Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Maxws

Vatten i ruffens stuvfack Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Maxi 77 och får ibland in några deciliter vatten i stuvfacken inne i salongen. Alltså stuvfacken under kojplatserna. Detta sker när det inte regnar så jag antar att det är havsvatten som läcker in. Det sker bara ibland så eventuelt är det när båten kränger vid segling.

Vattnet kommer inte ifrån babords stuvfack i sittbrunnen, som hos många andra. Där är min list nybytt och facket är alltid snustorrt.

Någon som har nån idé om var vattnet kan komma ifrån?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en smärre chock när min M77 var nyinköpt. Första rejäla seglingen gav mig åtskilliga liter i stuvfacken samt upp till durken i ruffen. Letade mig fördärvad efter läckor uppifrån och ner. Efter att jag torkat ur och konstaterad att inget vatten kom från kölbultar el genomföringar så lade jag ut ett par dagar senare. Mycket riktigt, vatten i stuvfacken och mattan blev blöt igen. Leta leta leta men ingen läcka hittades. Till slut fann jag orsaken : Trasig färskvattentank samt anslutning t densamma. Jag hade tankat många liter vatten utanför tanken men innanför skrovet. När det sen lutade rann det utåt sidorna och akterut. (Tanken satt i förpiken). Bytte t säck och har haft torrt sen dess så det kan ju vara en möjlighet i ditt fall också. Ligger du i saltvatten kan du ju alltid smaka på vattnet, den lyxen har vi ju inte i Vänern där man faktiskt i nödfall dricker direkt ur sjön :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då borde man märka det på att takytor och annat är fuktiga med vattendroppar. Jag tycker att KillerBoos förslag låter troligt, då jag har lite samma fel själv i vår First 35s5. Det läcker lite från tankarna, så om man tankar med för högt tryck vill det gärna svämma över en smula ett tag efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...