Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
alfbl134

6 hk utombordare, får för mkt bränsle!

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med min Evinrude Fisherman, 6 hk, från 1972 och är ganska säker på att den får för mycket bränsle. Motorn varvar inte ur och tändstiften är svarta och oljiga efter att jag kört motorn.

Har gått igenom stora delar av motorns komponenter men hittar inget fel. Rengjort förgasare och kollat packningar. Bytt flottör och nålventil, efter det går motorn bättre men inte bra.

Drar jag ut bensinslangen så varvar motorn verkligen ur innan den slutligen dör.

Har även bytt impeller och kylningen fungerar bra, även om jag inte tror det har med saken att göra.

Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Hälsningar, Alfons

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat membranet i bränslepumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag plockad isär bränslepumpen och membranen ser ut som nya. Var lite osäker på om jag monterade ihop den rätt men eftersom jag testat dennoch den fungerar så antar jag det.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det ngn luftburk bakom förgasaren? Det händer att folk tror det skall vara ett luftfilter och då blir det ju lite som om motorn går lite på 'choke' hela tiden. Testa att pilla väck burken helt(om där sitter ngn)

Ett mindre bottenmunstycke känns annars som en grej att testa alt. förgasarbyte.

Det kan ofta gå och knycka förgasare från ngn annan ungefär lika stor motor.

Jag har kört med förgasare från ett röjsåg på en Yamaha, en från Volvopenta på Johnson etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla tanken direkt till förgasarens bränsleanslutning och pumpa på blåsan medan du kör. Går den då är det pumpen. Funkar den lika illa är det förgasaren.

 

Ev. har flottörnivån blivit för hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen luftburk bakom förgasaren.

 

Ett nytt botten munstycke skulle säkert minska bränsleflödet men tycker det verkar konstigt att det skulle ändras, det fungerade ju förut. Bottenmunstycket går inte heller att justera, ska se om jag får tag på ett mindre.

 

Flottören går inte heller att justera, hur gör man om flottörnivån blivit för hög? Flottör och nålventil är som sagt nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en sprängskiss över förgasaren och ser att det är en packning som saknas. 

Nummer 21 i sprängskissen. Jag kan tänka mig detta är orsaken till att förgasaren ger för mycket bränsle, kan någon bekräfta detta?

Jag ska försöka få tag på en ny packning imorgon.

post-10025480-1394237584,4471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte dit en ny packning idag och nu fungerar den mycket bättre! I alla fall i vattentunnan då den gick perfekt! Mycket mindre avgaser och inte lika oljiga stift.

När jag däremot skulle testa den på båten varvar den inte när jag har växel i, bara vid friläge. Nu när jag tror jag löst problemet med bränslet, verkar det finnas ett till fel. 

Vad kan detta vara? Kompressionen? Hur åtgärdar jag i så fall detta?

Tips mottages gärna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon? Hur grund justerar man bränsleskruven efter demontering montering. Plastvredet tillåter knappt ett varv efter montering så jag antar att nålen ska vara i ett grundläge när plastvredet sätts på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1 och ett 1/4 varv är en vanlig grundinställning. Funkar antagligen på din motor också. Var lätt på hsnden då du letar bottenläget.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...