Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
prahna

Finansiering?

Rekommendera Poster

Något som jag undrar över är hur finansierar alla sina båtar?

Själv är jag i planeringsfas för att köpa min första båt och det allt hänger på är ju pengar.

Så, hur finansierar man sin båt?

Jag vet att man kan spara men då tar det ju typ 10 år innan man sparat ihop 500000kr...och är det så alla ni har gjort?

Något som jag klurar på är om man kan tjäna in en del på att hyra ut båten? Eller är det en stor risk?

Så, hur har ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt upp mig allt eftersom. Började med mindre dyr båt och slutade (?) med en ny, dyr.

Tog lån på huset för att få fram pengarna till nuvarande båt, annars hade det aldrig gått.

Att hyra ut känns inte värt pengarna för min del. Framförallt när båten är nästan ny. Jag har ju många privata grejer i båten som jag inte vill att andra ska förstöra. Sen är det ju så att om man hyr ut så vet man aldrig vad båten är med om. Grundstötningar kanske inte alltid rapporteras, tex.

Skulle jag ha en äldre båt så kanske...

Fast då är det ju ofta så att det krävs specialare för många saker, tex speciell teknik att få igång en värmare eller annat.

Sen nyttjar jag iofs båten så mycket att det skulle kännas konstigt att en vecka inte kunna sticka ut med den.

Men det är ju jag det angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är det banklån. Fördelaktigare om man om man har kåk att låna på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hus är det enda jag lånar till. Lyxkonsumtion måste finansieras av sparade pengar...men men, de är min åsikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt individuellt skulle jag säga. Vissa som Rolle ovan vill inte låna till båt, andra som kanske har råd att betala cash lånar ändå, spec om man har tillgång till billig finansiering och kan få bättre avkastning ngn annanstans. Många båtar i flermiljonersklassen som köps av folk som har riktigt bra med deg finansieras ändå till 50% eftersom pengarna jobbar bättre på annat håll. Generellt kan man väl dock säga att de så kallade båtlånen som betalas på 5-30 år med rätt hög ränta är absolut sämst. Vore jag själv köpare och endast hänvisad till de produkterna så skulle jag nog välja ngt billigare begagnat ist. Att byta upp sig med minimal eller ingen förlust går nog inte lika lätt längre iom fallande beg priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var tre familjer som delade på en båt. Lite bökigare då endast ca hälften av personliga grejer kunde stuvas ombord i dina stuvfack

 

Men du får segla i en tre gånger så stor båt, du får fin flexibilitet genom att byta veckor med varandra och jag slapp transportseglingen hem från Bergen då vi körde hem nästa besättnings bil... Otroligt smidigt.

 

Jag har hyrt ut också, det var mitt sätt att kunna behålla båten efter skiljsmässa. Funkar ekonomiskt, du har till och med över till att låta proffs lägga ny gelcoat i fören efter att båten gick in i en brygga.

 

Men du blir uthyrare, dvs lämnar ut båten efter instruktioner, tar mot båten efter veckan och städar den perfekt, åker till macken O tankar, köper nya gasoltuber, fyller upp vatten osv

 

Det där tar en dag per vecka... Nä, dela båt ger större båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är som du säger. Lån är väl generellt en dålig affär. Jag arbetar som ingenjör och tjänar ganska hyfsat men detta med hur man kan ha råd med ett hus, en ny fin bil och en stor segelbåt har alltid förundrat mig. Alla kan ju inte ha gjort bostadskarriär, ärvt eller vunnit på lotto? Medellönen i sverige är ju ca 28000kr, hur tusan får man råd? Jag som tjänar över 45000kr/mån och som har en sambo med samma lön vet att skulle jag låna 1000000kr till en ny båt skulle det kosta mig ca 13000kr/månad bara i lån, det är ju nästan 1/4 av disponibel inkomst...lägger man sedan till båtplats service mm så är man nog uppe på 15000kr...Helt plötsligt är en sommarstuga billig att äga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många andra har vi lånat pengar med fastigheter som säkerhet. När vi köpte nya båten gav bankerna bara lån med båten som säkerhet om man köpte via båthandlare. Vet inte hur det är nu.

