Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RitPer

Köpa Laserjolle

Rekommendera Poster

Hej!

Har i dagsläget en Trissjolle som jag och sambon seglat en del i. Sambon är dock inte ilka intresserad som jag och därför funderar jag nu på att köpa något mindre och mer lätthanterligt som jag kan segla själv. Trissen är ju inte jättespännande att segla, framförallt inte själv.

Har sonderat marknaden en del och kommit fram till att det är en Laser jag vill ha. Frågan jag ställer mig är om jag borde ha en standard-rigg eller en Radial? Borde finnas massor om detta men hittar inte så mycket. Går man efter rekommenderade viktangivelser så bör jag ha en Radial då jag inte väger mer än 65 kg (30 år). Begagnatmarknaden verkar dock mest bestå av Standardriggar och undrar därför lite hur svårhanterad den blir för mig?

Samt hur bökigt är det att ta med en gast då och då i Lasern? Det blir trångt förstår jag, men är det görbart?

Någon som har erfarenhet av detta?

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte bor någonstans där det är ovanligt blåsigt så kör på standardriggen. Det kommer vara lite långsamt på kryssarna och lite spännande att gippa när det börjar blåsa 8-10m/s och uppåt men hur många dagar på säsongen gör det verkligen det?

När jag kappseglade Laser så tränade jag i stort sett alltid i med stora riggen men tävlade med Radial då jag med samma vikt som du inte kunde hävda mig på kappsegling med stora om det blåste.

Gällande att segla med gast; det funkarmen det är trångt som tusan, risk att man slår gasten i skallen med hängpinnen och lätt att vingla omkull när man länsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Verkar ju som att det skulle funka med en standardrigg då. Om man nu skulle få för sig att byta till radial i efterhand vad behöver bytas i sådana fall? Segel och mast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel och undermast är det enda som skiljer Std och Radial. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segel och undermast är det enda som skiljer Std och Radial. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på Standard du är bara 30 - snart är du gubbe och då kommer gubbfläsket ;) Det kommer plötsligt och går fort. Tio kilo på ett halvår inget konstigt runt 40 år... De där tio åren mellan 30 och 40 tror man är en evighet, men känns lika långt som ett år innan man fyllt 30...

 

Oavsett om du har koll på kilona satsa på Standard och du kommer inte ångra dig.

Det är hur kul som helst och leta gärna upp segeklubben och dyk upp tävlingarna. Vid 35 så är det dags för Master.

EM seglas i Borstahusen kommande vecka.

http://www.teamboss.se/EUROPEANLASERMASTERCHAMPIONSHIP2013/tabid/450/Default.aspx



Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt som mål att öka i vikt så jag växer väl i båten om några år som du säger. :-)

 

Vad bör jag kolla på vid köp utöver det mest självklara som segel och dyl.? Hur kontrollerar man lättast att båten är tät tex? Misstänker att många båtar har legat orörda vid sommarstugan i ett antal år. Vågar man köpa sådana exemplar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att köpa nåt som legat på något landställe, det är rena pansarkrysarna!

Gamla båtar måste man kolla att de är täta i mastfoten. Senare båtar, jag kommer inte ihåg årtal men nån gång i slutet på 80-talet tror jag, så fick de en metallkopp som eliminerar den läckagepunkten. Det är väl den enda större grejen tror jag. Och riktigt gamla båtar bör man byta flytelementen i om det inte är gjort.

Kolla att masten är rak, ingen katastrof men kan ju vara prutläge om övermasten är krokig, vilket de alla blir....

Kolla också att roder och cb är raka, de kan slå sig om de blir varma. Till exempel förvaras under däckskapellet på sommaren...

Täthet kollas enklast med att sätta en dammsugare på blås i akterpluggen. Var lite försiktig bara, det har hänt att folk späckt loss däcket så på täta båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, är detta med mastfoten något man kan laga eller köpa metallkoppen som reservdel?

 

Antar att man kollar flytmassans skick genom att väga båten? Känns som att byta flytmassa är ett lite för stort projekt för mig.

 

Tack för all info hittills!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laga mastfoten är en ganska stor operation. Man måste ta hål i däcket för att komma åt att plasta.

Flytelementen är enkelt däremot. Det ska inte vara skumblock utan luftfylda plastdunkar, mjuka. Är det skumblock så byt dom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...