Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jeffen

Mantågsrenovering

Rekommendera Poster

Skulle behöva renovera mantåget. Krympslangen som saluförs av ex Hjertmans är ju ganska dyr, fn 27 per meter. Någon som har något tips på billigare sätt/leverantörer. Mvh Jeffen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det tipset! Ska renovera mantågen i vår. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det är en bekvämlighetsfråga. Utan plastöverdrag så kan man om man har mycket hår, fastna och det gör j-ligt ont vill jag minnas :-) /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det förutom att krympslangen minskar risken med att vajrarna skaver på t.ex. segel och skinnet, är en utseendefråga som höjer utseendet på båten. Kostnaden ligger under 1000-lappen. I och för sig så är det snyggare med oklädda vajrar än gammal sprucken krympslang. Köpte fend-fix på Göteborgsmässan. Jag misstänker att dom sitter bättre på plats om man har plastklädda mantåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att jag lånar den här tråden. =)

Nu när båten är uppe på land tänkte jag sätta igång att fixa lite småsaker så båten håller sig fräsch. En av dessa grejer är att renovera mitt mantåg. Det vita plasthöljet som sitter runtom vajern har inprincip kexats sönder. Nu är jag på jakt efter en ny krympslang att montera på.

MEN diameterna på mitt mantåg är ca 3-4 mm (jag har inget skjutmått så fick mäta med tumstock)

Båtbutikerna (i Sthlm) hjertmans, Seasea m.m. har krymplsang som krymper 12 mm till 4mm. Vad jag har förstått så mår dock en krympslag bäst av att krympa ca 20 % - 80 % av sin maximala kapacite (har även provat deras krympslang och den tätar tyvärr inte tillräckligt)

Nu till min fråga, är det någon som har erfarenhet av en internetsajt eller butik som ligger i Stockholmstrakten som säljer vit uv-beständig krympslang som kan lämpa sig för detta bruk? Den måste också gå att köpa antingen på löpmeter eller så måste varje bit vara ca 7,5 m långa för att det ska fungera för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det skonsammare mot skoten om man har överdrag, men för mig handlar mantågsrenovering snarast om att byta wire och terminaler. Wiren lär må bättre om den inte omsluts av tättslutande plast - av samma orsak som man inte ska ha rostfria/syrafasta skrovgenomföringar under vattenlinjen. Dessutom försvårar plastomslutning koll på hur wiren åldras. Själv har jag satt oplastad wire och en löst sittande plastomslutning. Huruvida plastad eller oplastad wire är snyggast är förstås en smaksak. Vill dock minnas att wire klädd med annat än transparent plast underkänns i flera sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade Hjertmans krympslang till mantågs viren (4mm tjock). Krympslangen kändes lite för stor och veckade sig en del när jag trädde på den på viren. Och frugan gillade inte alls att jag skulle ha den i ugnen. Men det fungerade den krymte in fint utan veck jag fick dock gå efter med en varmluftpistol på några ställen.

Jag blev mycket nöjd med resultatet.

Definitivt värt jobbet/pengarna. Mycket trevligare med en plastklädd lina som är ca 10mm än en vire som är 4mm, både att ta i barhänt, luta sig mot eller knyta fendrarna i. Jag tror även genuan och spinackern gillar den bättre också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderat på dyneemalina istället för vajer? Det hade jag valt om jag skulle byta idag. Lätt att splitsa öglor i och numera även godkänt för havskappsegling.

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja det gäller att inte fråga om det där med ugnen utan passa på när ingen märker det wink

Kommer du ihåg hur länge du hade kalaset inne i ugnen? Provade som sagt att ta en liten bit (ca 1 cm, krympslang från Seasea som skulle krympa 12 -> 4 mm) och hade inne i ugnen i ungefär 15 minuter. Men hade en rejäl glipa efter jag haft den inne, uppskattningsvis ca 2 mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mest av estetiska skäl jag valt att sätta på krympslang igen. Samt för att minska eventuell risk för slitage på segel. Vad är det för plastomslutning du satt då? Allt intressant med alternativa lösningar till de man tänkt sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Jag gissar i alla fall att den är UV-beständig om båtbutiken säljer den. Men skulle gärna vilja åt en krympslang som slimmar ner sig lite mer än 3 mm. Bara för att inte krympa den till absoluta max. Hade som sagt lite problem när jag testade 1 cm från en krympslang som skulle krympas från 12 -> 4 och fick en ofantlig glipa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitt platsöverdrag avsett för vant - något nummer för stor så att den lämnar lite plats mellan wire och plast. Hyfsat lätt att plocka av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bara en tanke, vanlig hederlig vit plastad tvättlina, kostar ett par tior på Ica el coop.

Duger inte det? Jag hade det på förra båten å det funkade utmärkt.

