Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
meckarmicke

Finns verkligen min båt?

Rekommendera Poster

Den perfekta familjebåten för dags/helgturer enligt mig:

6-7m

Max 1500kg

Djupgående max 0,6m

Marschfart >20 knop, max > 35knop

Övernattningsmöjlighet för 2 vuxna + 3 barn (2ggr/år på sommaren)

Vuxen ska kunna sitta upprätt i ruff.

Mycket sitt/socialt utrymme på däck, pentry separat toa ej nödvändigt.

Ska kunna transportera 5 vuxna och 5 barn på kortare dagsturer.

Sjöduglig och barnsäker med höga fribord.

 

Beg pris Max 325 000 men ändå såpass ny att den känns tillförlitlig.

 

Finns denna båt?!?!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig så låter det som om många av de nordiska dc båtarna i 6m klassen passar in på dina krav, flipper,ryds, uttern,yamarin, finns nog en hel radda av dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du kommer rätt nära med Flipper 620 i mina öron :) Visserligen en 80-90-talsbåt men många har fått motorerna bytta på senare år. Du bör hitta en sån med en nyare 4-taktare väl inom din budget.

Nyare DC-båtar som t ex Yamarin 64 eller Bella 620 är mycket lägre byggda, ruffen är bara ett krypin och de har alldeles för lite stuvutrymmen för att kunna husera de prylar som krävs för 2 vuxna + 3 barn vid övernattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 23 DC verkar komma närmast mina önskemål, men jag tycker den verkar kosta mer än den smakar!

 

Hur är det med hard-top i denna storleksklassen? Är det vuxen sitthöjd under hard-toppen?

Viktigt tycker jag tt man kan ta sig föröver när man är 2år, dvs lucka feam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ni övernatta så tänk på att så snart solen gått ner kommer fukten. Man behöver torka ut luften innan sänggående och ofta innan soluppgång för att det ska kännas drägligt. Med 5 personer i en liten båt blir nog sängkläderna rätt fuktiga om man inte har en värmare. Instämmer med tidigare påstående efter att ha krupit in i 6-7 meters dc båtar, Ryds inräknad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tänkbart alternativ kan vara en coronet 24 midi. En 70-80 tals båtmed grym kvalite och designsom fortfarande håller. Finns fina exemplar med ny mpi v8 och mycket annat uppdaterat. Fast den väger nog lite mer än 1500kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi mera omnyare båtar så är uttern c68 ett alternativ annars finns uttern 5700c fast den är nog lite äldre men har utombordare och är lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...