Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jawo

Varför äger inte kvinnor båtar?

Rekommendera Poster

Hej, Är det inte underligt att det är så få kvinnor som äger båtar? Varför är det så tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oah! Jag får inte gå in på sådana länkar! Jag vågar inte ens föreställa mig vad som finns på sidan! Nåväl, jag har en högst oseriös teori. Män kan utveckla ett intresse och ett samlande av vad som helst. Vin, navkapslar, navelludd, fönsterspröjsar från Medelpad, modeller mejslade av hårdkokt äggula osv. Kvinnor ser till det praktiska, men intresserar sig sällan för saken i sig. Jag tror nog kvinnorna i hushållen äger lika stor del i båtarna med helt enkelt inte intresserar sig på samma sätt. Gissar att det är djupt rotat i mäns önskan att visa upp sina samlade objekt för att imponera på brudarna... ;-) Inte för att jag gillar att generalisera, men man blir nog tvungen på en sådan fråga... /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm... Bra fråga..... Jag har ingen aning...... Sjælv har jag två båtar och frun vill inte køra någon av dem...... Men juridiskt sett så æger hon ju hælften...... Tål att tænkas på... Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av samma anledning som killar är så underrepresenterade i syförningar kanske ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det underligt?Här är det tvärtom,jag har aldeles för många,enligt min man.5 st.Han kan inte,köra eller segla någon av dem.Å andra sidan,ger det en viss frihetskänsla.Kan det vara så...........?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:-nojd Vi äger vår båt tillsammans, men det är jag som sköter det praktiska. Jag kan sticka ut själv, men det skulle hon aldrig komma på tanken att göra. Varför det är så? Vem vet inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi äger oxå vår båt tillsammans. Just nu renoverar vi båten och det är jag som ställer och styr för det mesta. Annars delar vi på allt. Ja förutom service av motorn. Det tycker jag e trist så det gör killen. Min fråga är varför ställer man en sån här fråga? Det är väl inte så konstigt att det är fler killar än tjejer som har båtar, samma anledning som att fler killar gillar bilar. Samhället är uppbyggt på ett sånt sätt. Att det sen finns en del som bryter den linjen är väl bara roligt. Sen är det nog inte så få kvinnor som äger båten mannen skryter om vid bryggan ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jawo! Ägarfrågan är nog 50/50, det är nog det praktiska och slentrianmässiga i man/kvinna, det gäller att bryta mönstret. Ex ta nu vårrustningen, i de flessta fallen blir det mannen som åker och tittar till båten, kvinnan vill säkert men tiden räcker inte till, för under helgen skall det tvättas, städas, handlas till gemensamma hemmet så var och en gör det som den behärskar bäst eller brukar göra. Börja med att bestämma Er att nu till helgen skall VI hjälpas åt med BÅTEN, man tar med kaffe, mackor och HELA familjen, när man kommer till båten så får tex den som kan båten bäst oftast mannen ha en genomgång på vad som skall göras och varför denna helg osv tills det är dags att sjösätta, sedan delas arbetsuppgifterna ut efter förmåga, den som leder arbetet mm skall ta sig tid att även förklara de olika momenten, delar, motor, alt annat som är av vikt och säkerhet. Redan nu kan de familje medlemmar som saknar ex förarbevis och navigationskunskaper mm gå kurser. När det är dags för sjösättning så bryt mönstret igen med att låta KVINNAN och övriga i familjen styra, träna på att lägga till osv det som mannen brukar göra lägges nu som huvudansvar på ex KVINNAN. Allt handlar nog om kunskap, känner man att man kan så vågar man mer och mer. Friheten är det bästa med att vara BÅTÄGARINNA, kan bestämma själv när jag vill ut och bada, fiska osv PS Om många män lät sina kvinnor ta över rodret och delade med sig av sin kunskap eller är det okunskapen de är rädda för att blotta? MVH suzz :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min KVINNA vill hellst sitta längst fram och njuta av solen och vattnet. Jag njuter av kraften som för båten fram och över att jag styr denna flytetyg. Till sommaren så kan vi väl prova att bryta mönster så att KVINNAN sitter och styr och jag sitter fram och tittar på vågorna. Men om vi tycker att det är tråkigt, får vi byta tillbaka? Skämt o sido, jag reflekterar över följande: ...kvinnan vill säkert men tiden räcker inte till, för under helgen skall det tvättas, städas, handlas till gemensamma hemmet... Suzz, är Jorden platt eller rund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns många orsaker. På 1960talet var det ovanligt att kvinnor ägde bilar och det fanns föreställningar om att kvinnor körde sämre, inte kunde ta hand om bilar, inte hade intresse, inte skulle ha tid pga andra sysslor mm. Nu är det väl ingen som höjer på ögonbrynen när en kvinna tankar sin bil eller lämnar den till verkstan. Förutom traditionen att män äger eller har huvudansvaret för båten så finns det vissa föreställningar i båtvärlden som hindrar kvinnor att ens bli intresserade, dvs tänka att båtlivet är något för dem att bjuda sina vänner och partners på. Dels att fysisk råstyrka skulle ha betydelse för att kunna hantera en båt. Dels att man måste arrangera båtlivet så att man pillar med motorer, rigg, el och navigationsutrusnting hela tiden. Dels att båtar måste vara dyra, och att de som inte är det är för komplicerade att få iordning. Och dels att man måste ha en massa kunskap innan man ens funderar på att köpa en eka med utombordare till landstället. Eller att man som skeppare måste hålla en ledarstil som innebär att ideligen utdela order - annars är man ingen skeppare... Men så är det ju inte! Eller hur?! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst För kvinnors sak

