Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
simino

Stor båt - stora bekymmer (tankar om att byta båt)??

Rekommendera Poster

Skulle behöva lite kloka tankar från er.

Vi är en familj som har haft en 22-fotare ett par år och vill byta upp oss till något större. Rent ekonomiskt och med tanke på båtmarknaden så har vi råd att skaffa oss den båt vi vill ha i 31-32-fotsklassen (tex en Coronet). Men det skrämmer lite att gå till en så pass mycket större båt, allt blir ju dyrare med två motorer, dyrare bränslekostnader, mer teknik som kan gå sönder i form avv vv-beredare, ankarspel, etc etc. Mot detta står själva nyttjandet, när vi kollat på båtar som ligger runt 8m så känns de marginellt större än den vi har. Vi har inga större kunskaper så att vi kan mecka själva eller jättemycket tid att lägga på underhåll. Så hur pass mycket underhåll och pengar blir det med en större båt i bra skick? Kanske lite som att fråga hur långt ett snöre är, men är det någon med liknande erfarenhet som kan berätta lite om hur ni har upplevt det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med att det blir mycket dyrare vad gäller underhåll, särskilt om det är 2 motorer. Mer teknik som kan krångla nämner du ju själv. Du kommer förmodligen heller inte ens att kunna sjösätta eller ta upp den själv längre. Du blir beroende av andra på ett helt annat sätt. I tillägg till detta får du räkna med att hela hanteringen av båten blir bökigare. Krångligare tilläggningar vid blåst etc. Ibland känns det ganska så tungt att ha en stor båt faktiskt. Mitt tips är att glömma hela idèn. Man har inget roligare på sjön bara för att båten är större. Det är iaf min erfarenhet. Jag skall byta ner mig igen så snart det blir läge.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två sidor på ett mynt , själv tycker jag inte att allt blir bökigare med större båt . Upp ska den i alla fall , stor som liten , service ..jag det blir materialmässigt x2 ..men inte timmar !

Att lägga till med dubbla maskiner är en fröjd . :-)

Om nu en maskin inte vill ..så har man en till , kan man lätt ta sig hem eller till en säker plats ! Prova de med bara en motor ......

 

Kostar mer ...men smakar mycke mer :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och familjen har gjort samma resa som du funderar över. Vi gick för fem år sen från en Flipper 700 till en Coronet 32 Oceanfarer. Den Coronet vi köpte var i bra skick, men det blev ändå avsevärt mer jobb och kostnader, både för vanlig service och olika grejer man ville fixa. De senare kanske inte alltid helt nödvändiga i den korta tidshorisonten, men samtidigt ökar de egna ambitionerna och kraven.

 

Att köpa en 32 fots motorbåt, framförallt en äldre sådan, innebär i praktiken ett ställningstagande att båten på gott och ont blir ditt huvudsakliga fritidsnöje.

 

Är det värt det? Än har vi inte sålt, men jag är inte säker på att jag skulle göra det igen. Jag ser det som att båtliv är något jag och familjen håller på med några år och sen lägger vi av och hittar på något annat.

 

Just nu sitter jag i båten i Oranienburg utanför Berlin och väntar på att familjen ska vakna så att vi sen ska kunna ta tåget in till stan, vi lämnade Stockholm för tre veckor sen och kommer vara ute i fem. Har hittills kört 770 nm. En resa som hittills varit en jätteupplevelse; köra Stockholm - Öland nonstop i solsken och nästan platt vatten, mysiga hanmnar i Skåne och Danmark, tyska kanaler och småstäder. Den resan hade jag inte gjort med Flippern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde precis samma resa med en större litet äldre segelbåt. Tyvärr ledsnade jag efter 4 års kontinuerligt renoverande. Litet synd kanske, för den började bli klar. Tyvärr vet man ju innerst inne om alla återstående grejor man borde gå på härnest.

För min del var jag nere vid båten i princip varje helg året om. Oavsett om vi var ute med den eller den bara låg och guppade.

Nästa mentala utmaning när man lägger så mkt tid på en båt är att man vill att familjen ska vara lika intresserade. När de visar sig faktiskt ha andra intressen utöver båten blir det konflikt.

Mitt sätt att hantera det var att fixa allt som hade med båten att göra, helt själv utan inblandning av familjen och att undvika att klaga över allt jobb till dem. Då gick det helt ok.

Men med dagens låga ränteläge kan det vara läge att tänka om och lägga på litet på inköpspengen för att få en nyare båt som har allt fräscht och fint.

