Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
freddenacka

Autopilot snipa

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Storbleka (Adev 720) med vajerstyrning. Jag trivs med båten men funderar på om man skulle kunna ha en autopilot som sedan kan kopplas till laptop eller gps eller en fjärkontroll för att den skall hålla kurs under längre turer.



Är det ända att byta till hydralstyrning eller finns det lämpliga lösningar för denna båt?

Den är 7,2 meter lång och väger uppskattningsvis 2 ton.

Sitter en Volvo penta 2003 3cylindrig diesel.

Har rorkult i akteruffen som man skulle kunna koppla in något på men den måste sitta där permanent isf då det inte kommer att funka att koppla i och ur den där under gång.

MVH

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine har en rattpilot som du sätter direkt på ratten, spx-5 wheelpilot. Den kostar väl ca 13000 kr och kan kopplas till dator eller gps, vilket du vill. Jag har en sådan och har fjärrkontroll till och det är verkligen smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopiloter att koppla till ratten fungerar bra. Kört så på 10 m snipa.

Men går du över till hydraulstyrning fungerar inte rattkoppling utan du måste ha en eldriven hydraulpump till autopiloten. Nu börjar det kosta lite mer. Skall du behålla rorkulten skall det finnas en förbikoppling på hydraulkolven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast/billigast är om du kan koppla på rorkulten, tex Sirmad TP22 el likn. Kostar ca 5 tkr. Bra om det går att koppla ur wirestyrningen, då får autopiloten det lite lättare. En pilot som styr via ratten är dyrare. Fjärrkontroll finns. Dator/GPS går att koppla men är lite överkurs. Pioten styr väldigt bra på sin inbyggda kompass. Autopiloten är en fantastisk kompis att ha med på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forslag: Köp en billig rorkultspilot med fjärrkontroll. Gör en extra rorkult under däck (min är ledad på mitten) och klammad om hjärtstocken. Hitta ett lämpligt fäste för piloten under akterdäck. Och gör en hissanordning för att frigöra piloten när handstyrning är påkallad. Jag lyfter min pilot med ett fd. soppreglage för diesel. I frigjort läge låser jag stoppreglaget på undersidan jag bryter strömmen till piloten före piloten lyfts. Då står den, så att den styr med midskepps roder, klar att användas nästa gång. Jag har för att slippa störning på fluxgatekompassen gjort en gördel med lyftöra av aluminium runt piloten.

Du måste dock aktivera AUTO manuellt samtidigt som du kollar att piggen sitter där den ska. Sedan är det bara att handstyra med fjärren +1 eller- 1 eller 10 grader. Ex 5 tryck på + 1 och du girar 5 grader stybord. Etc. etc.

Nackdelen är att det inte går att akivera vid styrplatsen men väl att lyfta den vid deaktivering sekundsnabbt. Så har du har spatat nästan 10 000:- Jag använder min pilot ofta och finner mig i startproceduren.

Min anordning har fungerat tillsammans med min Autohelm 1000 i nära 20 år. Han surar inte när jag stänger in honom för att få det tyst och fint när jag seglar.

Börja lek och mixtra det är nästan halva nöjet med att ha båt. Inga tillbud hittills. Glöm bara inte att kolla vart det bär hän. Du får med piloten mera tId för sjökort och plotter när din nya tysta båtkompis håller kursen.

post-10024031-1394237581,9383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...