Här ser ni kvinna som seglar. Ensan runt jordklotet på recordtid av 71 dagar, inte ens medtävlande män kunde slå henne ! Så där ser ni att kvinnor kan segla

post-0-1394234345,7539_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jeg synes at have lagt mærke til at når båden en dag skal sælges er det ofte et kvinde navn der står som sælger. arda :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja varför frågar tjejer om man kan bjuda dom på drinkar på krogen?! dom ska alltid åka med i bilar och båtar utan betala! dom är helt enkelt snåla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!! Att äga en båt tillsammans med sin fru eller sin sambo så blir det väl som så mycket annat allt skrivs på mannen så det syns ju aldrig i undersökningar att även kvinnor äger båtar även om de har en i familjen. Vi äger våran båt tillsammans vi gör det mesta tillsammans.Att skruva motor tillsammans är en upplevelse att man kan ha så många olika åsikter om allt men det är fruktansvärt roligt att ha samma intresse men nu börjar det ta emot för min sambo hennes mage har börjat växa men läkaren säger att problemet är avlöst om 6-7månader. ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oh my good. Du måste verkligen bo ihop med en hönshjärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då. Jag trodde hon öppnat revisionsbyrå och skötte folks deklarationer... avdrag etc :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men hur många. Hade förmånen att få vara med i organisationen till VOR, där fanns 2 svenska båtar sponsrade av EF. Man var tolv kvinnor ombord, orsaken till att man kom sist var att man kunde inte koncentrera sig på seglingen utan, man höll på att tjattra och intrigerade mot varandra...istället för att lägga tyngdpunkten på racet, här har vi kvinnan i ett nötskal 1 eller 2 kvinnor går bra men i grupp slutar det i katastrof, se på svenska damlandslaget i fotboll, gulden har varit klar innan turneringen börjat, men se´n har det tagit hus i helvete . Man påstår att män kan bara göra en sak åt gången, OK, men när vi seglar då seglar vi, och allt annat kan vara till se´n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso var hon ensam. Men påstående längre ner i artikeln var, där ser ni att kvinnor kan,...och då frågade jag bara... hur många...? men det är märkligt, att det går aldrig bra när kvinnor kappseglar, dom har så mycket att skylla på. medger gärna att det finns undantag, när jag började segla optimist-jolle, på medeltiden, så hade jag faktiskt en tjej som handledare, min första stora kärlek.. ;-) tyvärr obesvarad :roll: Bara en liten parentes.... Men visst är dom bra att ha, som ruff-häxa t.ex. eller andra göromål som inte ens barn eller barnbarn vill göra :-D Problemet är att man blir betraktad som en mullig mansgris, så fort man öppnar munnen, kan inte förstå det.... ;-) Ha de.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men Cilla, Fortfarande har män den fördelen av råstyrka när man seglar, det har gjorts tester, män byter segel mycket snabbare t.ex. än kvinnor p.g.a. sin fysiska styrka... Om man kappseglar så krävs det en viss styrka....?? ha de .... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har kvinnor mindre fysisk råstyrka. Helt klart har Ellen MacArthur mindre fysisk råstyrka än alla de andra män som försökt sig på tävlingen och den enda man som klarat den. Ellens båt är mig veterligen den enda som anpassats efter en kvinnas önskemål inför en kappsegling. Men hur ser det ut i fritidsbåtarna? Ett ankare till en vanlig fritidsbåt väger ungefär som 2-åringen som kvinnan lyfter upp ett antal gånger per dag. Seglen är väl ungefär som en sprattlande 4-åring att bära på. De flesta drag och lyft på båt är mycket lättare än de åldringar som kvinnor vänder, lyfter och baxar fram på ålderdomshemmen... Med tro på att man bör klara något kommer man långt. Och eftersom kvinnor tror att de kan lyfta sprattlandes 2-åringar kan hon det, medan hon inte fått samma självsäkerhet i att tro att hon kan lyfta ankaret. Pappa, brorsan, pojkvän och make bistår så gärna innan hon ens försöker... ;-) Därtill kommer den fysiska tekniken, som man utvecklar när man lyfter en två-åring många gånger