Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gameburg

Frågor om Nimbus 2600!

Rekommendera Poster

Halloj!

Ska till att införskaffa en nimbus 2600 (tidigt 80-tal) med en MD40 (85-90Hk?). Båten har även trimplan. Vad kan man förvänta för topp/march-fart samt förbrukning vid olika farter?

Andra motoralternativ är också intressant att höra om!

Vad ska man kolla extra noga på dessa båtar? 

Ös gärna på så mkt ni kan om nimbus 2600 då jag är ganska novis på dessa.

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det verkligen är en MD40, dvs diesel-sexan utan turbo och laddluftkylare, så kommer du nog ha en maxhastighet på typ 11 knop och en marschfart på 7-8 tror jag. Denna gissning uppskattar jag utifrån att en släkting haft motsvarande båt men med den svagare TAMD40:an på 130HK och han kunde marcha 13-14 knop om jag inte minns fel. Jag tror att MD40 som mest hade 85Hk.

Dom tidiga 40:motorerna har en kylarvariant som brukar kunna sätta igen av pålagringar och annat och som skapar överhettningsproblem. Kanske dock inte ett problem på versionen utan turbo som inte blir så belastad.

Skulle tro att du kan räkna med en förbrukning på strax under litern distansen med den motorn och vid en fart om 8 knop.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm, känns i sådant fall som man ska leta efter en med större maskin, skulle gärna marscha i 9-11 knop iaf.

Tar gärna emot fler synpunkter/svagheter på nimbus 2600 och även på motorvalet givetvis (så mkt nu man kan välja med tunn plånbok)

 

Mvh

Patrik  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 2600 ??? Tror att du menar Nimbus 26 vilket kan stämma med årtalet på motorn dvs MD40:an annars borde det sitta en TAMD 31:a eller TAMD 41:a vilket är mycket bättre motorer.

MD40A eller TMD40A skall du undvika,satsa istället på AD/TMD 40B med 165 hk vilket är bättre och du slipper problemet med lösa förkammare = dyra reparationer & reservdelar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix det är en 2600 (lite skillnader i skrov samt stick-koj). Båt och motor är från -82.

Å andra sidan så är alla motorer mer eller mindre svindyra att reparera. De du föreslår har ju turbo t ex...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan stämma att de allra första 2600.orna hade md40 86 hk. Det ger inte mer än 8-9 knop i marschfart. Tror det ändå är bättre satsa på en med 31 motor runt 120-130 hk då torde du kunna marscha iaf 12-14 knop. En bekant till mig har en ute på Blocket för 265`, men nu vet jag inte vad din köpgräns är. Skicket på båten/motorn kontra priset är väl det som avgör. För dessa pengar kommer du att få en diesel som är 30 år gammal, den kan gå sönder imorgon och den kan hålla 15 år till. Generellt är ju dieslarna extremt seglivade om de vårdats. Tror 2600 hade 30 eller 31 motor och är sällsynt med annat, såvida ägarna inte bytt sedan båten köptes.

Det är fina båtar, men några högre fartvidunder är det inte.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej något fartvidunder är jag inte direkt ute efter har idag en nidelv 24 (till salu) och den marschar 6-6,5 knop och jag är glad om jag kommer upp till 8-10 med ny båt.

Ligger man och kör 14 knop har jag förstått att förbrukningen går upp en hel del, men det är skönt att kunna gasa upp om behovet finns. Lite jobbigt idag när man ska korsa en farled med ett gäng finlandsfärjor som kommer på radwink

Den jag har kollat på kostar under 200' men lämnar en hel del åt den händige surprise, men som succesivt kan bli ett bra objekt. Maskinellt verkar den ok bortsett från att den inte laddar (ska ta en mer ordentlig provtur innan jag bestämmer mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men med skillnaden att TAMD 31:an är direktinsprutad och har både turbo & intercooler vilket gör att båten går tyst och fint samt att du slipper svindyra reparationer på en gammal 40 motor som aldrig höjer båtens värde.Har haft både MD/TAMD 40,AD41,TAMD30/31 i olika båtar dvs Joda 7500,Polar 770,Windy 26 SN,Westfjord 28 så jag kan bara jämföra vilken otrolig skillnad det är på motorerna.Varvtalet blir behagligt med en starkare motor och man kan gå i en marschfart på ca 10-12 knop utan att belasta motorn vilket gör att bränsleåtgången minskar drastiskt jämfört med 85 hk och högre varv och lägre fart.

Prismässigt skall det skilja mycket på en Nimbus 2600 med en MD40 mot en TAMD30/31:a för att det skall löna sig att köpa med 40 motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår din syn på en vassare motor ger bättre fart, andrahandsvärde osv. Dock är jag inte ute efter en racer då hade jag nog inte valt en nimbus 2600 och har heller inte pengar till en båt i 200' -klassen och uppåt. Kan nöja mig gott med 8-10 knop men vid behov gasa på lite kanske uppemot 15.

Den jag spanar på har relativt få gångtimmar och går fint maskinellt (ej kört omkring med den ännu, men skall göras).

Visst vore 130hk nice men som sagt pengarna tryter, dessutom kommer man knappast ifrån de dyrare reparationerna med en starkare maskin som bara är ett fåtal år nyare.

 

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, läste nyss den och det står en hel del, dock är den en nyare modell.

 

Mvh

Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hijackar tråden lite och som själv ny ägare till en nimbus 2600 (Som jag inte hämtat än) Men hur hög är båten? Jag ska köra den ifrån Skåna och in i götakanal och sedan ska den upp på lastbil, men finns verkligen ingen info om hur höga dessa båtar är. Är det någon som har uppgifter på det? Är den lägre än 3,30m ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte den är högre än 3m, men för säkerhetsskull ska jag försöka komma ihåg att mäta på torsdag då jag ändå ska ner och fixa lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore förträffligt. Då jag ska ner om ett par veckor så ska jag ta massvis med bilder på kapellet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten vilken årsmodell köpte du? De nyare har ett lite högre tak för bättre ståhöjd. Själv har jag en -82:a vilket har ett lägre tak. Tror att skiftet gick 84/85.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att tyvärr går båten inte in under 3,3m den når faktiskt ca 3,5m från lägsta till högsta punkt  (roderskädda-nerfälld gösstake). Din lastbilschaufför får nog leta alternativa vägar utan tunnlar/broar för att inte göra om båten till cabriolet.

Hoppas det löser sig!

 

Med vänlig hälsning

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att tyvärr går båten inte in under 3,3m den når faktiskt ca 3,5m från lägsta till högsta punkt  (roderskädda-nerfälld gösstake). Din lastbilschaufför får nog leta alternativa vägar utan tunnlar/broar för att inte göra om båten till cabriolet.

Hoppas det löser sig!

 

Med vänlig hälsning

Patrik

 

Hej,

 

Är också en nybliven 2600-ägare, '85 + VP D3 130 '08, sedan april '14. Deltar gärna i diskussioner för att själv lära mig mer om båten och förhoppningsvis även ge en del tillbaka.

 

Än så länge är familjen helnöjd!

 

// Eric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...