Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stemor

Laddproblem!! Hjälp

Rekommendera Poster

Hej!

Har en AQAD30 med dubbla generatorer (en extra). Förra sommaren märkte jag att batterierna inte verkade få laddning under gång TROTS att voltmätaren på motorinstrumentet visade laddning på ca 13,8V!!

 

Ibland när jag körde klarade strömmen inte ens av att driva min bärbara dator som jag kör transas på. Så inte ens under gång funkade det.

 

Under servicen på hösten märkte jag att generatorremmen till extrageneratorn gått av. Bytte ut den. Mätte ut en fjuttig ca 2V laddning från extrageneratorn efter bytet..

 

Kom till båten idag och landströmmen hade glömts.. Båten visade 11V. Körde i ca 4h och fick upp 11,4.. Nu, 3h senare, börjar kylskåpet ge upp..

 

MEN!! Varför visar motorinstrumentet laddning på 13,8V när batterierna inte verkar ta laddning eller orkar driva tex datorn under färd??

 

Tacksam för input!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorinstrumentet visar inte laddning utan det är spänningen du,ser som är 13.8v. Om det är generatorerna eller batterierna som gett upp kollar du enklast med en tångamperemerer på pluskabeln på generatorerna. Med den ser du hur mycket ström=laddning generatorerna ger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid svårt att ge råd och tips i sådana här frågor där mätning på plats är ett måste för att få en bättre bild av problemet. Men spontant skulle jag gissa på kassa batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorinstrumentet visar två lägen. Switch, ena hållet batteri andra laddning.

 

Batterierna köptes nya förra säsongen då jag oxå trodde detta var problemet.

 

Alltså:

Batterierna är ok!

Generatorn ger 13,8V

Batterierna laddas inte från generatorn men på landström.

 

Undrar om det kan vara ett laddrelä som är dåligt.. Eller om någon dragit så tokigt så förbrukningsbatterierna bara laddas av den dåliga extrageneratorn och startbatteriet på originalgeneratorn..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar logiskt att originalgeneratorn laddar startbatteriet och extrageneratorn laddar förbrukningsbanken. Så skulle jag kopplat om jag haft två generatorer. Motorinstrumentet mäter förmodligen bara originalgeneratorn. Koncentrera dig därför på att mäta och felsöka på extrageneratorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min reaktion också. Du har två generatorer men bara en voltmeter. Kolla vad den mäter egentligen.

En grov gissning från dina symptom är att du har två separata kretsar:

1) Generator 1 + startbatteri

2) Generator 2 + förbrukningsbatteri

Voltmetern i motorinstrumentet mäter nästan säkert spänningen på krets 1. Dvs Krets 2 verkar inte ladda alls. Att gå från 11 V till 11.4V gör ett batteri själv som bara får stå.

Kan du mäta spänningen på förbrukningsbatteriet? Kolla med motorn avstängd. Sedan med motorn igång. Den ska hoppa upp märkbart så fort motorn startar, typ från 11V till 12V och sedan sakta stiga. Om laddningen fungerar.

Mätte ut en fjuttig ca 2V laddning från extrageneratorn efter bytet..

Hm, var mätte du detta; bara på generatorns utgång utan batteri anslutet? Notera att en generator behöver en separat magnetiseringsström utifrån för att ladda. Den kan inte bara kopplas till ett batteri. Oftast får den det från laddningsvarningslampan. Om du bara mäter 2V på utgången så saknar den förmodligen magnetiseringsström.

Kan vara orsak till att den inte laddar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många mkt bra svar! Stort tack!!

 

Känns dock som jag får leta upp någon som får titta på detta.. Känner mig lite vilsen i svagströms-träsket :)

 

Dock känns det troligt som ni skriver att felet ligger hos extrageneratorn.

Laddningen av förbrukningsbatterierna fungerade fint tills remmen gick av. Bytte som sagt remmen men då får jag bara som sagt ca 2v laddning. Vet dock inte vad den gav innan remmen gick men OM det är kopplat som ni skriver borde den fungerat bra då.

 

En annan sak som är konstig är att den ger mer laddning när jag varvar på motorn.. Dvs i 4-5knop orkar den inte driva navigationssystemet men i 9knop drivs iaf navigationssystemet men jag vet inte hur mkt laddning batterierna tar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Voltmetern på motorinstrumentet mäter troligen förbrukningsbatterierna i ena läget för det stämmer ganska bra.

 

Sen mäter den någon laddning i andra läget. 0 när motorn är av och 13,8 när jag kör. Så kanske är det så lurit att den mäter laddning på startbatteriet och kapaciteten på förbrukningsbatterierna... ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att kablar och anslutningar är OK också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Idag var jag och ett par vänner ute och försökte fixa problemet.

Vi mätte batteribanken till 11.54v sen startade jag motorn och batterierna visade fortfarande 11.54v.

Efter fler mätningar konstaterade vi att det måste vara fel på generatorn. Kontrollerade även att laddningslampan var inkopplad.

 

Vi plockade bort generatorn. Den va riktigt sunkig. Lät som när du bromsar med bilen utan bromsbelägg när man snurrade på skivan. DOCK va kol och fjädrar etc i bra skick.

 

Åkte och köpte en ny generator. Köpte en 80a generator (den gamla va 35a).

Bytte B+ kabeln mot rätt grovlek och bytte samtliga kopplingar. Ohm-mätte alla kablar, som va utan anmärkning.

 

Monterade generatorn.

Mätte batterierna 11.54v och startade båten. Då visar batterierna fortfarande 11.54v!!!?!? Mäter bak på generatorn 11.54v...

 

Har inte kopplat bort batterierna från generatorn och testat att mäta generatorn utan batterier inkopplat då det stod en lapp på motorn att detta skulle skada landningsrelät.

 

Mitt ända hopp nu är att batterierna va så urladdade att laddningen inte fungerade.. Har satt i landströmmen och ska tillbaka i morgon för att mäta igen..

 

Va tror ni??? Jag är HELT lost nu..

 

Mkt tacksam för input och idéer!!

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkom direkt när du vart ut och kollat efter du satte in landströmmen! Kan inte se något annat än fel på batterierna när/om du kopplat den nya generatorn rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite konstigt att du inte ens ser en tiondels volt skillnad. Även helt tomma och kassa batterier ökas spänningen när de laddas. Det verkar som de inte får någon laddström...

Dubbelkolla kopplingarna från den nya generatorn. Speciellt om den får magnetiseringsström på rätt pol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dubbelkollat, kollat igen och sen ytterligare igen.. :( men jag håller med dig, det är JÄTTEKONSTIGT!!

 

OM det inte fungerar i morgon ska jag ta lite foton på inkopplingen och lägga upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med en tångampermeter så ser du om det går någon ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst!!

Det var bra kämpigt. I den gamla generatorn fanns följande inkopplingar:

 

DF = en vit sladd

61 = en röd och en grön.

B+ = röd

Jord = Svart

 

Rätt på nya:

 

Laddlampsfäste = Röd (tog man bort den fungerade inte den andra generatorn) och Grön (gick till en sockerbit med motstånd och likriktare)

B+ = Ny 16 kvadrat kabel direkt till batteri

Jord = Ny 16 kvadrat kabel direkt till batteri

W = lämnade tom då jag redan har varvräknare

 

Gamla generatorn va givetvis kopplad till laddningsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att likriktaren va trasig.. Så jag fick laga den. Tog ett ta innan jag började felsöka den :)

 

Troligen hade jag inte behövt byta generator utan bara laga likriktaren.. Men jag fick en ny nästan 3ggr så stark generator..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...