Annars brukar väl tummregeln vara att 10% av båtens pris kostar den per år i löpande utgifter. 1 miljon båt kostar alltså 100 tsek årligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog klargöra vad du vill uppnå med  bytet. Om den nuvarande båten upfyller dina krav och dina funderingar på byte bara beror på att det skulle vara kul med en större båt skulle jag avråda. Större båtar betyder naturligtvis större kostnader och lite mer jobb, men det behöver inte vara så dramatiska skillnader. Det finns säkert en skarp gräns mellan en och två motorer, både när det gäller bränsle- och servicekostnader. Frågan är om merkostnaden för två motorer svarar mot fördelarna när det gäller manövrerbarhet och säkerhet. Personligen tycker jag inte det.

En annan fråga är hastigheten. Vi har en planande båt i 8 m klassen. Det tillåter oss att snabbt  (22-24 knop, 1.3-1,5 l/nM) komma till våra favoritplaser i skärgården. Väl framme bor och lever vi ( oftast 2 pers, ibland fler) komfortabelt ombord. 8 m+badbrygga är alltså i det här fallet en perfekt kompromiss för oss, men givetvis har inte bara storleken, utan också båtens planering betydelse. Detta är bara ett exempel. Det finns säkert lika många sorters båtliv som båtägare och, som sagt, bör du nog ha klart för dig hur just ditt skall se ut innan du tar steget att byta båt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fundering när jag läste tråden. Är det inte diskussioner som denna som är en av anledningen till att priserna på äldre båtar rasat kraftigt? Dvs köper du en större äldre båt så blir båten din huvudsakliga fritidssyselssättning såvida du inte ha möjlighet att leja bort allt jobb.

Intresset för ett så stort åtagande i form av sin egen begränsade fritid, bara för att få åka båt ett par veckor på sommaren har nog gått ned rätt kraftigt skulle jag tro. Vad tror ni? Jag tror väldigt många yngre tvekar inför detta tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det förutom en skarp gräns mellan 1 eller 2 motorer även finns en annan komplexitetsgräns mellan mindre och större båt, även om den är suddigare och beror på båttypen. Håller man sig kring 20-24 fot brukar inte saker som ankarspel och bogpropeller vara några direkta måsten. Kommer man upp på ca 28-29 fot och däröver vill man numer gärna ha detta. I alla fall om det är en V-bottnad båt. En segelbåt eller snipa går iofs lite mer som på räls i jämförelse när man ska lägga till och är även lättare att dra bakåt när akterankaret ska upp. Detta är i alla fall mina egna erfarenheter, jag har haft alla typerna.

Även om båten redan har dessa grejor vid köpet så är det mer som skall hållas igång och skötas.

Det där med familjen som någon nämnde ovan, att det finns risk för slitningar om inte alla tycker det är lika roligt, är också viktigt. Den erfarenheten har jag också gjort. 2 ggr....

Jag är nu inne i gång Nr. 2 och får nu göra precis allting själv. Häromdagen sydde jag nya gardiner.

Allt detta är ju givetvis subjektiva och individuella upplevelser, men för egen del har jag sista två åren börjat känna att glädjen över att hålla på med båten och ut och åka börjat försvinna. Det har liksom blivit för stort och tungt med allt, känns mer som någon form en projekthantering än rent fritidsnöje.

Jag vet att det inte beror på minskat båtintresse, det finns kvar. Det är bara det att det liksom blivit för stort. För jobbigt att ha koll på allt och jag känner mig aldrig riktigt avslappnad med båten som jag gjort förr. Jag vill inte verka alltigenom negativ till större båt, och vi är ju alla olika, men jag tycker detta är något man noga måste tänka igenom och helst också känna att hela familjen förstår vad en större båt kan innebära.

Kommer man på att man gjort fel och gått för långt kan det vara svårt att ta ig ur knipan som marknaden ser ut idag. Den sitsen sitter jag också i....smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som replik på Zwens mkt bra inlägg, så kan jag nämna att jag hade en lång lista i Excel där jag betade av projekt efter projekt.

Det mest signifikanta exemplet för frågeställningen var när jag tog semester 1 vecka och familjen var ute på landet utan mig. Vad gjorde jag? Jo, drog om hela elsystemet! Det är semester det! Solen stekte och jag harvade i båten. Men elsystemet blev prima sen i alla fall. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar!

Att vi behöver en större båt är helt klart och jag gissar att redan nästa år vill barnen kunna ta med nån kompis. Att sova med familjen går bra i vår 22-fotare men att rådda med mat är för trångt och det finns inget vettigt utrymme för en toa. Jag räknade lite på det igår och jag tror i vart fall att vi ska undvika en båt med dubbla motorer, annars lär vi tredubbla våra bränslekostnader och det kanske vi skulle klara, men risken är att vi blir småsnåla och inte åker dit vi vill.

