Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Arne_Anka

Alternativ till Aquador 23 HT?

Rekommendera Poster

Hej

Haha nix jag älskar varken AQ eller Bella älskar ngn helt annan  ( i annat fall hade jag legat risigt till). Äger förövrigt ingen AQ.

Om man som du skall blanda in hela koncernen så är ju Ryds ett under av kvalitet eller.. ??

Nu trodde jag att jag var ganska tydlig ang Veenet dvs denna specifika fabrik.Och vidhåller att kvaliten på det som producerats från den fabriken i avseende på kvalitet ( menar den Japanska typen inte den tyska kosmetik varianten) är bättre. Kan hålla med att NW är riktigt bra, dock inte Nimbus.

Men som du skriver alla är vi saliga i vår egen tro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tilllhör ju inte Ryds Nimbuskoncernen längre. Men faktum är väl att själva grunkvaliteten på Ryds inte alls är dålig numera. De vacumbaggar väl i stort sett allt numera etc. Visst finnish och utförande kanske inte är i Yamarinklass men för det man betalar är det inte dåligt.

Det varv jag servar på menar att de flesta av de stora varven har blivit bättre under de senaste åren men även att de ser missar och slarv i båtar från alla, inklusive de finaste varven. Slutsatsen där var väl att de flesta håller en helt acceptabel/bra nivå, men att ingen är felfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Jag avböjer nog det där med att såga i skrovet, eftersom jag åker amerikanskt har jag så mycket att göra ändåwink

 

Fast grundtipset står kvar,  har man tittat på en AQ23 kan/bör man titta på en Grandezza 23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Av samma ursak bytte jag från Yamarin 64 till Marino Cobra. Efter priserna har rasat, finns det par exeplar till salu för 69 000 EUR (=under 600 000 sek). Dessa båtar kostade ju runt 140 000 med alla utrustning som ny.

http://www.nettivene.com/moottorivene/marino/511839

http://www.nettivene.com/moottorivene/marino/516260

Den är genomgångbar, har nästan 1m hög stick koj i aktern, och en extra mini stick koj för barn under dubbelkoj i fören. Jämfört med adra båtar handlat här, är den större, mer rymlig och  stabil. Inredningen har bra kvalitetkänsla och toalett är jätte stor för båten av denna storlek. Den har modern design, första båtar ut höst/vinter 2005.  Kaske inte sådan högsjö rakett som falcon, men räcker till mig. Bottenvinkel är 20 grad, och Marinos APB 27 modeller består av samma skrov. D4 med turbo och kombressor ger mycket bra prestanda: Den marchar runt 23 knop med 2500 rpm, och toppar 38 kn i våren tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fullutrustad AQ 23 HT (2011) med en D3:a 220hk. Vi funderade framför allt mellan Nimbus eller en AQ 26 HT. Tidigare hade vi en AQ 21 WA. Den funkade mer som dagsturbåt med möjlighet till att sova över i vid behov. Vi ville ha större frihet och sökte därför en båt som man kan fungera i 1-2 veckor under en semester på en sträcka från Bornholm till Öland och framför allt i Blekinge skärgård där vi bor. AQ 23HT har fungerat utmärkt för två fullvuxna men inte fler. För en större familj skulle jag söka en större båt.

Vi ville ha så liten båt som möjligt med så stora utrymmen och så många funktioner vi kunde få in, t ex yttre el, varmvatten, toa, dubbla plattor, värmare, kyl, bogpropeller, bekväma soffor och inte alltför djupgående så att vi kunde få tillträde till fler naturhamnar. Ett annat krav var att den skulle vara tillräckligt liten och behändig så att jag kan ge mig ut ensam vilket är lätt som en plätt med 23:an. Diesel var också ett krav eftersom vi inte är bortskämda med sjömackar med bensin i Blekinge (finns endast en mack med bensin i Blekinge). Diesel är däremot inga problem. Dessutom drivs både spis och värmare med diesel.

Förbrukningen ligger stadigt kring 1 liter i varvtal från ca 2800-3300 (18 - 30 knop). Den maxar kring 40 knop men vi kör normalt kring 23-26.

Vi är mycket nöjda men även solen har fläckar...

- Vattentanken på 42 liter är alldeles för lite, vilket begränsar antal dagar i naturhamnar. 200 liter hade känts mer OK.

- Saknar nivåmätare i septitank och vattenbehållare.

- Hade varit bra om man kunde låsa upp och öppna främre luckan utifrån (alternativt ett skarndäck så att man lättare kan ta sig till baksidan.

- Tomgångsfarten är för hög - (ett problem som handlar om D3 och duoprop).

Det är faktiskt de enda negativa punkterna vi har. Vi hade säkert levt lyckliga även med Grandezza som också verkar fin men vi föredrar ett märke med lokal service och där vi vet att det finns en fungerande andrahandsmarknad.

Vi gillar inte att ligga vid en brygga i dagar. Vi förflyttar oss ofta och vi vill uppleva nya ställen, framför allt naturhamnar. Då skall det vara enkelt att dra vidare och enkelt att lägga till och därtill ett boende som fungerar. AQ 23HT har varit och är en rimlig kompromiss för oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bopman för ditt inlägg. En fråga; du skriver att man ska ha större om man är en större familj. Hur upplever ni båten för liten? Är det att äta, sova, förflytta sig, packa/stuva?

Återigen, tack för ditt svar, mkt intressant läsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är rymlig i förhållande till sin storlek för två personer. Men det blir det lite trångt när bordet är uppe. Det funkar som ett vändkors varje gång man skall förbi, vilket är helt OK. Men om det är t ex 4 stycken som skall förbi titt som tätt kan det bli lite irriterat kanske.

9l3r.jpg

När man kör bör man plocka ner bordet och bordsbenet. Ett bra utrymme att ha detta på är i stickbädden liksom en del annan utrustning, t ex stege till fören som vi plockar bort när vi kör.

Samtidigt skall solbädden/extrabädden och dess skiva förvaras någonstans. (Extrabädden täcker utrymmet mellan sofforna där bordet är dagtid). Antingen förvaras den under ena soffhalvan eller i stickkojen.

En annan invändning kan vara brist på tvättställ. Ví använder diskhon eller handdusch som vi har på badbryggan men med småttingar kan det kanske bli lite besvärligare.

HT26:an har lite bättre möjligheter och en bättre passage akterut när man är fler men då förlorar man lite annat som jag skrev inledningsvis.

Är man inställd på compact living och lägger an mest på bryggor med el, toaletter och duschar så är det mindre problem. Men i naturhamnar så är man mer hänvisad till att allt finns i båten.

l7fy.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...