När hörde vi om Pentas kvalitetsproblem på TV senast? Den enskilde har här i jämförelse väldigt lite draghjälp. Alldeles nyligen har vi sett att Penta har kvalitetsproblem med bockhornen på vissa av sina D-motorer. Ett fel som mycket väl kan få båten att sjunka under färd (folk kan omkomma då). Hur mycket har det knystats om det utanför branschen, har det varit i radio eller TV? Tänk jämförelsen med att Toyota haft ett fel i styrningen som gör att bilen när som helst kan köra av vägen (folk kan omkomma då). Det hade varit på hela världens bulletiner.

Historien visar att dessa skillnader finns. Bilarna hade en hel del elektronikproblem för 15-20 år sedan med sina databoxar. Dessa betingade först helt horribla priser. Massmedia uppmärksammade dock detta stenhårt och priserna gick ner mycket fort (även om det fortfarande kan uppfattas som dyrt). Idag har man tvingats anpassa sig och sköter detta bättre. Dessutom görs det en del garantiåtaganden i lönndom vid servicar. Mjukvara med av tillverkaren kända buggar uppgraderas till senaste utgåva t.ex..

Dessutom är bilars reservdelar och service konkurrensutsatt på ett helt annat sätt. Vi såg exempel i en annan tråd där ett delrinkugghjul skulle kosta ca 10 127,-. Det skulle vara helt omöjligt att ta ut detta för motsvarande kugghjul i en modern bil. Jodå, de finns där också.

Om så skulle vara fallet skulle det inte ta mer än ett år innan du kan köpa det från TjingTjong för halva priset. Ytterligare nåt år senare ligger det hos Mekonomen eller Biltema för kanske 200,-. Dit kommer vi aldrig i båtbranschen p.g.a. flera orsaker; volymerna är mkt mindre, offentlig bevakning saknas i stort sett, tillverkaren känner inte samma press till ansvar och goodwill. Majoriteten av befolkningen är inte båtägare och de struntar högaktningsfullt i om båtägare måste betala för sitt kalas. Har man råd med båt har man råd att betala... Det är sammhällets budskap. Den enskilde båtägaren får stångas i ensamhet mot tillverkare i monopolställning i större omfattning.

Därför tycker jag din jämförelse med bilar haltar kraftigt. För övrigt är min erfarenhet av mina nya bilar helt tvärt emot din. De flesta problem har varit av elektronisk eller mjukvarumässig art. Oftast dåliga kontakteringar eller helt enkelt programmeringsmissar. Dessa har dock för det mesta åtgärdats helt kostnadsfritt, ibland även efter garantitidens utgång. Båtbranschen har mycket att lära, men det kommer de förmodligen inte göra eftersom de inte har samma piska svingande över sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst stämmer det att det är stor skillnad på bil och båtbrancherna. Dock så tror jag att ganska många (spec yngre generationen) uppskattar den tekniska utvecklingen och de förenklingar av handhavande samt förbättrade komfort som det trots allt ger. Framtiden får utvisa om det blir stora problem, men jag tror nog digitaliseringen av båtvärlden blir svår att stoppa eller undvika.

Än så länge är det ju relativt fristående system dessutom. förutom t ex NMEA2000 nätverken.

Tittar man på t ex VP´s nya heldigitala förarplats så på ett antal års sikt så sitter det säkert liknande lösningar även i ganska små båtar. om man om 10-15 år ändå absolut vill ha analog funktionalitet i en ny båt så blir det nog till att lösa det på egen hand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra synpunkter som jag värderar högt. Har fortfarande inte blivit någon affär för min del av olika anledningar. En av orsakerna är att jag ibland har svårt att motivera byte av båt som bara är marginellt mkt större men otroligt mycket dyrare. Är i grund och botten grymt nöjd med vår Windy 23 FC och den är förhållandevis billig att äga. Det enda ytterligare som jag får om jag byter upp mig till 250, 26 nova eller 26 dc är lite snyggare båt och lite nyare. Funktionerna förblir det samma. Därför kan jag ibland snöa iväg och fundera på 29 dc eller 27 nova.

 

Jag måste helt enkelt bestämma mig hur jag vill använda båten. Vill jag semestra en hel vecka då måste jag nog satsa på 29 dc eller 27 nova. För kortare dagsutflykter med 1-2 övernattningar så tror jag nog att skick och pris för avgöra för min del mellan 26 dc, 250 eller 26 nova.

 

Helt klart verkar ju 250 inte vara så grymt het på marknaden nu. Har ju legat flera ute under hösten med årsmodell runt -02 med V8 till pris runt 430-450, vilket jag räknar med att det finns prutmån på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att 250 inte verkar vara så het är nog mycket att båten tillverkats i 13 år nu och sålts i massor av exemplar för att vara en Nimbus. Vissa år vet jag att de sålt 40-50 ex så det finns ett stort antal ute och dessutom är nog många rädda för V8 iom att de hört att de drar massor av soppa. Personligen skulle jag dock lätt välja V8 i 250 om jag var spekulant. Grym prestanda och riktigt låg föbruning i normala hastigheter. Klart fyndläge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en aquador,25 wa eller C,familjen får plats i båda,hög kvalite..Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi har nu haft en epoca från 89 med 271 bensin i 2 år. Mina Intrycken är positiva, tyst o luktfri motor, vet inte om diesel låter mer? Känns fortfarande fräsch nästa nyskick, om man är snäll, orginalmotorn kvar, bytt till elektronisk tändning och uppdaterad förgasare, går perfekt. Gör ca 33 knop. Drar 1,7 vid ca 23 knop! Kan starkt rekommendera epocan med bensin. Går motorn bra finns ingen anledning att byta dock skönt att veta om raset kommer, verkar det billigt att byta!! Mycket mer båt tycker jag än fc 23:an, som också går underbart i sjön!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...