Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Fisherman92

Ljudproblem

Rekommendera Poster

Gäst Fisherman92

Skepp ohoj allesammans!

 

Jag har ett problem med stereon i båten, kanske någon här kan hjälpa mig?

 

När radio-funktionen är igång kan man höja i princip hur högt som helst, men när man sedan byter till aux eller usb, då knastrar det som tusan och man kan inte spela alls högt.

 

Aux-kontakten kopplar jag in i framsidan av stereon genom en 3,5mm anslutning. Har sett att det finns RCA-uttag på baksidan, är det där problemet ligger tros?

 

Tacksam för snabbt svar!

 

/Richard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärjade kontakter och en ljudkälla men förlåg signalnivå?

Många telefoner ger ganska låg signal.

Tror du inte att det är slutstegsanslutningar du har på baksidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att de löser problemet. Men jag har exakt samma problem fast omvänt :) När jag använder RCA-utgången på baksidan får jag ingen direkt volym på stereon (kan höra något väldigt lågt trotts maxvolym på båda enheter). Jag har ett 3,5 mm utag på framsidan när jag bytte till det så fungerar det däremot.

Skulle prova utaget där bak och se om det ger bättre ljud. Av nyfikenhet vad har du för märke på stereon? (Tänkte om det var samma och kunde härledas till märket). Kanske är som föregående skrivare säger också, att det är slutsstegsanslutning på baksidan, jag är helt okunnigt däremot om sådant.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att höja volymen på enheten som du kopplat in! Tänk på att det är som om du skulle ha en handsfree in kopplad, det är ljudet på enheten som styr ut-ljudet till stereon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92

Stereon är en JVC, Högtalarna däremot är biltema, så det kan vara det som är problemet...

 

Kan det bero på att dem i te orkar nå frekvensen ordentligt, att det inte blir signal riktigt på grund av att högtalarna inte pallar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix. Högtalarna är inte problemet. Har stereon suttit länge i båten? Som du beskriver problemet med knaster låter det som dåig kontakt någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, tror inte heller att det är högtalarna som spökar. Du hade ju bra ljud med radiofunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har samma problem,, JVC.. fast min knastrar vad jag än gör smiley

Tror bara att Bilstereos inte fixar sjölivet. blir en massa ärjningar på kretskortet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92

Högtalarna och stereon är installerade samtidigt för drygt ett år sedan. Stereon sitter inne i kabinen och högtalarna sitter ute på däck, självklart marinhögtalare. Verkar konstigt detta, men är det bara att spraya el-rengöring på kontakterna tros? Och om inte det funkar, köpa em ny enhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte om du fått bukt med ditt problem men skriver ändå. Du har alltså tre externa in- utgångar: USB, 3,5mm teleplugg och två RCA-jack - vänster och höger kanal. Precis som Akterspegel trodde så används RCA-jacken till att driva ett externt slutsteg, de andra som är ingångar är analogt resp. digitalt för USB:en. I din bil/båt-radio finns en krets som switchar om mellan källorna, d.v.s. USB eller 3,5mm ingång så jag tror därför att felet ligger på komponentnivå. Tror tyvärr inte att du kan spraya bort problemet. Vad är det för fabrikat och modellnummer på din spelare? Om jag hittar ett schema på nätet så kan jag ge dig lite info om vad jag tror =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...