Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jokar

Metallspån i oljan

Rekommendera Poster

Jag bytte olja i växelhuset på min utombordare (Yamaha 8hk) och det kom ut vatten, metallspån och tillslut lite vit och geggig olja. Jag ska naturligtvis byta packningar till på- och avfyllningsskruvarna samt lägga i ny olja.

 

Finns det något mer enkelt att göra? Är motorn helt körd?

 

Den är från 80-talet så inte värt att lägga pengar på men startar alltid otroligt lätt och är pålitlig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följde det med metallspån via oljan/vattnet?

Eller var det bara lite metallspån på den nedre magnetiska skruven?

 

Man kan väl säga så här att för en motor som körs och används är det fullt normalt med LITE metallspån, absolut inget att oroa sej för.

 

Däremot om det är mycket spån som dessutom kommer ut via oljan är mindre bra :0( men då du skriver att det även var vatten i oljan har du säkert mer spån pga mindre effektiv smörjning.

 

Dock tror jag inte att det bara är packningarna för oljeskruvarna som är boven här. När byttes olja sist?

 

I ditt fall hade ja utan tvekan bytt packningar och tätningar sedan fyllt på med ny olja och låtsas att det regnar.

 

Motorn kommer säkert hålla flera år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Tyvärr var det metallspån överallt i oljan och oljan byttes i våras. Var kan det läcka in vatten i växelhuset mer än packningen i tappskruven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter tätningar runt axlarna, drivaxel och propeller axel samt växel staget.



Lägg i ny olja och nya pluggpackningar och kör nåra timmar till. Är oljan då på nytt full med metallspån och vatten kan du ju börja fundera på att reparera eller byta ut växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...