Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kurran

Tröttnar på eländet.

Rekommendera Poster

Hej. Snart sänker jag båten,har problem med att motorn (4,3lit v6 med förgasare och ignitor tänd system) går orent och sotar igen stiften . Har bytt stift, ställt tändning , kollat kompression, inget vatten i oljan, gått igenom förgasaren(holley 2port hittar inget fel.Den är väldigt lättstartad och går hyfsat upp i varv men på tomgång så går den orent ,liksom att den verkar gå segt upp från tomgång till 3000varv. Om man trycker på fullt så hänger den inte med.

kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sotar den igen stiften så tyder det väl på för mycket soppa.

Vad menar du med gått igenom förgasaren bara visuellt eller?

Du har inte läck på en insugspackning.

Kan ju vara ide att prova med en annan förgasare.

Jag hade en Rochester 2 port tidigare på min V6:a  men bytte till en Edelbrock 1409 marin knasare med tillhörande performer insug, kan säga att det blev skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . kollat igenom = mätt och ställt in flottörnivån, samt kollat om den läcker igenom vid tryck.

vid tomgång så har jag testat med startgas runt insug men det verkar vara ok.

kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har kollat att tändningen är ok dvs både grundläge och max förtändning vid runt 3000 rpm och det är ok, även att tändkablar och f-lock, rotor, spole är felfria så återstår ju bara förgasaren.

Kom felet plötsligt eller smygande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Det kom efter det att jag sjösatte båten,Den gick lite surt vid provkörning på land,men varvade upp bra. Nu får man nästan smyga på gasen för att den skall gå upp i varv. Jag funderar på om det kan vara så att flapprarna som sitter i bockhornet inte öppnar ordentligt så att det blir för stort mottryck i avgassystemet.

 

 

Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...