Ingen som kan föreslå en bra modell? En anledning till att jag började fundera på en 30+ fotsbåt var att jag var och kollade på en Orrskär 850 som jag tyckte kändes trång (var inte heller jättefräsch i inredningen vilket säkert gjorde sitt till). Nåt sånt hade jag först tänkt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Saltö 31 kanske? Tillräckligt lång för att klara av akterruff men ändå ha en hyggligt stor sittbrunn. Tror att en del av dem är självbyggen så utförande kan variera.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 motorer innebär definitivt inte dubbelbränslekostnad, däremot är det service och underhåll på 2 drivlinor istället för en. Coronet är sjukt fina båtar, och jag snudd på avgudar dess kvalite och design..MEN ..det är en entusiastbåt idag, och de innebär att de är tämligen för att inte tala om mycket svårtsålda. En 32 oceanfarer med nyare motorer ligger kanske i 500.000 kr (iaf tror ägarna det) och det är mycket pengar för en 40 år gammal båt. Coronet har dessutom otroligt mycket trä i inredningen och det kräver tid och omvårdnad. Båtmarknaden idag är inte som för 10 år sen. Det är högst osannolikt att du får igen pengarna, och tumregel säger ju dyrare båt desto större bakslag. Nu är ju båtlivets bästa dagar ej mätbara i pengar, men man bör välja objekt med omsorg. Det finns så otroligt mycket båtar på Blocket att man ge saken tid och leta en som har det, Dvs, skicket, rätt motor, bra utrustning och hyggligt pris. Vänd på steken och tänk att den dan du ska sälja vad är det som ska få en köpare att välja min framför 20 andra likadana.

Att äga en större motorbåt är inte gratis. Mitt råd är ändå att du köper en båt med nyare drivlina (diesel), bra skick, bra utrustning. Köp eftertraktade märken Nimbus, Aquador, Flipper osv . Nu vet jag inte vilken budget som ni satt visserligen, men tänk igenom användandet, budget, tid att pyssla, vinterförvaringsmöjligheter/kostnad för det osv. Det blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Men som sagt, båtlivet är svårt at värdera :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar i mycket det Stefanius säger om att köpa kända märken så att du får båten såld om du tröttnar.

 

När det gäller Coronet så tycker jag absolut du ska ta chansen och titta på någon/några sådana. Visst är det entusiastbåtar idag, men de funkar faktiskt också alldels utmärkt för vanligt båtliv också. När vi köpte vår Oceanfarer så hade vi dessförinnan tittat på väldigt många andra båtar i 8,5-9 metersklassen, säkert ett 20-tal olika båtar av olika typ och märken. Det var båtar från 80-talet i högst varierande skick och med gamla motorer som ägarna då ville ha kring 500-550' för. Två av båtarna såldes dessutom innan vi hunnit bestämma oss, så priserna var inte helt åt skogen då. Oceanfarern upplevde jag då som väldigt mycket båt för pengarna med stora utrymmen ute och inne.

 

MEN de är som Stefanius säger trots (eller kanske tack vare) sin goda kvalitet långt ifrån underhållsfria. Ett grundtips är alltid att hoppa över renoveringsobjekt och istället köpa en båt i det skick och med den utrustningsnivå som du anser att du kan leva med. Det gäller alla båtar men definitvt en så stor och gammal båt som en 32-fots Coronet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämnts så är det inte storleken i sig som spelar roll när det kommer till undehåll etc. Det är antalet prylar som kan gå sönder alt som behöver service. Som jag ser det så är det inte värst mycket mer jobb att tvätta/polera/vaxa en större båt än en mindre. Det är heller inte väldigt mycket mer jobb med en större motor än en mindre. Ibland kanske det tom är mindre jobb med en motor i en större båt då de kan ha bättre med plats runt motorn än en motor i en mindre båt.

Fast det kostar oftast mer att driva en större båt. Högre kostnader för upptagning och förvaring tex.

Generellt tycker jag att om man känner att man vill ha större båt för att kunna ha med barn eller kompisar så ska man satsa på det. Att inte göra det och sen inte veta om man gjorde rätt eller fel gillar iaf inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nu har jag inte en Coronet 32 OF men väl två mindre Coroneter och som entusiast rätt så bevandrad i märket. Just Coronet OF måste ju vara en av båtvärldens mest välplanerade båtar, visserligen är det bara styrplats från flybridge men det kan man väl leva av.

Det är fina priser nu och bra utval av Ocenfarer, är sugen själv på att byta upp mig men då kan jag inte traila själv och det är ju en nackdel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det blir dyrare med två motorer krävs dubbelt underhåll.och skulle nåt hända tex motorbyte eller grundkörning. inte så kul o byta två maskiner. Bränslet behöver inte kosta mer med två motorer då den förmodligen går lätt i sjön. men med många års erfarenhet så skulle jag satsa på en båt med en stor motor. tex en maxum 290 eller bayliner 2855 el 2955. Då storlek på båten är verkligen stor så får man mkt båt för pengarna. men det är jag.. om ni köper en båt så akta er för alla båtskojare när det kommer till att laga o serva båten...många som luras i båtvärlden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...