Att jag sedan tog ner hela staketet, inkl fästena .......är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå det fungerar nog egentligen aldeless utmärkt. I alla fall om man ser till vad det kostar på ett ungefär att byta plasten på mantåget kontra pris för en tvättlina. smiley Linan från ica etc. är väll möjligtvis lite mer elastisk och klarar inte samma belasnting.

Att jag främst vill byta krympslangen är mest estetisk petites och känslan av att bevara det som faktiskt satt på båten som den kom från fabrik.



Kan ju även passa på att tillägga att jag varit i kontakt med lite företag nu som jag hittat online, dels Krympslang.nu (KCAB eller va de heter) samt BoxCo. Utan att ha fått ett riktigt svar på frågan hurvida den passar just min dimension på mantåget á 3 mm. Verkar det kosta 40 kr ink moms/ meter. Lite i överkant vad jag tänkt betala, menmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftvapnet skrev: ...Wiren lär må bättre om den inte omsluts av tättslutande plast - av samma orsak som man inte ska ha rostfria/syrafasta skrovgenomföringar under vattenlinjen.

Hmm, kanske kan du utveckla resonemanget litet så att även jag förstår? För mig är argumenten för- eller emot syrafast rostfritt stål olika - inte samma - över respektive under vattenytan. Kan mycket väl vara så att rostfria mantåg mår påtagligt bättre utan plastöverdrag, själv har jag den enklare varianten med ickemetalliska fibrer inuti tåget och saknar praktisk erfarenhet. Inget illa ment, men nån sorts utvecklat belägg för detta skulle nog underlätta begripligheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra ett försök;

Man ska inte ha syrafast stål under vattenlinjen (eftersom det korroderar då stålet inte har fri tillgång till syre). Tättslutande plastöverdrag på mantåg fungerar på samma sätt som vattnet, dvs det stänger ute syre - alltså ska man inte ha plastäverdragna mantåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är detta rent praktiskt.

- Jag har aldrig sett något korroderat/rostigt mantåg, som skulle ge belägg för dessa farhågor att miljön under krymplisten skulle vara allvarligt korrosiv för wiren inne i mantåget. - Kanske någon annan har sett detta, upplys mig gärna i så fall ?

Mantågets egenskaper bör dock vara så stumt som möjligt så det inte ger vika eller fjädrar ut eller ner om man dra eller stödjer sig på det. Dvs bara stålwire eller dynalemalina torde uppfylla dessa säkerhetsrelaterade krav.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag heller aldrig sett men vet att klädd wire är förbjudet i vissa havskappselings regler. Dyneema är tillåtet om den är splitsad. Men dyneema är känsligt för nötning så den kräver uppsikt.

Min wire har klätt av sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

köpte själv på Elfa. Förpackning om 10 meter i passande dimension kostade 80 kronor. Dock

har den inte samma godstjocklek men går att lägga på i flera lager om så önskas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet OT men tack för svaren angående korrosion vid inplastade vajrar, tror i.o.f.s. att vattnets elektrolytiska ledningsförmåga är nyckeln snarare än syreutarmning som ju hämmar korrosion. Är fortfarande skeptisk så praktiska fall där inplastning gett påtaglig försämring vore som sagt bra. Möjligheten att inspektera försämras ju, men men.

För övrigt kan jag tycka att metall-mantåg bör vara bra ur åskskydds-hänseende, detta oavsett tunn isolering eller inte. Sprider nog ut blixturladdningen på fler grenar redan utanför kajutan, litet som en halvkass faradays bur, inte dumt om man råkar ha oledande plast- eller träskrov?

Att ordet rostfritt är betydligt överdrivet råder väl knappast nån tvekan om, så frågan om var och hur rost uppkommer blir intressant om än vetenskapligt tilltrasslat, hittade ett gammalt test av en bojvajer där nederdelen var skyddad av neoprengummi. Tydligen inte alls bra!! (TEXT HÄR, hoppas jag.)
[ Hmm...har bara slarvläst men den tycks handla om en rejält lång RF-vajer till en boj av aluminium i mexikanska golfen. Vajern har järn-skyddsanoder upptill och tydligen nån repkärna som klämmer* ut olja, så likheten med mantåg är väl inte den bästa. Men själva undersökningen efter tre års drift var rigorös och spalt- och gropkorrosion omnämns som självklarheter. Två sorters vita metallbeläggningar omnämns också. Vete katten, döm själva och rapportera gärna fynd i den som kan ha bäring på fritidsbåtar?] Edit: *) Glöm detta med en kärna som oljar, har bara slarvläst som sagt. ;)















 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur UV-tålig och slitstark vanlig krympslang är? Finns 5 m på eBay för 17 kronor, bla genomskinlig eller varför inte röd och grön? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes

Får köra en röd respektive grön på vardera sida!

Jag märkte i Fredags att Båtaccenten hade krympslang som krympte 12:3 mm så var förbi dem och köpte. Fick en bit provkrympt på vajern och den fungerade finfint. Nu återstår bara att göra klart resten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...