Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PederGbg

Segelbåtstips 600-900 kkr

Rekommendera Poster

Efter några år på land börjar det så smått att suga i seglartarmen igen. Familjen består av 2 vuxna & 2 barn (6+8 år) och vi vill ha en båt i 35-40 fotsklassen. Helst ska den vara relativt lättseglad då frugan helst sitter och solar :-)

Vi kan tänka oss betala 600-900 kkr.

Vad har ni för tips?

/Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt - finns nästan hur mycket som helst att välja på med den beskrivningen med hur många olika egenskaper som helst (racer/långseglare nytt/äldre osv osv). Har du lite fler parametrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inlägget var nog inte helt genomtänkt :-)

Vi vill ha något nyare, max 10 år gammalt (om det nu anses vara nyare).

Nån racer är inget för oss, då vi bara kommer familjesegla på västkusten & Danmark

 

Det jag kollat lite på (endast på annonser, inte irl) är typ

Bavaria 36 & 37, olika Jeannau & Beneteau. Gillar även designen på Hanse

Har precis börjat scanna vad som finns i vår prisklass och det är onekligen en djungel :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skjuter väl snart någon av en eldkastare på mig, men Hanse är det varv som övertagit sämsta-båtvarvs-flaggan efter Bavaria. Så en Hanse skulle jag aldrig köpa, men kanske en Bav om priset är rätt. Har man inga planer på att havssegla kommer vad som helst att hålla och då kan man lika gärna ta något som är rymligt och stort. 

Tänk bara på att höga fribord inte bara ger en spatiös salong, det ger även höga fribord som gör det svårare att manövrera båten i hamn när det blåser på lite.

Jag gillar First, lagom mycket rejsighet men samtidigt en fullt fungerande semestervilla samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skulle jag köpa eller liknande(längre,kortare).

Om jag satt i din sits.

Jag skulle se till att hitta en segelbåt utan saildrive.

Som den här.

http://www.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2272067&ybw=&units=Feet&access=Public&listing_id=72731&url=

Men ska du köpa den här så ge dem ett lägre bud.Jag tror det funkarsmiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt med partialrigg och själslående fock är ett hett tips om du räknar med att vara ensam om segelhanteringen (några år till). Rullstor är superbehändigt och rullfock en självklarhet.

En båt med dubbla akterhytter är att föredra med barn som om inte så lång tid (tro mig, det går fortare än man anar) kommer att kräva att slippa bo i samma hytt som (små)-sykonet men gärna vill ha en kompis med för att inte sitta och sura hela semestern. Om 5 år kanske det inte är så lätt att byta båt - vem vet hur marknaden ser ut då.

Dessa saker kan man hitta på många 10-åriga kontinentalbyggen. Tänk bara på att en segeluppsättning för en 35-40-fotare går på många pengar och 10 år gamla segel brukar behöva bytas ut.

Titta på Elan också. De seglar bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spot on, precis så har jag tänkt ang rigg och antal hytter. Har även sneglat lite åt Elan 37 och ev 40 fast de ligger lite högre i pris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker moderna båtar är extremt lättseglade jämfört med när jag var ung



( köpte en R7:a när jag pluggade, tung och trög men gick förstås bra i hård kryss... )

Just kryss är en dålig egenskap hos moderna produktionsbåtar, tror man i Medelhavet nog mer går för motor mot närmaste hamn när det brallar i ordentligt...

Jag varnar alltså för att det kan vara roliga båtar, lätta att reva, gärna med ankarvinch med motor akteröver så du inte behöver dra upp 15 kg ankare, stora inuti, bekväma osv osv

Men - alltså lite veka? Man behöver reva rätt tidigt och barn kan bli lite skrämda faktiskt innan de tycker det är jättehäftigt med stor lutning och vatten över sprayhooden.

Men föreslår att du hyr en båt så här i slutet av säsongen och ser efter själva hur det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har har haft en Tailwind 33 och en Accantus 78 samt vuxit upp med en Johnson 26 så jag vad det innebär med att dra upp ankare för hand:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt, Peder, nu väger ankarna 15 eller troligen 20 kg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp och därför är elektriskt ankarspel (hest både i fören och i aktern) ett krav smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade i  700 båtar i test men de hade inte Cyklades med. Benetau har ju flera modellprogram där First är erkänt goda seglare medan Oceanis segelegenskaper är mer tveksamma. De brukar ha för liten kölvikt med vekhet och avdrift som resultat. Tittar man på köldjupet 1.80 på denna båt kan man dra slutsatsen att den är mer åt Ocenaishållet än First.

