Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
prahna

Finansiering?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Mitt påstående bygger på att man har råd... med båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt påstående bygger på att man har råd... med båt!

...och det har ju alla, bara olika stora/nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt, om man inte har höga krav, är enkelt och billigt att skaffa. Båtplats, däremot, är en extrem bristvara. De ytterst få platser som finns är extremt dyra. Åtminstone om man vill bo nånstans där andra också vill bo.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett (tråkigt) tips i all välmening är att se till att amortera båtens lån (eller sätta av medel på konto om lån inte finns) motsvarande en tänkt ekonomisk avskrivning. På så sätt känner man i plånboken vad båten verkligen kostar. Och nästa båt införskaffas enklare ;-)

 

En totalkostnad för båt i min kalkyl brukar hamna på ngnstans 12-15 % av båtens värde per år. Varav kanske 3-5 % i ren värdeminskning.

 

Förfarandet bör också användas för alla andra sådana kostnader som sker mer sällan än varje år, exvis segel.

 

För att relatera till rubriken. Att finansiera en båt är inte särkilt svårt om man har en nettoförmögenhet (balansräkningsperspektivet). Men att finansiera ägandet (resultaträkningsperspektivet) är en annan fråga där man inte bör lura sig själv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Usch med alla dessa debattörers klokskap kan jag misstänka att vi kanske är ekonomiskt lättsinniga...

 

Vi räknade inte på en enda utgift och vi vägde inte en millimeter mot en centimeter. Vi hade bestämt oss för en SRC31 och letade länge efter den bästa kandidaten. Vi fann den. Priset prutades till en bra och rimlig nivå och vi slog till. Därefter har det få kosta vad det kostar.

 

Billigt, nej men underbart, JA!

 

PS. Det är lätt att se vilken typ av kommentar som kan följa på detta inlägg. Men bespara er krutet.

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är intressant, liksom svaren i inläggen från alla.

 

Det en del ivriga båtköpare/båtbytare verkar glömma är vad som tillkommer Efter att lånet är taget och båten är köpt. Finansieringen är, sett över tid, i många fall bara den mindre kostnaden. 

 

Vad kommer den nya båten att kosta mig utöver finansieringen?

Har jag marginal för oanade utgifter i 50-100 tkr klassen?

Har jag ens en båtplats som passar den ökade bredden på min nya båt?

 

 

Jag själv är en aktiv medlem, funktionär och styrelseledamot i en stor båtklubb och har allt för många gånger sett hur snett kalkylen slagit när verkligheten kommit ifatt.

 

//Baltico

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Man kan ibland undra vilket som kommer först när man ser alla övergivna eller illa underhållna båtar som fyller hamnar och uppläggningsplatser. Det generella tappade intresset eller chocken över alla kostnader.

 

Kanske allt kommer samtidigt?

 

Hade sedan inte båtbranschen lagt ner så mycket möda på att mjölka oss på alla dyra omkostnader så hade kanske båtlivet varit mer levande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ibland undra vilket som kommer först när man ser alla övergivna eller illa underhållna båtar som fyller hamnar och uppläggningsplatser. Det generella tappade intresset eller chocken över alla kostnader.

 

 

 

Har du inte fattat ett smack - Det är ju 02-lagens fel.

(obs - ironi)

 

Skämt åsido håller jag inte med de observationer som säger att båtlivet är på utdöende. Var senast ute förra helgen, knökfullt både i och utanför lederna samt i diverse hamnar. Fyllda segel så långt ögat kunde se. Härligt, men självklart skvalpigt i de mest trafikerade lederna.

 

Tillägg: Det var även knökfullt på sjökrogen Grindas Framficka (där man inte kan boka bord). De hade kösystem med såna där blippar så man kunde ta en promenad (smart). Fick vänta en timma på bord. Kan även upplysa om att lättölen hade tagit slut, så jag fick nöja mig med alkoholfri öl ;-) Det gick alldeles utmärkt det med, smakade fin-fint tillmaten.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...