Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mande275

Mercruiser MPI 350 dör i låga varv

Rekommendera Poster

Hej, ny medlem här:

Jag har precis köpt Askeladden 705 med Mercruiser 5,7 l v8 (350 mpi)

Motorn är nyservad, stora service.

Nu till problemen:

startar den ibland endast då jag ger den mer gas än neutralläge, den kan sedan dö ibland då man efter att den startat går upp i neutralläge.

 

Det andra problemet som är mer frustrerande:

När man skall lägga till och kör på låga varv så dör den ibland (ofta). Får då starta med mer gas igen för att få igång den, men sedan dör igen...

Motorn har gått 300 tim och är en 2003.

 

Vad kan dessa problem bero på ? Kan tycka att efter en service så bör det inte vara sådana problem..

Med vänlig hälsning, Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha drev? I så fall kan det vara dags att titta på microbrytarna som dödar motorn för någon sekund vid växling.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det stämmer att det är ett Alpha drev. Är det lätt att justera detta på egenhand för en normalhändig. Hur kan man se om denna har dålig funktion?

 

Jätte tacksam för svar!

/mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med microbrytarna gäller nog bara om din motor dör endast precis då du växlar. Om den har en tendens att dö efter att du tuffat en bit på tomgång med växeln i så sitter nog problemet någon annan stans. Vad har du för tomgångsvarv?  Kanske är det lite lågt? Tror det skall vara runt 650 - 700v/min. Verkar motorn generellt gå ojämnt på tomgång?

Att motorn vill ha mer gas än neutralläget vid start är nog helt normalt, även på en så ny V8:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är relativt vanligt att tomgångsmotorn ger upp på dessa motorer, vilket kan ge svajig och låg tomgång med resultatet att motorn dör då man lägger i växeln.

 

Microbrytaten bryter tändningen då man lägger ur växeln. Om man har i en växel och för reglaget långsamt mot friläge kommer tiden som brytaren klipper tändningen bli för lång med resultatet att motorn dör.

 

Jag vet inte hur van du är att köra båt, men om tomgångsmotorn fungerar som den skall kanske det är en vanesak där det handlar om att vara mer distinkt med gasreglaget?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Problemet är ganska tydligt då jag ligger o kör på tomgång (växel i) och vill sedan lägga ur växeln för att kunna glida vid tilläggning, då kan den vid detta tillfälle dö. Samt i vissa fall dö även vid tomgångskörning som ALLTID Sker då jag skall lägga till :(. Har inte kollat tomgångsvarvtalet. Om detta är lågt är det då svårt att justera detta.

Skall tilläga att jag är ny på denna båt och viss osäkerhet finns. Har tidigare haft segelbåt..

 

Tack igen för svaren !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Hade samma problem på en av mina motorer ( 5,0 MPI -02 ) mest troligt är det AIC   ( sköter luftblandning vid  tomgången ) som har pajat. Enkel att byta själv ! Hittade själv detta på ett forum.Hoppas det kan hjälpa dig !

www.boatingwinnebago.com/forums/mechanical-service-prop-talk/merc-mpi-engine-does-not-start-idle-or-is-beeping-twice-every-minute

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...