Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jokar

Reglera spänning

Rekommendera Poster

Hej!

Min pentrypump (12V, 2A) är alldeles för stark så vattnet fullkomligt sprutar ut. Finns det något litet (läs: billigt) reglare som gör att strömmen eller spänningen blir mindre? 

Helst av allt vill jag ju kunna reglera den steglöst men då antar jag kostnaden blir hög.

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tolkar det som att du bara har en sk utkastare / rör direkt från pumpen, alltså ingen kran. Känns lite bakvänt att försöka reglera strömmen när du kan köpa en kran och reglera vattnet ? Tex Hjertmans 4717-2 Pentrykran med inbyggd el-brytare, vit

Ja om det är möjligt att montera en annan kran dvs

/ Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan stoppa dit en spänningsregulator. Den el-händige fixar det lätt med en handfull komponenter.

Mät mer exakt hur mkt ström den faktiskt tar. Räcker det med 1,5 A kan denna funka: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-000-32&toc=19820

Enkel inkoppling. En enda komponent som kopplas i serie med plus samt ett av benen på regulatorn i jord. Regulatorn ger då 8 Volt oavsett om batteriet ligger på 11 eller kanske 13 Volt.

Skruvas fast på ngn liten kylplåt, kanske en kylfläns från en gammal dator eller ngt.

Tar den mer än 1,5 Ampere, blir man nödd att koppla en transistor efter.

Jag hade då valt en 2N3055'a vilken kopplas in likadant, en tåt in och en tåt ut samt ett i jord.

Nu klarar kretsen 5-10 Ampere beroende på hur bra kylning 3055'an får.

Ett spänningsfall över 3055'an på 0,6 Volt är att vänta varpå total spänning man får ut blir ca 7,4 Volt.

 

Spänningsregulatorerna 78xx finns även som 5 Volt's och prick 12 Volt's m.fl. Mer sofistikerade vilka kräver lite kringkomponenter finns också för steglös inställning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte gäller för dig men när jag hade installerat en sjövattenpump skvätte den ordentligt för att trycket i kranen pulserade när pumpen slog av och på.

Jag löste det med ett litet expansionskärl för någon hundring. Nu är flödet precis så starkt som öppningen i kranen tillåter - steglöst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast & billigast: Köp 10 st 5A dioder. Seriekoppla några med plusledaren tills pumpen går lagom fort.

http://www.ebay.com/itm/10pcs-GW-Good-Work-Rectifier-SB540-Diode-RoHS-Lead-Free-5A-5AMP-40V-BRAND-NEW-/220878846399?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336d67b9bf

Lite mer påkostat: Köp en PWM Dimming Controller, jag har testat på Wallasfläkt men jag ska se om jag kan testa den på min 5A pump (som är alldeles för kraftig).

http://www.ebay.com/itm/High-Quality-LED-wholesalers-PWM-Dimming-Controller-For-LED-Lights-Strips-DC12V-/171020277107?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item27d19a5573

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...