Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonteRalf

Temperatur alarm Volvo Penta KAD 43

Rekommendera Poster

...min Volvo Penta KAD 43:a från 2004 utlöser temperatur alarmet när jag kör över 3 200 varv. Däremot indikerar inte temperatur mätaren att motorn skulle gå varm. Har korrekt nivå på kylarvätska och sjöfilter ok. Någon som vet vad detta problem beror på?

Hälsningar

Johnny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har exakt samma problem, sänker jag varvtalet till under 3000 så upphör larmet. Det konstiga är att det bara är BB motorn som uppför sig så. SB motorn kan gå på maxvarv?

Kom gärna med feedback om du löser problemet.

MVH: Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...det är väl temperaturvakten och inte givaren som utlöser larmet.

Temperaturgivaren ger väl gradtalet till temperaturmätaren.

Återkommer med feedback efter byte.

Hälsningar

Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långsökt vet att det är en gammal tråd men nu har vi exakt samma problem. Hjälpte det att byta givaren???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Majsansson:

Långsökt vet att det är en gammal tråd men nu har vi exakt samma problem. Hjälpte det att byta givaren???

Jag också, ett gammalt känt problem som återkommit.

Nu ballar även varvräknaren ur och laddningslampan lyser samt temp- eller laddningslampan tjuter.

Nu var jag lugn för jag vet precis vad det är. Kunde fixas under gång, stängde inte ens av motorn. Litet lustigt för jag skrev om detta i en annan tråd som ett tips.

Inte säkert att du har samma problem, men jag har en trasig låsning på den stora runda multikontakten som går in i motorns svarta kontrollbox. Om den kontakten hamnar på sniskan kan instrumenten på instrumenttavlan bli utan signal.
Häromdagen hade jag varit i motorrummet och stökat runt litet, hade antagligen av misstag kommit åt denna kontakt eller fastnar i själva kabeln, så det blev dålig kontakt.

Så om man får tryckfall eller laddningsproblem, eller att varvräknaren fånar sig skall man först kolla denna kontakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Majsansson:

Tack för tipset vi kollar 😁

Ja gör det, det är ju inte säkert det är det felet, men det är ju väldigt lätt att kolla. Det sitter förövrigt en likadan kontakt, eller kontakdon, i andra ändan av kabeln under instrumenttavlan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu är i alla fall ny givare beställd. Kontakter ska kollas och kam i sjövattenpumpen ska bytas.. fortsättning följer 😕🙈

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...