per dag, och när man gör detsamma med ett ankare. Fysisk råstyrka utan teknik är som en lervälling. Och inte minst: Anpassningen av båtarna efter alla i besättningen. Mansapassade är industribåtarna helt klart och det är ju en bra början. Vad detta innebär vet alla kvinnor som byggt en båt. Exempel: 1. Man vill ha så lite tyngd högt upp i båten som möjligt. Men om man bygger ett däck, en koj eller en durk efter en normalviktig kvinna kommer männen att få trippa fram i båten för att de inte ska krascha. Inte så praktiskt. Man biter i det sura äpplet, mansanpassar och bygger in lite mer vikt högt upp. För visst vill man att mannen ska kunna röra sig fritt i båten! 2. Man vill ha in så mycket som möjligt i motorrummet. När allt fått plats upptäcker man att mannen inte får in sin hand för att stänga kranar. För att sjösäkerheten ska bli någorlunda i familjen och mannen också kunna stänga genomföringar biter man i det sura äpplet och tar bort lite i motorrummet så att mannens större händer får plats. 3. Samma med kojerna - de måste mansanpassas till 2 meter om man inte tycker att många män lika gärna kan njuta av semestern dubbelvikta på nätterna. Tyvärr blir det därför lite mindre plats för annat i båten, men vad gör man inte för att tillfredsställa den manliga delen av besättningen! På samma sätt måste vi se till att båtarna kvinnoanpassas. Vi behöver normalt inte förstärkta, förlängda utrymmen för våra smidigare, lättare kroppar, men vi kan vilja ha mer utrymme för att kunna använda anhåll där ankaret ska dras upp, bättre glid i storseglet när det ska hissas eller till och med en elvinsch, osv. Det viktigaste är kanske att vi anpassar inställningen: Inget väsentligt på en familjebåt bör vara åt helsike för litet, för klent eller för tungt för någon av de vuxna i besättningen. Då riskeras sjösäkerheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man ska krångla till det så förban.....kvinnor äger bilar,motorcyklar,o.s.v.För att inte tala om hästar,som jag förstår var väldigt mansdominerat förr.Vi kvinnor inser att (båtvärlden)är något vi missat.Friheten på sjön,utan ansvar för alla andra.EGET ansvar,är tydligen något nytt och det är så tillfredsställande.Vi kommer,tro mig.Själv bor jag i skärgården,behöver min båt,tar mitt ansvar på vintern,byter filter,vinterkonserverar och vibrerar varje vår inför sjösättningen.Du båt,behövs,är nödvändig,är livet,hallo sommar här kommer vi....Det töar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kvinna och äger en båt... Fast min sambo står för bil och motorcykel så det jämnar la ut sig antar jag... En sak är säker i alla fall: det är ovanligt me tjejer som är intresserade på samma sätt som killar!! Så ta vara på och uppskatta oss som finns!! Får ofta konstiga kommentarer och blickar när jag skall handla tillbehör eller visar mig på sjön me sambon sittandes i fören.....:) Segla lungt.... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru kan hantera båten, gillar att navigera och så där, men det yttersta ansvaret för båten blir ändå mitt när det kommer till kritan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Eftertankens bleka krankhet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Du Stenson. -----Det du inte gör idag....slipper du ångra imorgon... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt.Utan alla underbara män,som kommit med goda råd,hejat på och stöttat.Kanske det inte blivit någon båt.(i alla fall så tidigt)Så jag måste säga,Tack,alla fantastiska män.Som osjälviskt ställt upp,svarat på fåniga frågor,inte satt erpå mig,utan ärligt svarat.Känner ingen kvinna som jag kunnat prata båt med,så frågan är befogad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hustran, Utan alla de män som jag lärt mig båtar och sjöliv av hade jag nog skaffat båt ändå... ;-) På senare år har jag kommit i kontakt med en hel del kunniga båtkvinnor - de finns i skärgården, de blir fler på varvsplanerna, de seglar till Antarktis och skriver böcker för Oceanklubben och för seglare. Organiserat finns en kul och kunnig grupp i QSS här http://www.qss.nu/, och en här http://www.sxk.se/verksamhet/kvinna_ombord.asp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...