Skulle vi spara till nya båten skulle det ta 10 år och vem vet om man lever så länge. Vi amorterar istället av kraftigt och räntekostnaden är i nuläget väldigt låg och en marginell del av vad båtlivet kostar. Räknar med att vara lånefria om 7-8 år, lagom till pesioneringen och då har vi seglat båten i 10 roliga år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller (precis som Rolle) att låna till min lyxkonsumtion. Därför har jag en båt (och en bil...) som jag kunde slanta med sparade pengar, vilket innebär en mindre, långsammare och obekvämare båt än om du köper en dyrare.

 

Men fördelen är att jag inte har ytterligare ett lån, och när det är en regnig sommar eller det finns andra saker som kommer ivägen så båten blir liggande några veckor i hamnen slipper jag ha ångest över en outnyttjad båts kostnader. För för eller senare sitter man och räknar på vad båten kostar per år, och kanske dividerar man det med den veckan och två helger man var ute och kommer kanske fram till att båten kostar 8-10 kkr/nyttjandedag...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att räkna på kostnader är lurigt, det förtar snabbt all glädje i att ha en sak. Jag tror precis som ni alla säger att man inte ska förköpa sig.

Lån är lätt att ta men tråkiga att bli av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte olika båtar på höstarna dvs allt från Snipor till DC som jag renoverade använde en sommar för att sälja vidare näst vår osv... för att finanisera den båt som jag slutligen ville ha.

Alla kanske inte kan byta/renovera motorer,backslag,drev etc men om man är lite händig så blir utfallet ganska angenämt dvs man får den båten man vill ha utan att kostat någonting mer än hobbytimmar på vinterkvällarna i garaget vilket gör att man slipper dyra banklån.

Båten vi har nu satte jag i en KAD300 med DPG drev och sålde det andra motorpaktetet på Blocket och fick en hygglig slant som delvis betalade motorbytet samt att jag tillbringat många vinterkvällar i garaget med andra likasinnade för att hålla på med det jag tycker är allra roligast & avkopplande,nämligen båtar av alla slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundregeln brukar väl vara att de som har en båt för mellan 100 och 200 tsek tycker det är upprörande att låna till en båt. Medans de som har båtar i miljonklassen och uppåt ser till den totala ekonomin där tillgångar minus skulder helst ska vara positivt.

Kan man låna på huset är det självklart att föredra mot Finax privatlån. Men skillnaden är att ett hus är värdebeständigt medans en båt sjunker i värde. Kanske inte som en bil, men den tappar varje år, inget snack om det. Om man väljer att amortera i samma takt som båten sjunker i värde är upp till varje person.

Sen är det den filosofiska frågan om att någon gång bli skuldfri. Vi har det som mål, men många ser inget självändamål i det. Särskilt inte i dagens 3% ränteekonomi, där man dessutom får dra av 30% av räntekostnaderna. Varför casha in 1 miljon till banken för att spara 2000 i månaden? Många har svårt att motivera den ekvtionen för sig själva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ett ämne om detta redan! Är själv förundrad över detta nu när man ligger sängliggandes pga ryggen och har tid att tänka...

Hade gärna haft en båt i 1 milj klassen men finns ju inte en chans att finansiera det även fast vi båda inte tjänar dåligt. Har jag tur så kanske jag kan lägga snipan i handpenning om några år, låna upp på huset och ta mellanskillnaden som blancolån och komma upp till 7-800tkr klassen och ändå ha en rimlig kostnad...

 

Mycket kan man fundera på...

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ett ämne om detta redan! Är själv förundrad över detta nu när man ligger sängliggandes pga ryggen och har tid att tänka...

