Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nimbus76

Lutande Nimbus 26:a

Rekommendera Poster

Min Nimbus har börjat luta svagt till vänster, som jag bedömmer det rör det sig om 2-5 cm. Bensintanken sitter på höger sida och jag har tom vattentank (sitter på vänster sida) så viktfördelningen borde inte påverka. Som jag förstår är båten enkelskrovig och allt läckage borde synas först i kölsvinet. Är det någon som har tips på var jag börjar felsökningen?

Tacksam

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bår börjar inte luta helt plötsligt, och om du hade haft vatteninträngning så skulle den inte heller luta då vatten lägger sig horisontellt. fyll upp både bränsle och vattentank och titta igen. Kanske stuvat lite fel samtidigt som bränsletanken börjar bli tom? min båt börjar luta vid halv tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det har börjat nu? Minns när jag hade en 26:a, den lutade också lite åt ena hållet. Gissningsvis för att både batteribank och bränsletank är placerade på höger sida av båten. 

Ta en sväng och titta på andra 26:or och se om de också lutar lite. Tror att de flesta gör det.

Detta var ju inget svar men jag tror att du får leva med viss lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mår också dåligt av onödig slagsida vid olika fyllda vatten och diseltankar plac. i sidorna.

Jag har lagt en 25-litersdunk längst ut i bänkarna och fyllt den ena med vatten och spolarvätska. Med en vippbytare väljer jag var vattnet skall placeras. En dränkbar pentrypump och EN slang emellan dunkarna, som kunde varit något större men jag tycker jag har nytta av arrangemanget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 26 är kända för att luta åt babord.  Varför vet jag inte men tror du ser det ganska tydligt om du kollar på flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vår Nimbus26 lutar också lite åt babord. Något som givit mig några extra gråa strån i skägget.

På styrbords sida sitter dieseltanken på 160L samt batteri banken på 3+1 batterier. På babord sida har jag vattentanken på 80L.

Jag la ner en del kraft på att försöka hitta ett svar på varför båten lutade åt fel håll enligt mina beräkningar, men gav upp när jag av några sjöbjörnar med betydligt mer vågor i håret och vatten i knäna än jag fick veta att de flesta Nimbus26:orna beter sig så.

Även om jag har svårt att acceptera det så har jag lärt mig leva med det, och i övrigt är ju 26:an en härlig båt eller hur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...