Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
PerManne

Längd på spinnakerbom?

Rekommendera Poster

Halloj

 

Har ärvt ett hemmabygge till segelklubben i vår sjö (viaredssjöns segelsällskap). båten är ca 6,5 meter och det sitter en hobie cat 18 rigg på (tror jag det är) som de satt dubbla akterstag på från toppen. Funderar på att försöka förse den med spinnaker för att lära ungdomarna i klubben hur det funkar.

Men hur vet jag hur lång spinnakerbommen skall vara? Å hur stor spinnaker vågar vi hänga på?

// Manne

post-18549-1394237593,8266_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så ska längden på spinnakerbommen vara samma längd som mellan mast och förstag.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, är oftast lite längre än J-måttet, men det beror ju på på den tänkta spinnens mått..

Men en annan grej. Den masten är väl inte designad för spinne och bom? Håller den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm!

Ser ut som att den saknar spridare. Skulle inte segla spinne på brant slör med den riggen.

Mitt råd är att modifiera riggen med spridare för att få en bättre vinkel mellan vant och mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minimilängden skall vara så att bommen skaii vara lika lång som avståndet från masten till förstaget i höjd med bommens läge. Det kan vara lite mindre än avståndet mellan mast och förstagsfäste. Huvudsaken är att inte skotet gnager på förstagrt i en brant slör.

Något helt annt.  Vad har hänt? Har en sketen IFbåt utkonkurerat en utomordentlig julle? (Detta hör inte till ämnet, men ändå)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo!

Jullen har varit och är fortfarande utomordentlig men det går inte att förneka att det är en mycket, mycket liten båt.

Jag har velat ha en IF sedan jag var tolv. Nu har jag en!

(Hör väl inte till ämnet... men som svar på en fråga)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...