Hade gärna haft en båt i 1 milj klassen men finns ju inte en chans att finansiera det även fast vi båda inte tjänar dåligt. Har jag tur så kanske jag kan lägga snipan i handpenning om några år, låna upp på huset och ta mellanskillnaden som blancolån och komma upp till 7-800tkr klassen och ändå ha en rimlig kostnad...

 

Mycket kan man fundera på...

/N

Tror du att du blir lyckligare av en båt för 800.000:- istället för din snipa? Jag har oxå en snipa och den tar mig ut och hem igen, det är konceptet att vara ute på vattnet som gör mig lycklig i själen. Filosofin att den som har flest prylar när han dör vinner tror jag inte på för man kan ju ändå inget ta med sig. Man dör lika tomhänt som man föds.post-95643-0-62344100-1438281214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har absolut inget med att köra mig/oss lyckligare!! Våran snipa är helt underbar och älskar att tuffa runt i 7 knop och få se så mycket mer än de som far fram. Just nu är barnen med och akterruffen är perfekt för dem men de kommer inte vilja hänga med i många år till... Då tänker vi lite mer på oss själva och på önskelistan står bland annat ett akterdäck där man kan sitta ute på, en badbrygga att bara hasa sig ut på, skjutdörrar som bara är att slå igen på kvällen och slippa hålla på med kapell som dessutom kräver tvätt och impregnering för att inte läcka eller mögla... Ja... det vi söker är lite mer komfort snarare än funktionell familjebåt. Sen om den kostar 100tkr eller 500tkr har egentligen inget med saken att göra men verkligheten lutar ju mer åt det dyrare hållet.

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparade ihop till 70% kontant när jag köpte första båten, resten vanligt blankolån på typ 50k som jag betalade av på 3 år. Sålde sen och gjorde samma sak med nästa båt. Där emellan hade marknaden dippa ordentligt vilket gjorde att jag hade råd att byta upp mig till en båt som jag aldrig hade haft möjlighet att köpa för 5 år sedan. Så länge man är kvar på båtmarknaden känns det som att det man förlorar på försäljning vinner man på köp. Nu har jag en tillräcklig båt för familjeliv som är betald om ett år. Sen är det bara alla grejer man vill köpa till båten men det är ett evigt dilemma :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en båt är en investering, och då inte i pengar sett, utan livskvalitet. Och rent krasst, vissa saker måste kosta och är värt pengarna. Pengar är inte värda vatten förrän dom används.

 

oavsett om man lånar på kåken, eller om man tar ett båt/blancolån, så är det egentligen bara att ställa sig frågan om det är värt kostnaden i månaden, och om det är det, så är man kanske beredd att göra avkall på något annat?

 

Att köpa båt med tanke på att sälja om något år anser jag vara ett hinder, för då skapar man en ekonomisk spärr för att göra verklighet av sina drömmar. Se det istället på lång sikt, och som om det vore en sommarstuga istället, eller som en investering i dig själv.

 

Som sagt, pengar på sparkontot är inget värt förrän dom omsätts, och att spara till en dröm kan ta så lång tid att man kanske inte ens lever att se den.

 

Även om räntan kanske är hög på ett blanco/båtlån, rannsaka ert inre och se vad det ger i välbefinnande istället, och kanske det är värt de extra hundralapparna i månaden bara för att få leva ett bättre liv. Jag gick vägen via båtlån för min första båt, och räntan jag betalade var det värt för det jag fick.

 

Att förlora pengar vid försäljning kan svida, men tänk då efter dom åren vad du fått för pengarna....

 

 

Mina fem öre

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I princip hålller jag med, med följande kanske ngt intrikata invändning.

 

Pengar på sparkonto innebär en realoption att kunna göra ngt i framtiden. Denna option är inte värdelös i sig. Men man ju samtidigt inte glömma att "alla de dagar som passerade, inte visste väl jag att det var livet" som Dagerman myntade. Gör ngt av dem innan det är för sent.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Pengar gör ingen nytta när ridån gått ner och släkten samlas hos bouppteckningsmannen och bråkar om pengar och materiella ting.