Du får googla på Cyklades och se om man testat den i någon utländsk media. Yatching mountly brukar tex göra väldigt bra tester. Kolla där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessvärre tror jag ändå inte att detta är rätt båt för oss. Den har inte bodpropeller & rullmast vilket vi helst vill ha. Sen tycker jag den ser jäkligt plastig ut i sittbrunn pga avsaknaden av teak.

Jag kikar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du tänka dig att köpa båt i Tyskland, Holland tex. Det är ett större utbud där och många båtar har bogpropeller på kontinenten. Dom har mer behov av det i sina trånga hamnar.

Att köpa båt lngt hemifrån är faktiskt en bra ide då man får se seglingsvatten man inte hinner nå på en normal semester. Vi köpte förra båten i Danmark och fick uppleva Dansk hamnliv som vi inte har kunnat komma åt efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan jag det. Jag har kollat lite tidigare på detta och även tex Kroatien. Är mer tveksam till dessa fd charterbåter pga av slitage både från mkt segling men även från sol. En fördel med charterbåtarna är väl att de är välskött när det gäller servicar etc. Men som sagt Holland och Tyskland absolut. Har du nåt tips på sajter man kan kolla på? Boat24.com har jag kikat lite på

 

Tacksam för ert engagemang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jag tycker ofta man ser på Blocket att det annonseras en del båtar till bra priser som ligger i Danmark. Finns det någon speciell anledning till detta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att du har haft en Accantus 78, det har jag med.

Numera seglar jag First 35 och är otroligt nöjd med det bytet. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul, och han jag sålde min Tailwind 33 till hade också haft en Accantus 78 :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Accantus 78 måste vara själva urbåten. ;)

I begynnelsen var Accantus 78... devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det nog :-)

 

Och där var Diva 34:an såld, det var nog ett riktigt bra pris, den såldes mindre än 24 timmar efter annonsen kom ut på Blocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JaFirst 40,7 står för fart och komfort och denna http://www.blocket.se/helsingborg/Beneteau_Oceanis_411_46765409.htm?sa=1

står för komfort och fart. Båda är lätthanterliga och du behöver nog bara frugan att hålla båten medan du lägger loss eller till. Har de dessutom en bra autopilot kan du kryssa själv när autopiloten gör slagen. 411:an har enkelskrov och det tror jag 40.7 också har. Hur som helst är det fina båtar som är prisvärda och som man nog är stott att äga och gjädjefulla att bruka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte i våras en Bavaria 30 årsmodell 2006 mycket nöjd med märket. Liknande situation båtfritt i nästan 8 år och tre små barn 9 år 6 år 2,5 år och fru som helst inte vill dra i en massa tampar när solen skiner. Trodde aldrig att en 31 fotare skulle räcka (vi hade en 70-tals 30 fot tidigre) men det gör det för oss. Enkel segling med rullstor och rullfock. I din prisklass kulle jag satsa på lite större Bavaria kanske en nyare 35:a, så ny som möjligt. Tänk bara på att stor bred båt är lite svårare att få fast bryggplats i båtklubb samt om ni i högsäsong vill ligga i populär gästhamn. Då har jag varit glad för lite mindre båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu visserligen lite äldre än 10år, men en bra familjebåt, Tuff och trygg OCH lätt attt segla själv med, ALLEGRO 33 , men för att inte bli för jävig så rekomenderar jag dig att prova segla en koster, ( Havsfidra, Vagabond,laurin, och OE) väldigt bra båtar dom med men..... som sagt jag är jävig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det ett besök på Öppna Varv på Orust idag för lie inspiration :-)

 

Nån med erfarenhet av Hanse 400? Har mailat på en sådan 2009, rent utseendemässigt tilltalar den mig mkt, men rymms inte i min budget. Kanske får man tänja lite på budgeten ;-)

 

Skepp ohoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hanse skulle jag undvika som pesten. De ser jättefräcka ut men håller extremt dåligt. Hanse övertog sämsta kvalitetsstämpeln från Bavaria för några år sedan och verkar inte göra mycket för att bli av med den. First 40.7 däremot... Mmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...