Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thomp4-

AQ130 dör vid låga varv

Rekommendera Poster

Hej var ut med båten idag körde 8-9 distans drog ner den på tomgång då stannar den,

stod å harva på starten höll full gas till slut starta den, Kommer in i hamnen drar ner farten ska lägga i backen å bromsa för bryggan... dör igen.  Den har knogat å stannar för mig när jag lägger in backen å ska bromsa mot bryggan. men som att det blir värre... nån som har nån ide vad detta kan bero på`?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Kontrollera brytarspetsarna så det är rätt spel (0,40-0,50) kontrollera också spelet på ventilerna så det inte är för lite. OBS större spel än på en bilmotor, det skall var 0,50-0,55.

Efter det så kan det vara förgasaren men ta dom andra kontrollerna först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite beroende på vad du har för förgasare men har du stromberg kontrollera att du har dämparolja (ATF) olja i förgasaren. eller kontrollera om du har ett bränslefilter någonstans som det kan vara smuts i .

har du inget bränslefilter kan det vara läge att montera ett sådant och rengöra förgasarens lågfartsmunstycke.

jag tycker att det låter mer som ett bränsle fel än ett tännings fel men man kan ju ha fel :)

en anan sak du kan kolla är om du har ljudissoleringsmaterial i motorrummet att inte det ligger för nära tändkablarna. det kan bli överslag om det är folierat. det testar du genom att köra med motorluckan öppen i så fall.

ett långsökt fel men som hände mig var att min bränsletank var lös inte mycket men den kunde röra sig ca 3 cm fram och åter så när jag drog av på gasen så fusade bensinen framåt i tanken och fick tanken att åka framåt varpå min slang till bensinen hamnade i beknip och motorn stannade. när jag väl fick liv i den då båten på nytt planade var det inga problem. jag kan ju avslöja att jag fick leta fel ett bra tag innan jag hittade problemet som enkelt löstes med en bit trä.

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som vatten i bränslet, jag skulle prova att byta bränslefilter.

Alt byta rotor/brytare. En kompis hade liknande problrm med att motorn dog när han drog av. Hoppade igång efter 5min. Då var det något med rotor/brytare. Bytte och det funkade sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, verkar som att tempen i motorutrymmet är grundproblemet eftersom motorn går normalt hela 8-9 distans? Tempen på perifera metalldelar stiger väl bara helt sakta och utjämnas sen på en i ditt fall kanske för hög nivå först efter nån timmes körning. Finns i.o.f.s. kända, för att inte säga nästan klassiska värmeproblem i både tändning och förgasning som bara uppträder efter långvarig körning när motorutrymmet liknar värsta bastun.

Sätter också min peng på förgasningen, detta för att förgasare till skillnad mot tändspolar/kondensatorer också har en sorts lavineffekt. Är ju enorma mängder luft som sugs in och därmed kyler insuget, men så fort man drar ner på gasen eller stänger motorn så stiger dess metalltemp raskt av restvärme ifrån motor/omgivning. Kan alltså bli litet av lavineffekt, så länge varven är höga kyls förgasarhalsen bra men när varvtalet minskar stiger värmen raskt och ger fnysningar och kanske totalstopp. Och då har lavinen redan gått, kylningen upphört och restvärmen sprider sig alltmer.

Finns vad jag begriper två litet MOTSÄGANDE problem med för varma förgasare, dels att gasblandningen kan bli för FET eftersom varm bensin avdunstar lättare och dels att tillrinningen i förlängningen kan stoppas av ett s.k. ånglås ifall värmen spritts mycket. Soppatorsk helt enkelt, och det är väl MAGERT om något.

Nå, skulle som första superenkla åtgärd försökt magra ut tomgångs/lågvarvs-blandningen, brukar finnas ställskruvar för detta på alla förgasare, alltså för att undvika FET-problemet ovan. (Med lätt hand först skruvat in blandskruven helt till bottenläge och noga räknat/antecknat utskruvningsvarv för att eventuellt kunna återställa exakt.) Finns f.ö. en verkstadshandbok HÄR, har du en AQ 130 A, B, eller C och har du dubbla förgasare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips... justerade ventilerna böt tändkablar rengjorde förgasarna.

Aldrig gått så bra i mina ägor som nu. Ventil spelet var 0.35-0.40 ökade till 0.50

Sen var det på 4:ans cylinder inget spel alls så jag tror att det var största problemet =)

åter igen tack för alla tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...