 

Båt är liv och liv är båt!

 

Punkt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pengar gör ingen nytta när ridån gått ner och släkten samlas hos bouppteckningsmannen och bråkar om pengar och materiella ting.

 

Båt är liv och liv är båt!

 

Punkt.

Bra svarat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vårt fall: Lån på huset... Gör c:a 1000 spänn mer i månaden, men det är det definitivt värt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min hoj, det enda föremål av värde jag ägde,å la alla pengarna på en båt. Nästa sommar planerar jag att försöka hyra ut min lägenhet nära vänern till turister å bo i båten så mycket som möjligt. Så snart jag känner mig mogen för en långtripp söderut över vintern så ska jag hyra ut i andra hand till en student. Jag bestämde mig alltså för att skaffa båt som sjukpensionär helt utan buffert å med minimal inkomst. Alla ören jag får ihop kommer läggas på båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Här andas det livsglädje!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tillägg till diskussion om uthyrning mm ovan: Absolut inte aktuellt i vårt fall... Känns inte värt det... Ok, det kan komma in stålars, men å andra sidan kan det kosta mer om det är några oförsiktiga jäklar som hyr... Vilka avtal man än har, om man hyr ut privat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan räkna på olika sätt.

 

Några veckors semester i Långtbortistan för en familj kan väl springa iväg till många tiotusentals kronor. Räkna på en båt för 100 000 kr delat på kanske 10 år, så är det billigare i jämförelse, även med båtplats, bränsle, service och annat inräknat.

 

Många har nog båt i stället för sommarstuga. En del kanske prioriterar båt framför bil och skippar att köpa den där enorma Volvo-SUV:en för trekvarts miljon och köper en bättre begagnad Passat för 70 000 kr, och har utrymme till en rätt rejäl båt i stället.

 

Andra äger båten ihop med andra. Vår lilla båt, som för de flesta med normalinkomster är jättebillig (20 000 kr i inköp, plus kanske 5000 kr/år för båtplats, vinterförvaring och annat underhåll) delar vi mellan oss tre bröder, som är rätt fattiga. Per person blir det inte så blodigt. Och en liten båt är precis lagom för oss ändå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pengar gör ingen nytta när ridån gått ner och släkten samlas hos bouppteckningsmannen och bråkar om pengar och materiella ting.

 

 

Och när släkten sitter där med bouppteckningen så säger de: "Blev det inte mer?"

Oavsett belopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Skaffa båt är något man gör med hjärtat och inte hjärnan.

 

Utan hjärtat stannar livet...

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtägare är bara riktigt lycklig två gånger har jag hört,

första gången när hen köper båten och

andra gången när hen säljer båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa båt är något man gör med hjärtat och inte hjärnan.

 

Utan hjärtat stannar livet...

njaee...det låter väldigt fint och det stämmer säkert på många men för egen del börjar det med vilka saker man prioriterar på båten och sedan börjar räknandet. Vad kostar driften, förväntad värdeminskning, service, förvaring osv - vet att långt ifrån alla är som jag men så gör jag alla större inköp. I slutändan blir det alltid tal om kompromisser oavsett om man köper med hjärtat eller inte eftersom de allra flesta av oss inte har outtömliga resurser.

 

Ang. finansiering: Nuvarande båt för 100 000 är köpt kontant och så skulle jag gärna fortsätta då min inställning är att jag enbart vill låna till mitt boende. En dum inställning antagligen med tanke på de löjligt låga räntorna och ett ränteavdrag som är orimligt generöst - men det är en annan diskussion :)

 

En normal Svensson-familj borde rimligen, med lite prioritering, kunna lägga undan 50 000 per år eller mer vilket gör att jag kan köpa en båt för strax under 200 000 (värdeminskning) om två år osv...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...