Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dieter

Kört på en sten !!

Rekommendera Poster

Hejsan ! Det är så att jag har varit ute med min båt och lyckades köra på en sten och det var utombordaren som slog i det är en 90 hestars mercury och den fenan som är längst ner slogs av och jag kunde inte lägga in backen efter krocken men lyckades att ta mig tillbaka till hamnen , motorn går bra men någon som har en idé om vad som kan ha hänt ? Är det någon vajer som skadats eller växellådan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en så kraftig känning som du verkar ha haft skulle jag ta upp motorn för en ordentlig inspektion.

 

Svårt att säga exakt vad som kan ha hänt men det finns många rörliga delar i växelhuset som kan ha tagit stryk, krökt propelleraxel och växelpinne, drev som tappat kugg och den lilla Cammen som sköter växlarna.

 

Bifogar en bild så du förstår hur den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen ! Här kommer en bild på vad som gått av om du kan se !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska ta en navigations utbildning så att du slipper detta i framtiden, nu när du har gjort en CFIT. Tyvärr är nog båt säsongen över för dejsad. Brukar säga att dåligt sjömanskaps bestraffas direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch... Hitta nya grund kan vem som helst göra.

 

Säger som min gamla lärare på yrkesskolan en snickare som aldrig gjort några fel, han är ingen snickare

 

Om vi återgår till ämnet, av dina kunskaper om vad proppen är för något så tror jag att du måste/bör lämna in växelhuset till nån som kan,

 

Beroende på hur mycket som är trasigt kanske du ska överväga att hitta en reservmotor eller rentav ny motor beroende på hur den du har idag går i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl surt nog att gå på en sten vilket det finns risk för även efter en kurs i navigering eller hur erfaren man är. Pekpinnar känns onödigt trist...

Lycka till med att få ordning på din utombordare!

/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl väldans vilken tråkig ton man kan ha. Du var inte med. Du har, liksom jag själv, ingen aning om hur det gick till. Du vet inte heller vad han har för ekonomiska förutsättningar. Han kanske kan köpa en ny motor i morgon.

Varva ner och försök vara hjälpsam istället. Det här är ett härligt forum - gör det inte tråkigare.

Må väl och ha en trevlig sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också vara en tråkig besserwisser. heter inte Det båt säsongen utan båtsäsongen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missade att använda inledande versal i din andra mening. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du möjligen mena citationstecken? Situationstecken är en egen uppfinning från din sida.

Mycket stavning och gramatik och lite påhopp blev det i tråden. En helt vanlig maringuidentråd alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

= Citationstecken 

Sorry, kunde liksom inte låta bli då jag lider av allvarlig sjöabstinens för tillfället. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är som du säger att Motorn går bra o det är Fenan som tog smällen,så har du tur,tror den finns som resevdel,har inte sign Alubåtar ett tips ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara fenan då är det ingen problem och svetsa på nytt.

Med en aluprop brukar det inte var nån skada på axlen eller nåt.

Vet inte var du bor, annars ring mig och kom förbi så fixa jag dert på en halv timme.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

O så bra,o så slapp du fixa ny motor som någon ovan föreslog ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att han inte får i backen blir väl inte saken hjälpt av för att svetsa på skäddan? Det bästa är ju givetvis att grundligt kontrollera vad som verkligen är fel innan man ger sej på det kosmetiska i nuläget.

 

Är det nåt knas i växelhuset och eventuella trasiga delar kostar mer än en donerande reservmotor med sjysst växelhus är det en billigare lösning många ggr.

 

Men som sagt börja från början och kolla varför inte växlarna går i som dom ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt,missade det med Backen,därav min kommentar om att om allt går bra o bara Fenan är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Fy fan vilket idiotiskt inlägg :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle snarare säga att mitt inlägg är spot on! Man måste ta det lugnt och försiktigt när man är nybörjare, annars kan det straffa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan FS ställer handlar om det som hände efter att stenträffen varit ett faktum.

Jag är även ganska säker på att FS vet att det var dumt det som hände och därför

behöver inga pekpinnar kommas med.

Tycker mig ha sett många dryga von oben-kommentarer på detta forum. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han ska ta en navigations utbildning om båt säsongen är över. Så får han kanske också i fram tiden på grund av dåligt sjöman skap köpa en ny utom bordare eller annan typ av båt motor.

Smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mitt lite otydliga inlägg med ny motor som menas?

 

Jag menar bättre begagnad, alltså ny för TS :0)

 

Men det ska man ju inte göra i första om man nu kan få ordning på grejorna.

 

Notera min så kallade smileys i inlägget :0) så fina dom blir från telefonen.

 

Vart är TS förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt växelhus låter dyrt... Vi får hoppas att TSn har den försäkrad. TS kanske letar extra jobb, eller tjafsar med försäkringsbolaget.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är poppes särskrivningar som jag gör mig lite dryg över.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...